Opíšeme vám základné úkony, ktorými môžete značne predĺžiť životnosť svojho bicykla. Na väčšinu z nich si môžete trúfnuť aj doma či v domácej dielni. Aspoň raz za rok až dva by ste mali navštíviť tiež odborný servis. Rozoberú vám tu ložiská nábojov, hlavové zloženie, stred. Odborníci vám ich znova premažú, čím zabezpečia ich dlhšiu životnosť a lepšie fungovanie.Ráfiky
Čeľusťové (V-brzdy) vám opotrebúvakú ráfiky. Raz za čas ich treba vymeniť. Zistíte to tak, že poriadne preskúmate brzdnú plochu ráfika. Ak je prehnutá v oblasti brzdenia, treba ho vymeniť. Niektoré ráfiky sú vybavené drážkou. Ak drážka začne miznúť, tiež je čas navštíviť obchod.
Sedlovka
Mala by sa v sezóne vytiahnuť z rámu bicykla a namazať. Môže sa vám s ním totiž zrásť a budete bicyklovať iba na jednom prednastavení.
Lanká
Ak je odpor V-bŕzd veľmi silný, asi máte suché lanká. Bovdeny z bicykla uvoľnite, vytiahnite z nich lanko a jemne ich premažte olejom, ktorý dajte aj do bovdenu. Raz za jeden až dva roky by sa mali lanká aj s bovdenmi kompletne vymeniť.
Prevody
Nečistoty zo zubov treba najskôr odstrániť a potom utrieť handrou. Zaschnuté nečistoty totiž zhoršujú radenie a tiež značne znižujú životnosť koliesok a tiež reťaze.
Reťaz
Ak sa svojej reťazi nevenujete pravidelne, časom sa na nej usadí vrstva prachu spojená s olejom, čo znižuje životnosť jednak reťaze a tiež kazety bicykla. Časom môžu nastať problémy s prehadzovaním, ktoré zvykne byť ťažšie.
Reťaz treba očistiť, najlepšie tvrdou kefou. V obchodoch si môžete tiež kúpiť prístroje s kvapalinami určenými práve na reťaz. Po očistení treba reťaz namazať olejom, najlepšie na to určeným z bicyklového obchodu. Reťaz treba tiež raz začas pre opotrebovanie premerať. Rozťahaná reťaz dokáže zničiť zuby a prevody.
Prehadzovačka
Zaschnuté nečistoty odstráňte tvrdším ostrým predmetom, potom ju očistite handrou. Môžete ju tiež minimálne premazať a niekoľkokrát zaradiť prevody.
Brzdy
Čeľusťové
Brzdy najskôr očistite. Brzdy majú väčšinou na sebe nakreslenú pozdĺžnu čiarku, ktorá vyznačuje limit ich životnosti. Iné odhalíte podľa stupňa opotrebenia. Keď ich totiž nevymeníte včas môžete si zničiť ráfiky z bicykla, pre kovovú skrutku, ktorá je vnútri brzdových doštičiek.
Kotúčové
Kotúčové brzdy majú výrazne vyššiu životnosť a kotúč ani doštičky netreba meniť veľmi často. Brzdovú kvapalinu však väčšina výrobcov odporúča meniť raz ročne. Ak je opotrebenie nerovnaké, znamená zle namontované brzdy a v tom prípade treba navštíviť servis.
Plášte
Najskôr ich treba očistiť a skontrolovať porušenia, trhliny, ktoré môžu byť aj na bokoch. Malé (hlavne na boku) trhlinky sa dajú zalepiť lepidlom, ale pri väčších trhlinách je dobré plášť vymeniť, aby sa obmedzilo riziko úrazu pri jeho roztrhnutí. Najlepšie možno stav plášťov určiť v servise, aj vysoké vzorky môžu znamenať ojazdený plášť. Na plášti sú tiež napísané hodnoty tlaku. Minimálne a maximálne hodnoty by ste nemali prekročiť.
Výplet
Rukou zistite, či nie je niektorý z drôtov uvoľnený. Roztočte koleso a pohľadom pri brzdových špalíkoch zistite, či nie je rozcentrované, čo by mohlo spôsobiť ich ďalšie praskanie. Pokiaľ áno, nechajte si ho vycentrovať u odborníkov. Pri kotúčových brzdách vás na rozcentrovanie škrtanie ráfika o brzdy neupozorní.
Odpružené vidlice
Hladkú plochu treba najskôr očistiť handrou a potom premazať tesnenie olejom a niekoľkokrát zapružiť, nechať pokojne do druhého dňa a potom zvyšky oleja utrieť. Klzné plochy je najlepšie otierať a premazávať pravidelne, hlavne pri tesnení.