Generácia Y mení vzhľad výroby

Úspech alebo zlyhanie výrobcov závisí od toho, či dokážu osloviť mladú generáciu – vyplýva to z analýzy úseku výrobných odvetví, ktorú spracovala spoločnosť Deloitte.

Práca vo fabrike má zlú povesť. Zamestnávatelia tvrdia, že nezaslúžene. Musia už však otvárať náborové kancelárie aj vo vzdialenejších regiónoch s vysokou nezamestnanosťou. Inak by nemali dosť ľudíPráca vo fabrike má zlú povesť. Zamestnávatelia tvrdia, že nezaslúžene. Musia už však otvárať náborové kancelárie aj vo vzdialenejších regiónoch s vysokou nezamestnanosťou. Inak by nemali dosť ľudí (Zdroj: ČTK)

Generácia Y – ako ju nazvali analytici z Deloittu – vníma výrobu negatívne, pretože v nej nevidí zdroj príležitostí stabilnej a finančne zaujímavej ka­riéry. Sú to ľudia narodení v období rokov 1982 – 1993.

A pretože práve generácia Y bude v nadchádzajúcich rokoch tvoriť významnú časť (40 až 60 percent) produktívnej časti populácie, výrobcovia majú problém.

Možnosti pre zaujímavú kariéru vo fabrikách už sú

Firmy sa bránia, že fabriky už dávno nie sú špinavé, nepríjemné a nebezpečné miesta. Pozícia moderného výrobného pracovníka navyše vyžaduje flexibilného človeka so zručnosťami v tímovom riešení problémov, so silnými technologickými znalosťami a schopnosťou spracovávať úlohy na viacerých úrovniach. Okrem toho analytici upozorňujú aj na to, že vo výrobe narastá množstvo profesií zameraných na predaj, marketing, finančné a právne služby, na výskum a vývoj.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ však situácia vyzerá tak, že výrobcovia nevedia tieto možnosti mladým ľuďom pútavo predstaviť, alebo v ich ponuke niečo zásadné chýba.

Čo je pre zamestnancov skutočne dôležité

Analytici z Deloittu vidia príčiny nezáujmu v tom, že výrobné spoločnosti sa zamerali doposiaľ najmä na získanie talentov a nezamerali sa na to, čo je pre talenty, ktoré hľadajú, skutočne zaujímavé. A to je najmä „rozvíjať ľudí spôsobom, ktorý podporí ich rast, rozmiestniť ich do úloh, ktoré podporia ich silné stránky a záujmy”.

A čo si to vlastne generácia Y cení najviac, čo ju môže osloviť? Správa identifikuje šesť najdôležitejších oblastí – sú to najmä dlhodobý vývoj kariéry, zmysluplnosť a významnosť práce, prístup k skúseným pracovníkom „mentorom” v celej hierarchii spoločnosti a ďalšie.

SkryťVypnúť reklamu

Kvalitná práca s ľuďmi je konkurenčnou výhodou

S týmito potrebami sa navyše stotožňuje aj staršia generácia, ktorá o svojich potrebách nehovorí tak často a jasne ako mladí ľudia. Ak teda firmy budú schopné naplniť očakávania generácie Y, dosiahnu s veľkou pravdepodobnosťou spokojnosť všetkých pracovníkov.

„Spoločnosti, ktoré dokážu prijať výzvu riadiť rôznorodú pracovnú silu, ktoré budú mať dobrú stratégiu rozvoja ľudských zdrojov, získajú jedinečnú konkurenčnú výhodu,” cituje správa Leah Reynoldsovú, vedúcu odboru pre komunikáciu v oblasti generačných zmien Deloitte Consulting LLP.

Situácia vo svete

Čína

Napriek obrovskému zdroju nových zamestnancov čelia čínske firmy nedostatku talentov pre rapídnu transformáciu ekonomiky, neadekvátnu kvalitu časti pracovných síl. Najmä manažérske talenty sú úzky profil.

SkryťVypnúť reklamu

Juhovýchodná Ázia

Rastúce požiadavky na kvalifikáciu naznačujú, že firmy, ktoré nedokážu zaujať mladšiu generáciu, stratia konkurencieschopnosť.

India

Vládne tu tvrdá konkurencia v oblasti služieb a IT pri získavaní a udržaní „bielych golierov“. Tlak na náklady sa stupňuje a mnoho kvalifikovaných odborníkov odchádza za lepším zárobkom na Stredný východ.

Latinská Amerika

V Brazílii je vážny nedostatok talentov na úrovni stredného manažmentu. Ako sa manažéri zo stredných úrovní posúvajú na vedúce pozície, vzniká ešte väčšia medzera v zdrojoch talentov zo strednej úrovne.

Mexiko zasa trpí nedostatkom technikov, prevádzkarov montážnych liniek, inžinierov, obchodných zástupcov a manažérov údržby.

Východná Európa

Výrazný nedostatok kvalifikovaných pracovníkov zapríčiňuje tlak na platenie vyšších miezd. V Českej republike boli napr. mzdy v druhej štvrtine roku 2006 o 10% vyššie ako v predchádzajúcom roku.

SkryťVypnúť reklamu

Zdroj: Deloitte

Očakávania generácie Y

Dlhodobý vývoj kariéry a získanie skúseností v jednej organizácii

Zmysluplnosť a význam práce

Dostupnosť „mentorov” v celej hierarchii spoločnosti

Flexibilita pracovného režimu

Technicko-praktické pracovné prostredie

Prístupné sociálne siete, ktoré umožnia otvorenú komunikáciu

Zdroj: Analýza Deloitte „Zvládnutie krízy talentov v globálnej výrobe: stratégie, ktoré prilákajú a zamestnajú generáciu Y

Autor: gal

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 778
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 060
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 4 787
  4. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 4 524
  5. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 476
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 821
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 585
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 291
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu