Životné prostredie stavia mosty - Mládež v dialóguEurópsky projekt o životnom prostredí nemeckej Nadácie pre životné prostredie DBU a Inštitútu IZOP spolupracuje s denníkmi Népszabadság (Maďarsko), Delo (Slovinsko), SME (Slovensko), Süddeutsche Zeitung a Sächsische Zeitung (Nemecko).
V rámci projektu navštívili žiaci Obchodnej akadémie v Seredi spolu s žiakmi partnerského St. Benno gymnázia v Drážďanoch podnik Volkswagen Slovakia, a. s. Zaoberali sa spôsobmi a metódami ochrany životného prostredia.
Už pri našom vstupe do infocentra firmy nás uvítal rad vyblýskaných áut s dokonalým vybavením. Na čele týchto krásavcov nás netrpezlivo očakával najstarší člen rodiny, ktorý sa nám oficiálne predstavil pod menom Chrobák. Čas však pokročil a my sme na trón víťazstva usadili práve najnovší model Touareg.
Čas síce uteká stále rýchlejšie, ale aj tak je pekné zistiť, ako svet vyzeral v časoch, keď bol ešte štvorkolesový miláčik vzácnosťou, ba až výsadou nesmierne bohatých. V súčasnosti vlastní štvorkolesového spoločníka až štvrtina obyvateľov na Slovensku. Väčšine z nich pomáha denne prekonávať, či už väčšie vzdialenosti, alebo len vlastnú lenivosť pri pomyslení na krátku prechádzku. Situácia v Nemecku je trochu iná, tam vlastní auto až polovica občanov.
Uspokojenie narastajúceho dopytu po vlastníctve áut vytvára tlak na rast ich produkcie. V posledných rokoch nastáva rozvoj automobilového priemyslu i na Slovensku. Rozvoj automobilového priemyslu však prináša so sebou aj bremeno zvýšenej záťaže pre životné prostredie. Túto záťaž je najvhodnejšie primárne znižovať a kompenzovať už priamo vo výrobnom procese.
Lakovňa
Čerstvo zvarená karoséria ide do omladzujúceho kúpeľa. Po pár minútach sa sivá vynára a je absolútne v poriadku. Nachádzame sa v lakovni. Ani sa nenadýchne a hneď sa valí do čistej vody na opláchnutie. Potom si ju už do parády vezmú presne naprogramované roboty. Tie na karosériu striekajú ďalšie vrstvy až po originálnu vrchnú farbu. No ak prácu nevykonajú dokonale, k slovu sa dostáva tím šikovných pracovníkov, ktorí upravia aj tie najmenšie nedostatky. Postupne sa na karosériu lepia vnútorné dielce, to všetko tiež za pomoci robotov.
Odpadová voda:
odkaliť a vyčistiť
No a naše zraky už viac z výrobne nevidia, pretože vstupujeme do jednej veľkej miestnosti - neutralizačnej stanice. Tu prebieha úprava hektolitrov použitej vody, ktorá nesympaticky zapácha. Nachádza sa v nej aj veľa nebezpečných chemikálií, ktoré nepriaznivo vplývajú na životné prostredie.
Ako prvé nám zamestnanci neutralizačnej stanice ukazujú zásobníky s odpadovou vodou. Táto sa neskôr dostáva do zariadenia na čistenie odpadovej vody, kde sa oddeľuje kal. Kal sa usadí na spodku nádrží, odkiaľ ho potom vysajú. Voda prechádza ešte niekoľkými filtrami. Nakoniec, aby sa aj tie najmenšie čiastočky nečistôt zachytili, prejde ešte cez posledný filter. Každé dve hodiny sa berú vzorky vyčistenej odpadovej vody, ktoré sa podrobne skúmajú. Už prečistená voda síce naďalej zapácha a stále obsahuje chemikálie, ale už ju možno upravovať v čistiarni odpadových vôd. Až po vyčistení v tejto centrálnej čistiarni sa stane odpadová voda priaznivou pre životné prostredie a môže sa vypustiť do potoka v Devínskej Novej Vsi.
Voskovňa je poslednou
stanicou
Keď sa pred nami otvorili dvere výrobnej haly montáže vozidiel, všetci sme zostali v nemom úžase. Videli sme stovky luxusných áut. Niektoré sa premávali po hale a čakali na konečnú kontrolu, aby sa mohli vydať za svojimi majiteľmi. Aj keď je práca veľmi náročná, v hale nevládne chaos a práca je presne organizovaná. Tento pocit nás ovládal od začiatku prehliadky.
Poslednou fázou pred transportom z haly je zakonzervovanie vozidla, ktoré sa robí voskovaním. Má to však jeden háčik. Tento spôsob dnes možno nahradiť ekologickejším. Vosk totiž obsahuje menšie množstvá rozpúšťadiel, ktoré sú škodlivé pre ľudí aj životné prostredie. A pretože Európska únia plní Kjótsky protokol, vydala nariadenie na obmedzenie používania podobných materiálov.
Aj z týchto dôvodov sa voskovanie rozhodli vo fabrike nahradiť niečím ekologickejším, a to balením hotových vozidiel do fólií a jednorazových obalov. Časť týchto áut je balená do tzv. skafandrov.
Tie ich zabezpečia proti poškodeniu pri prevoze na iné kontinenty. Na prevoz do európskych krajín používajú nalepovacie fólie. Tieto obaly
zabezpečujú majiteľovi 100-percentnú istotu doručenia nepoškodeného auta.
Hoci je to finančne náročnejšie, pre prírodu je to ekologickejšie.
Frencien Bauer, Katarína Benkovičová, Zuzana Cuninková, Simona Derzsiová, Jana Janeková, Petra Janeková, Andrea Juríková, Petra Kurincová, Silvia Markovičová, Veronika Mokrášová, Monika Práznovská, Veronika Szatmáryová, Martina Šulková, Andrea Trubačová, Alena Zámečníková