Združenie SOLUS, jeho vznik a účel

Spoločnosti, ktoré poskytujú služby spotrebiteľom, venujú pozornosť zisťovaniu, či bude potenciálny klient schopný plniť svoje záväzky

(u finančných služieb ide

o prvok zodpovedného úverovania). Má preto pre nich veľký význam, ak majú možnosť získať informáciu, či žiadateľ o službu neplní svoje záväzky voči poskytovateľom obdobných služieb. Takúto informáciu je možno získať z registra údajov o klienotch, ktorí neplnia zmluvné povinnosti voči členom záujmového združenia SOLUS.

Záujmové združenie právnických osôb SOLUS bolo založené 14. septembra 2005. Pre vznik a činnosť združenia je kľúčový záujem jeho členov o prevenciu vzniku rizikových pohľadávok zo služieb poskytovaných spotrebiteľom - o prevenciu pred rastom počtu dlžníkov v omeškaní. Zmyslom združenia je teda vytvoriť a udržiavať funkčný, bezpečný a spoľahlivý nástroj, ktorý má efektívne pomôcť pri znižovaní rizika zo služieb poskytovaných členskými spoločnosťami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Združenie SOLUS je prevádzkovateľom databázy negatívnych informácií - t.j. údajov o klientoch, ktorí neplnia svoje zmluvné záväzky.

Prínosom pre členov združenia je nielen minimalizácia priamych strát z poskytnutých rizikových služieb, ale aj zníženie následných strát spojených s vymáhaním pohľadávok, vrátane riešenia súdnou cestou. Chýbajúca prevencia v tejto oblasti má za následok v konečnom dôsledku aj neúmerné zaťažovanie súdov a orgánov činných v trestnom konaní.

Databáza chráni aj samotných klientov pred neuváženým zadlžovaním sa. Klientovi, ktorý má problémy s plnením svojich zmluvných záväzkov u jednej členskej spoločnosti, znemožní záznam v databáze ďalšie komplikovanie jeho osobnej situácie finančnej situácie.

V neposlednom rade fungovanie databázy združenia SOLUS ochraňuje aj dobrých klientov pred tým, aby platili v cenách svojich služieb straty zo služieb poskytnutých tým klientom, ktorí majú problémy so splácaním.

SkryťVypnúť reklamu

Fungovanie registra združenia SOLUS znamená obmedzenie priestoru pre organizovanú hospodársku trestnú činnosť.

Združenie vytvára aj platformu pre výmenu skúseností a informácií v oblasti kvality pohľadávok.

Spoločná databáza združenia SOLUS bola spúšťaná po niekoľkých mesiacoch intenzívnych príprav v organizačnej, technickej i právnej rovine. Pri konkrétnom riešení databázy sa členovia združenia inšpirovali riešeniami v úspešne fungujúcom registri združenia SOLUS, ktoré už siedmy rok vedie negatívnu databázu v Českej republike. Odborné rady združeniu poskytol aj Úrad na ochranu osobných údajov Slovenskej republiky.

Účelom združenia nie je vytváranie zisku.

Fungovanie registra

Samotné fungovanie registra sa riadi pravidlami prijatými členskou schôdzou, na ktorej sú zastúpení všetci členovia združenia. Klientove údaje sa dostávajú do registra až po splnení stanovených pravidiel, podmienky pre zaradenie vždy signalizujú závažnejšie porušenie zmluvných povinností klienta. Členské spoločnosti pri nastavovaní pravidiel zohľadnili čas, ktorý potrebujú na kontaktovanie svojich klientov v omeškaní.

SkryťVypnúť reklamu

Do databázy teda nie sú zaradené údaje klienta, ktorý sa dostane do krátkodobého porušenia zmluvných povinností, ale sú tu zaradené údaje klienta, ktorý

nechce situáciu s neplnením zmluvných záväzkov riešiť.

Databáza teda neobsahuje všetky údaje spojené s poskytnutím služby spotrebiteľom (napr. neobsahuje informácie o výške úveru), ale bude obsahovať len údaje potrebné na identifikáciu klienta a informáciu o klientovom porušení povinnosti splácať svoj zmluvný záväzok (o type porušenia povinnosti). Členská spoločnosť sa opýta, či sa žiadateľ o poskytovanú službu nachádza v databáze. Dozvie sa, či sa klient nachádza v registri alebo nie a v prípade kladnej odpovede - identifikáciu žiadateľa (ktorú už pozná), a ďalej len informáciu o charaktere dlhu. Člen získava odpoveď takmer u všetkých otázok do jednej sekundy.

SkryťVypnúť reklamu

Databáza sa tak stáva rýchlym a bezpečným nástrojom pre efektívne riadenie rizika u členských spoločností. Nástroj, ktorý funguje na základe jednoduchých a transparentných pravidiel. To umožňuje napĺňanie ďalšieho princípu združenia - otvorenosť pre ďalších záujemcov o členstvo.

"Register fyzických osôb neplniacich svoje zmluvné záväzky voči členom združenia SOLUS bol na Slovensku spustený v máji minulého roka a od toho času do konca roka 2006 vzniesli členské spoločnosti do negatívnej databázy celkom 137 656 otázok. Sme presvedčení, že záujem o využívanie negatívneho on-line registra združenia SOLUS sa bude neustále zvyšovať, a to i s ohľadom na rozširovanie členskej základne združenia SOLUS". V súčasnosti

je členom združenia SOLUS šesť spoločností a očakávame ďalšie rozširovanie členskej základne," povedala predsedkyňa Rady združenia SOLUS na Slovensku Karla Henčlová. (mk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 319
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 852
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 687
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 202
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 653
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 411
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 733
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 569
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu