Indické autá Tata nechcú byť len superlacné

Indický výrobca osobných automobilov sa nezľakol konkurencie zo sveta. Na trh príde so superlacným autom pod 2500 dolárov.

Tata Motors bude vyrábať superlacné auto. Jeho cena sa bude okolo 2500 dolárov.Tata Motors bude vyrábať superlacné auto. Jeho cena sa bude okolo 2500 dolárov. (Zdroj: REUTERS)

Stúpajúce ceny pohonných látok a ožívajúce ekologické povedomie obyvateľstva všetkých svetadielov urýchľuje zmeny v automobilovom priemysle. Pridajme k tomu dvíhajúcu sa kúpnu silu troch miliárd obyvateľov južnej a východnej Ázie i vášnivý záujem tamojšej populácie o osobné automobily – a dostávame výbušnú zmes podnetných faktorov.

Pud sebazáchovy

Veľké i malé automobilky cítia neodolateľné príležitosti i neúprosný tlak reagovať na tento vývoj. Prakticky všetky najväčšie automobilky sveta sú dnes nadnárodnými spoločnosťami a pud sebazáchovy ich núti uvažovať globálne. Ak sa im najsľubnejšia expanzia ponúka v Ázii, sústreďujú sa na tamojšie pomery. Majú pri tom výhodu pôvodní miestni producenti?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Indický výrobca osobných a úžitkových vozidiel Tata Motors je presvedčený, že korene v domácom prostredí a jemný cit pre pulz indického trhu s 1,1 miliardy potenciálnych zákazníkov ho konkurenčne zvýhodňujú.

Tata Motors je najziskovejším komponentom konglomerátu Tata Group pôsobiaceho v širokej palete priemyslu a služieb. Má dostatok investičných prostriedkov a odvážne sa púšťa do projektov zameraných na vývoj a výrobu „zelených“ áut i do cenovo dostupných vozidiel pre stámiliónové masy v Indii a za jej hranicami.

„Musíme prenikať do sveta“, prízvukuje Ratan Tata, šéf Tata Group.

Tento 70-ročný miliardár sa v roku 1999 v Indii „preslávil“ tvrdohlavosťou, s ktorou rozbiehal vývoj pôvodných indických osobných vozidiel napriek záplave ponúkajúcej sa technológie od etablovaných producentov. Vlastná výskumná základňa automobilke teraz umožňuje nečakať na konkurenciu a vyvíjať koncepty, z ktorých dva stoja pred spustením do výroby.

SkryťVypnúť reklamu

Inovácie

Prvým je princíp superlacného auta na spôsob ľudového vozidla povojnového Volkswagenu, respektíve Fiatu, v ktorom je Tata podielnikom. Nikto, ani čínsky Cherry, sa nechystá prísť na budúci rok na trh s vozom za cenu okolo 2500 dolárov. Bude mať klasický spaľovací motor o objeme 600 cm3 - moderný, úsporný, ale nie technologicky prevratný.

Takým sa môže javiť iné nové auto, sledujúce princíp znižovania záťaže na životné prostredie. Má ním byť Tata Air Car, čiže „vzdušné auto“. Bude jazdiť na vzduch – a to je lákadlo, i keď iba marketingové. Od luxemburskej spoločnosti MDU odkúpená licencia motora na vzduch v skutočnosti znamená, že piesty bude poháňať stlačený vzduch privádzaný z upravenej nádrže s kapacitou 300 litrov. Napumpuje sa tam kompresormi – buď na čerpacích staniciach, alebo malými kompresormi bežiacimi na elektrický prúd odoberateľný z verejnej siete.

SkryťVypnúť reklamu

Zodpovednosť za emisie síce prejde na výrobcov elektriny, ale ulice indických miest budú na úrovni vozoviek a chodníkov čistejšie.

Skutočný pokrok v energetickej úspornosti si Tata Motors sľubuje od vodíkových motorov. Ratan Tata je predsedom celoštátneho Výboru pre vodíkovú energiu, podľa ktorého má najneskôr v roku 2020 jazdiť na indických cestách milión áut s motormi na vodíkové články.

Tikanie hodín

India bojuje pri rozvíjaní individuálnej automobilovej dopravy o čas. Rovnako aj Čína a ostatný svet. Masový automobilizmus sa môže udržať, len ak sa prejde na podstatne úspornejšie a emisne účinnejšie technológie. Ratan Tata srší optimizmom: „India disponuje ohromným vedeckým potenciálom a som si istý, že ak nie my, tak ďalšia generácia určite príde s čistým palivom,“ ubezpečuje.

SkryťVypnúť reklamu

Pojem „čistej technológie“ je relatívny, ale Tata Motors a ostatné svetové automobilky intenzívne skúmajú využívanie všetkých druhov energie, konvenčných i alternatívnych vrátane ich hybridov a kombinácií. Preteky s časom bežia na plné obrátky.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 234
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 463
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 186
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 159
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 762
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 708
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 680
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 944
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu