BRATISLAVA. Premiér Robert Fico tvrdí, že tunel Sitina je príliš drahý.
„Staviame dlho a pomaly, ak si zoberieme dĺžku tunela, máme v Bratislave možno jeden z najdrahších tunelov na svete,“ povedal Fico v sobotu pri slávnostnom otváraní tunela.
Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho bola pôvodne zazmluvnená suma za tunel 3,5 miliardy korún.
Od začiatku výstavby v roku 2003 sa mala podľa Fica zvýšiť o miliardu. Na ďalších 500 miliónov korún premiér odhadol dokončovacie práce.
Nie tak celkom
Pôvodná suma, ktorú malo Slovensko zaplatiť za tento projekt, bola naozaj vo výške 3,5 miliardy korún. Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík však vysvetľuje, že ide o sumu určenú nielen na Sitinu, ale aj na priliehajúci koridor.
Ten okrem iného obsahuje 5,5 kilometra diaľnice, tri mimoúrovňové križovatky, novú kanalizáciu či oporné steny.
Marcel Jánošík potvrdil, že cena sa zvyšovala. Napríklad, keď sa ukázalo, že prerážanie tunela bude komplikovanejšie, ako naznačovali geologické prieskumy. Ďalšie zdražovanie spôsobilo sprísňovanie bezpečnostných požiadaviek na tunel.
O koľko presne sa tunel Sitina predraží oproti pôvodným predpokladom, investor zatiaľ nehovorí s odôvodnením, že „práce ešte prebiehajú“.
Lacnejšie vďaka korune
Projekt okrem zdražovania priniesol aj úspory. Pri uzatváraní zmluvy sa totiž japonsko– české konzorcium spoločností Skanska a Taisei s ministerstvom financií dohodli, že projekt uhradia v japonských jenoch. Aby sa investor poistil, dohodli sa aj na fixnom kurze, podľa ktorého sa budú meny navzájom prepočítavať. Stavebné firmy však nepredpokladali prudký nárast kurzu koruny.
Japonský dodávateľ by sa podľa slov Marcela Jánošíka mohol pokúsiť časť prostriedkov získať späť napadnutím zmluvy na arbitrážnom súde. Išlo by o sumu približne 900 miliónov korún. Pri zmluvne zafixovanom kurze znamenalo každé posilňovanie koruny zvyšovanie strát japonských dodávateľov.
Stĺpček Konštantína Čikovského
Drahá cesta
Pred pár mesiacmi poslalo ministerstvo financií vláde materiál o tom, ako budú iné ministerstvá a štátne inštitúcie prepúšťať ľudí tak, ako im to prikázal premiér uznesením vlády. V materiáli sa napokon podrobne písalo o tom, prečo ministerstvá a štátne inštitúcie nebudú prepúšťať ľudí tak, ako im to prikázal premiér. Premiér ukázal hrdosť a materiál zmietol zo stola. Praktický výsledok? Ministerstvá a štátne inštitúcie nebudú prepúšťať ľudí tak, ako prikázal premiér.
Aj snaha kričať na štátnu investorskú organizáciu a na súkromné stavebné firmy, aby stavali diaľnice lacnejšie, vyzerá chvályhodne. Robertovi Ficovi k dobru patrí aj poznámka, že je prvým premiérom, ktorý hovorí nahlas, že kartely, korupcia a zlá organizácia práce na strane štátu pri diaľniciach je veľký a veľmi drahý problém. A preto mu možno aj prepáčiť, keď zo zahraničných ciest odkazuje slovenským stavebníkom, že sem pozýva spraviť poriadok chorvátske či rakúske firmy.
Ibaže to je naozaj úplne všetko, čo sme sa za rok fungovania tejto vlády o téme šetrenie dozvedeli.