PRAHA. Zo sociologických výskumov vyplýva, že prístup mužov a žien k podnikaniu sa výrazne líši. „Ženy tvoria väčšiu časť malých podnikov, podnikajú samy, muži majú tendenciu vytvárať väčšie podniky a mať viac zamestnancov,“ hovorí Alena Křížková zo Sociologického ústavu Akadémie vied ČR.
Počet podnikateliek sa v dlhšom časovom horizonte príliš nemenia. Podľa štatistík Českého štatistického úradu podniká z celkového počtu pracujúcich zhruba 16 percent mužov a osem percent žien. V porovnaní s mužmi podnikajú ženy viac v oblasti verejných služieb a zdravotnej a sociálnej starostlivosti.
Ako vyplýva z výskumu českých podnikateliek a podnikateľov, ktorý Křížková realizovala minulý rok, ženy k podnikaniu vedie často potreba seberealizácie, náhoda, ale tiež možnosť mať viac času na rodinu. Mužské motivácie sú omnoho viac zamerané na dopredu vytýčený cieľ. Mužov tiež oveľa častejšie k podnikaniu priviedla snaha prísť s niečím novým, čo na trhu do tej chvíle chýbalo. Ako zistila vo svojom výskume Joan Winnová, ktorá vyučuje manažment na univerzite v Denvere, české ženy sa v motiváciách pre podnikanie príliš nelíšia od amerických žien.
Ženy sa podľa Winnovej často sťažujú na nutnosť zladiť svoje podnikanie so starostlivosťou o rodinu. Muži naopak za najväčšie brzdy svojho podnikania považujú komunikačné schopnosti a vzťahy s dodávateľmi. Na rozdiel od Spojených štátov české ženy podľa Winnovej majú nižšie očakávania a podnikajú častejšie spoločne s manželom. „Vo firmách, ktoré riadia spoločne muž i žena, sa omnoho častejšie stretávame s tým, že sú vedené podľa stereotypných predstáv, v čom je dobrý muž a v čom žena“ povedala Křížková. Zatiaľ čo žena rieši administratívu a účtovníctvo, muži sa skôr starajú o technické problémy. „I keď sú muž a žena spoluvlastníkmi firmy, často som sa vo výskume stretávala s tým, že muž popisuje sám seba ako riaditeľa a ženu len ako pomocníčku v administratíve,“ podotkla Křížková.