Daimler sa opäť cíti na koni

Krach fúzie medzi nemeckým koncernom DaimlerBenz AG a stratovou americkou automobilkou Chrysler Corporation sa opisuje ako úľava pre Európanov.

Dieter Zetsche.Dieter Zetsche. (Zdroj: REUTERS)

Mercedes Benz je už po desaťročia jednou z najznámejších automobilových značiek na svete. Mercedes roky uvádzal štandard, ktorý sa súperi vo vyššej triede osobných vozidiel usilovali dobiehať a predstihovať. V niektorých kritériách sa to podarilo nemeckým BMW a Audi, ako aj Lexusu patriacemu japonskej Toyote. V povedomí širokej verejnosti však Mercedes Benz nestráca prvotriedny imidž. Na tejto priazni by mohol Daimler AG stavať, ak by sa vrátil k svojim koreňom, usudzujú mnohí zamestnanci spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kde však ležia tieto korene? Už názov Daimler AG, ktorý by mala dostať spoločnosť po nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia o zániku zväzku DaimlerChrysler, pôsobí vykorenene.

Do fúzie vstupoval v roku 1998 pod menom Daimler-Benz a práve ten „Benz“ v novom pracovnom mene staronovej spoločnosti chýba. Daimler-Benz vznikla po zlúčení značiek Daimler a Benz v roku 1926.

Kde sa to zadrhávalo

Pri analyzovaní príčin zadrhávania nemecko-americkej fúzie sa často uvádza argument výkonného riaditeľa DaimlerChrysler Dietera Zetcheho. Americkí automobilisti vraj neboli ochotní a schopní platiť za špičkovú nemeckú technológiu vyššiu cenu.

Američania koncom 90. rokov uprednostňovali mohutné vozy typu SUV alebo pickup a Chrysler dosahoval zisk v podstate len na nich. Zanedbával segment malých vozidiel niž­ších kubatúr, kde excelovali Japonci i Kórejčania. Od nich Chrysler preberal niektoré progresívne technológie. „Nasadzovanie nemeckej technológie predražovalo koncové ceny,“ sťažovali sa distribútori Chryslera v USA.

SkryťVypnúť reklamu

Záujem o limuzíny vzrastie

Nemci sa do ponúkania svojej technológie príliš nehrnuli pre obavy o pokles prestíže nemeckých áut s komponentmi prítomnými aj v lacných amerických autách ako napr. Dodge. Daimler vyvíjal v Nemecku technológiu zameranú na stláčanie spotreby a emisií pri nezmenšených výkonoch hlavne pre svoju produktovú paletu. Prospievalo to limuzínam, o ktoré rastie záujem na sveto­vých trhoch. Malolitrážne vozidlá pre americký trh tak významnejšie nezlepšil.

Sústredením sa na svoje prednosti chce Daimler čeliť pomerne úzkej nemeckej a japonskej konkurencii. Na exportných trhoch vzrastie záujem o limuzíny Mercedes Benz, pretože sa prudko rozširuje zákaznícka základňa medzi firmami a príslušníkmi strednej a vyššej spoločenskej triedy v Číne, Indii a v iných rýchlo napredujúcich ekonomikách. Z tohto hľadiska bolo osamostatnenie sa nemeckého Daimler zdravé a správne.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 172
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 457
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 176
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 760
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 698
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 676
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 951
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu