BRATISLAVA. V priebehu najbližších rokoch sa diaľnica medzi Bratislavou a Trnavou rozšíri na šesť jazdných pruhov. Problémy, ktoré na tomto úseku sú, si vyžiadali konať. Počet áut, ktoré tadiaľto dennodenne prechádzajú, stúpol za päť rokov o 60 percent. V budúcnosti bude ešte narastať.
Problémom sú mosty
„Hlavným dôvodom rekonštrukcie je zvýšenie kapacity dopravy na spomínanom ťahu diaľnice, keďže jej intenzita tu stále narastá,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík.
Ministerstvo dopravy si dalo vypracovať štúdiu v štyroch variantoch, z ktorých „bude vybraný ten najefektívnejší na ďalšie stupne projektovej prípravy“, povedal Jánošík z ministerstva dopravy.
Rezort v auguste vypracuje technickú štúdiu rozšírenia diaľnice na šesť pruhov. Podľa ministerstva bude celá stavba stáť približne osem miliárd korún. NDS poskytla denníku SME informáciu, že náklady na rekonštrukciu sa vyšplhajú na 6,5 miliardy.
V dôsledku obťažnosti výstavby počas prevádzky diaľnice môže rekonštrukcia podľa ministerstva trvať až štyri roky.
„Okrem úprav križovatiek dôjde aj k úprave šestnástich mostov na diaľnici a jedenástich mostov nad diaľnicou, zároveň k vybudovaniu dvoch nových mostov,“ povedal Jánošík z ministerstva dopravy.
„Jediným technickým problémom, ktorý však nie je neriešiteľný, je otázka rozšírenia diaľnice na miestach, kde sú mosty,“ potvrdil hovorca NDS Jánošík. Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák predpokladá, že ministestvo si vyberie menej technicky i finančne náročný projekt. Rozširovanie o tretí jazdný pruh pôjde podľa neho na úkor stredového pruhu a krajníc. Alternatíva, ktorá počíta s náročnou rekonštrukciou mostov, prípadne s ich zbúraním a nanovo postavením, je podľa Palčáka nepravdepodobná.
Na zabezpečenie plynulosti, rýchlosti a včasnosti dodávok pre podniky na západnom Slovensku „sa javí ako nevyhnutnosť vybudovať v okolí výrobných a logistických centier zodpovedajúcu infraštruktúru“, povedal manažér spoločnosti DHL Express Slovakia Patrik Hajko. Šesťpruhová komunikácia je teda rýchle a účinné riešenie plynulosti dopravy.
Rozhodla intenzita dopravy
Úsekom diaľnice D1 medzi hlavným mestom a Trnavou prešlo podľa posledného sčítania áut Slovenskou správou ciest (SSC) za rok 2005 priemerne 47 644 áut denne.
Najviac to podľa hovorcu ministerstva dopravy Mariána Jánošíka bolo na úseku medzi Bratislavou a Sencom. „Intenzita dopravy je tam 51 307 áut denne,“ povedal.
„Počas špičky môžu byť tieto čísla aj vyššie,“ dodal riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák. A to sú už čísla na zamyslenie. Jánošík predpokladá, že tento úsek diaľnice nebude už o tri roky vyhovovať nárokom dopravy.
„Aj laikovi je jasné, že tento úsek je už teraz na hranici kapacity počtu vozidiel počas rannej a popoludňajšej špičky,“ povedala manažér spoločnosti DHL Express Slovakia Patrik Hajko.
Palčák si myslí, že premávka sa zhustila príchodom investorov, ktorí prišli napríklad do Trnavy, alebo pre logistické parky, ktoré vyrastajú pozdĺž diaľnice.
V budúcnosti sa očakáva, že intenzita dopravy bude naďalej narastať. Podľa prognóz SSC narastie počet osobných áut na diaľnici medzi hlavným mestom a Sencom na 67-tisíc, medzi Sencom a Trnavou na 62-tisíc áut denne.