Na vidieku pijú ľudia malinovky oveľa častejšie ako v mestách. Tam sa viac darí minerálkam.
BRATISLAVA. Sýtené, ochutené nápoje, to, čo voláme aj malinovky alebo koly, je najčastejšie kupovaný nealkoholický nápoj na Slovensku. V objemovom meradle mu patrí viac než štvrtina trhu, minerálky nasledujú podľa prieskumu agentúry GfK až po nich.
Nákupy ochutených sýtených nápojov ťahajú najmä obyvatelia obcí do 5–tisíc obyvateľov. Na vidieku im patrí až tretina trhu. Naopak, najmenší podiel sýtených nápojov kupujú ľudia v Bratislave.
„Súvisí to aj s ekonomickým príjmom domácností,“ vysvetľuje Ľubomír Drahovský z prieskumnej agentúry Terna. Podľa neho ľudia na dedinách chcú najmä rýchlo uhasiť smäd. Neriešia, že pre zdravie sú lepšie minerálky. Naopak, minerálkam podľa neho pomáha, keď hygienici hovoria o škodlivinách vody z vodovodu.
Možno pijú z prameňa
„Podiel sýtených nápojov najvýraznejšie zvýšil príchod Lidlu pred tromi rokmi, ktorý rozšíril ponuku cenovo dostupných nápojov,“ potvrdzuje vzťah medzi cenou a výberom nealka aj Helena Uhrinová z agentúry GfK. Vysvetľuje, že nižšia frekvencia nákupov minerálok na vidieku môže súvisieť aj s tým, že na Slovensku je relatívne veľa aj voľne prístupných prírodných prameňov.
Zmenu správania v tomto období potvrdzujú aj čísla Štatistického úradu. Kým v roku 2004 vypil každý občan na Slovensku v priemere 71 litrov ochutených vôd, o rok to už bolo o 25 litrov na hlavu ročne viac.
Viac rokov, viac rozumu
Rôzne koly a toniky sa kupujú najčastejšie do domácnosti s gazdinami pred päťdesiatkou.
„Skupina ľudí do 35 rokov najviac podlieha cenovým akciám v obchodoch,“ povedal Drahovský. Dodal, že marketing výrobcov sladených nápojov sa zameriava najmä na mladých.
Zmena životného štýlu na zodpovednejší a s ňou kupovanie viac minerálnych vôd na úkor sladkých nápojov prichádza v domácnostiach, kde má gazdiná nad päťdesiat rokov.
„Minerálky značiek obchodných reťazcov sú cenovo dostupné a rovnako kvalitné,“ tvrdí analytik Drahovský. Privátne značky obchodov produkujú tí istí výrobcovia ako vlastné značky, ktorým tak stúpa celkový objem výroby.
Kliknite - obrázok zväčšíte.