Júl 2007: Fico trvá na diaľnici do Košíc – rok 2010

Premiér Robert Fico je stále presvedčený, že motoristi sa v roku 2010 plynulo dostanú diaľnicou z Bratislavy do Košíc.

Premiér Robert Fico je stále presvedčený, že diaľnica medzi Bratislavou a Košicami bude dokončená v roku 2010.Premiér Robert Fico je stále presvedčený, že diaľnica medzi Bratislavou a Košicami bude dokončená v roku 2010. (Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Tento text bol publikovaný v júli roka 2007.

BRATISLAVA. Premiér Robert Fico včera rokoval s ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym o urýchlení dostavby diaľnice z Bratislavy do Košíc. Fico iba potvrdil svoje slová, že západ krajiny bude v roku 2010 plynulo spojený s východom.

„Záväzok vlády je vytvoriť podmienky na výstavbu a sprevádzkovanie sto kilometrov diaľnic do roku 2010,“ povedal premiér. Podľa údajov Národnej diaľničnej spoločnosti sa medzi Bratislavou a Košicami buduje takmer 59 kilometrov diaľnic. Ďalších 150 je vo fáze prípravy, teda výstavba ešte neprebieha.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák však už minulý týždeň pre SME povedal, že premiérové slová považuje skôr „za gesto, ktoré má urýchliť výstavbu“.

Diaľnica určite bude

Podľa Palčáka je realistický dátum ukončenia diaľnice až v roku 2013. Tak to pôvodne tvrdilo aj ministerstvo dopravy. V správe, ktorú minulý týždeň predložilo na rokovanie vlády, hovorí, že ministerstvo „zabezpečí do roku 2010 prípravu diaľnice po Košice“. Vláda sa však správou nezaoberala.

Včera už bolo všetko inak. Minister Vážny predloží v auguste vláde aktualizovanú správu o výstavbe diaľnic a zapracuje do nich všetky doterajšie poznatky. „Podľa pôvodného scenára by sme s touto víziou neuspeli,“ povedal Vážny.

Premiér na otázku, či vyvodí politickú zodpovednosť, ak sa plán výstavby diaľnic nedodrží, najskôr odpovedal, že „otázke absolútne nerozumiem“. Potom poukázal na programové vyhlásenie vlády, kde sa vláda zaviazala postaviť do konca volebného obdobia sto kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. „Ak sa to nestihne, tak potom čo? Všetci sa obesíme, odvoláme celú vládu, ak to nebude 155, ale bude to len 148 kilometrov,“ pýtal sa premiér.

SkryťVypnúť reklamu

„My máme vládny záväzok. Ak ho nesplníme, potom vyvodíme politickú zodpovednosť,“ povedal nakoniec premiér.

Možná protiústavnosť im teraz neprekáža

Ministerstvo výstavby pripravilo aj nový zákon o strategických stavbách, na základe ktorého by bolo možné rýchlejšie vyvlastniť pozemky potrebné na výstavbu diaľnic.

Jedným z viacerých problémom zákona je však to, že ak sa občan obráti na súd, aby pozastavil rozhodnutie o vyvlastnení, súd mu nebude môcť vyhovieť. Podľa návrhu zákona o strategických investíciách súdom má byť totiž takáto právomoc odňatá. Podľa Richarda Drutarovského z občianskej iniciatívy Za spravodlivé vyvlastňovanie sa tým „zruší efektívny nástroj obrany práv vyvlastnených proti rozhodnutiam stavebných úradov“.

Aj ďalší právnici vyjadrili názor, že zákon je v tejto časti sporný.

SkryťVypnúť reklamu

„Či je, alebo nie je niečo protiústavné, to nechajme na sudcov ústavného súdu,“ povedal premiér Fico.

Podľa Vážneho sa dajú hľadať príklady aj v okolitých krajinách. Napríklad v Nemecku je budovanie diaľnic prioritou vlády. „A tomu sa prispôsobuje všetko,“ myslí si minister.

Vážny ďalej povedal, že „ak budujeme nadradenú dopravnú infraštruktúru, tak neriešime takéto veci, doriešime ich potom“.

Lenže aj preto, že ministerstvo dopravy chcelo pôvodne zákonom o urýchlení výstavy diaľnic zabrániť súdom pozastovať výkon vyvlastňovacích rozhodnutí, mu ho Legislatívna rada vrátila. Parlament potom zákon schválil bez tohto kontroverzného ustanovenia.

Treba viac študovať

Na otázku, či sa do roku 2010 stihne postaviť všetkých 11 tunelov medzi Žilinou a Košicami, premiér podotkol, že o toľkých tuneloch nevie. „Nebol som informovaný o takomto počte,“ povedal.

SkryťVypnúť reklamu

Lenže podľa Národnej diaľničnej spoločnosti je na danom úseku 11 tunelov. Jeden je už v prevádzke, dva sa stavajú, ostatné sa buď plánujú alebo sa na nich vôbec nezačalo robiť.

Vážny spresnil, že do konca volebného obdobia postavia na stokilometrovom úseku medzi Žilinou a Košicami päť tunelov. Čo bude s ďalšími šiestimi? „Tie sa nachádzajú v úsekoch, ktoré sú rozostavané. Do roku 2010 budú dokončené,“ povedal minister.

Ak by sa mal tento termín stihnúť, Palčák povedal, že by sa muselo začať stavať už tento rok a realizácia by musela prebehnúť bez výberových konaní.

Podľa premiéra i Vážneho majú urýchleniu výstavby pomôcť projekty súkromného a verejného partnerstva. „Do konca decembra, najneskôr do januára sa podpíše zmluva s koncesionárom, aby už na jar mohol začať pracovať,“ povedal Vážny.

SkryťVypnúť reklamu

Stĺpček Ivana Štulajtera: Motor

Keď si premiér Robert Fico dupne, železničiari nezrušia ani ten najnerentabilnejší vlakový spoj v krajine. Taký je náš premiér sociálny, jeho minister dopravy Vážny poslušný a krajina taká bohatá.

Teraz je hitom diaľnica Bratislava – Košice v roku 2010. Minister Vážny minulý týždeň niesol do vlády materiál s termínom ukončenia rok 2013. Vláda sa mu naň ani nepozrela. Premiér si totiž opäť dupol a chce diaľnicu o tri roky skôr. Asi k voľbám. Minister Vážny s úradníkmi teraz dokument prepíšu. Nech predseda vlády nezúri.

Na papieri sa dajú robiť všelijaké čary. V reáli však treba postaviť jedenásť tunelov v dĺžke 18 kilometrov, pripraviť či vyvlastniť pozemky, zohnať ďalšie miliardy navyše, ba v tomto boome už aj stavbárov i cement.

SkryťVypnúť reklamu

Keď je reč o nových tuneloch, trošku zamrazí, že premiér nemá informácie o ich počte. To sa mu potom skracujú termíny!

Autor: Tomáš Halán

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  1. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  6. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  7. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  8. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 537
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 370
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 751
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 181
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 058
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 796
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 578
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 434
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu