Mercedes Benz je už po desaťročia jednou z najznámejších automobilových značiek na svete. Mercedes roky uvádzal štandard, ktorý sa súperi vo vyššej triede osobných vozidiel usilovali dobiehať a predstihovať. V niektorých kritériách sa to podarilo nemeckým BMW a Audi, ako aj Lexusu patriacemu japonskej Toyote. V povedomí širokej verejnosti však Mercedes Benz nestráca prvotriedny imidž. Na tejto priazni by mohol Daimler AG stavať, ak by sa vrátil k svojim koreňom, usudzujú mnohí zamestnanci spoločnosti.
Kde však ležia tieto korene? Už názov Daimler AG, ktorý by mala dostať spoločnosť po nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia o zániku zväzku DaimlerChrysler, pôsobí vykorenene.
Do fúzie vstupoval v roku 1998 pod menom Daimler-Benz a práve ten „Benz“ v novom pracovnom mene staronovej spoločnosti chýba. Daimler-Benz vznikla po zlúčení značiek Daimler a Benz v roku 1926.
Kde sa to zadrhávalo
Pri analyzovaní príčin zadrhávania nemecko-americkej fúzie sa často uvádza argument výkonného riaditeľa DaimlerChrysler Dietera Zetcheho. Americkí automobilisti vraj neboli ochotní a schopní platiť za špičkovú nemeckú technológiu vyššiu cenu.
Američania koncom 90. rokov uprednostňovali mohutné vozy typu SUV alebo pickup a Chrysler dosahoval zisk v podstate len na nich. Zanedbával segment malých vozidiel nižších kubatúr, kde excelovali Japonci i Kórejčania. Od nich Chrysler preberal niektoré progresívne technológie. „Nasadzovanie nemeckej technológie predražovalo koncové ceny,“ sťažovali sa distribútori Chryslera v USA.
Záujem o limuzíny vzrastie
Nemci sa do ponúkania svojej technológie príliš nehrnuli pre obavy o pokles prestíže nemeckých áut s komponentmi prítomnými aj v lacných amerických autách ako napr. Dodge. Daimler vyvíjal v Nemecku technológiu zameranú na stláčanie spotreby a emisií pri nezmenšených výkonoch hlavne pre svoju produktovú paletu. Prospievalo to limuzínam, o ktoré rastie záujem na svetových trhoch. Malolitrážne vozidlá pre americký trh tak významnejšie nezlepšil.
Sústredením sa na svoje prednosti chce Daimler čeliť pomerne úzkej nemeckej a japonskej konkurencii. Na exportných trhoch vzrastie záujem o limuzíny Mercedes Benz, pretože sa prudko rozširuje zákaznícka základňa medzi firmami a príslušníkmi strednej a vyššej spoločenskej triedy v Číne, Indii a v iných rýchlo napredujúcich ekonomikách. Z tohto hľadiska bolo osamostatnenie sa nemeckého Daimler zdravé a správne.