Nórske ministerstvo školstva spolu s Národným institútom pre vzdelávanie dospelých (VOX) zaviedlo v súvislosti s rozvojom moderných technológií projekt na podporu základných schopností čítania, písania a počítania u viac ako tretiny populácie. Vychádza z poznatkov medzinárodného výskumu v rámci OECD z roku 2003 (Výskum gramotnosti a životných zručností), ktorý skúmal populáciu vo veku 16 až 65 rokov zo siedmich krajín Nórska, Švajčiarska, Talianska, Bermúd, USA, Kanady a Nového Leonu (Mexiko) a odhalil nečakane veľké| problémy.
Ukázalo sa, že práve tretina obyvateľov Nórska dosahuje nižšiu úroveň čítania a písania ako vyžaduje pracovný trh a s počítaním má problémy dokonca 40 percent dospelých ľudí. To má vplyv na pracovnú výkonnosť i chod celej ekonomiky.
Projekt vychádza z predpokladu, že každý dospelý má iné potreby, a preto prichádza s odlišnými prístupmi výučby, než uplatňuje tradičné školstvo. Zdôrazňuje individuálny prístup, kooperatívne učenie v malých skupinkách, využitie moderných IT technológií, časovú flexibilitu. Lektori vystupujú skôr v úlohách poradcov ako učiteľov čomu zodpovedajú aj nároky na ich vzdelanie. Mali by mať prinejmenšom základy andragogiky. Do projektu sa preto zapájajú aj vysoké školy.
I keď na tom Nórsko nebolo medzi skúmanými krajinamim zďaleka najhoršie, rozhodlo sa riešiť svoju situáciu v rámci komplexnej reformy vzdelávacieho systému, na ktorom pracuje už od konca deväťdesiatych rokov.
Výsledky projektu rozvoja základných zručností v skupine dospelých ľudí zatiaľ nie sú známe, ukazuje se však, že problémy s týmito zručnosťami se prejavujú aj v krajinách strednej a východnej Európy. Nevyhnú sa ani nám.
Autor: Zdroj: infoservis.insite.cz