Diaľnica sa rozšíri na šesť pruhov

Tretí jazdný pruh má zvýšiť kapacitu diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou. Odborníci aj podnikatelia hovoria, že je najvyšší čas.

BRATISLAVA. V priebehu naj­bližších rokoch sa diaľnica medzi Bratislavou a Trnavou rozšíri na šesť jazdných pruhov. Problémy, ktoré na tomto úseku sú, si vyžiadali konať. Počet áut, ktoré tadiaľto dennodenne prechádzajú, stúpol za päť rokov o 60 percent. V budúcnosti bude ešte narastať.

Problémom sú mosty

„Hlavným dôvodom rekonštrukcie je zvýšenie kapacity dopravy na spomínanom ťahu diaľnice, keďže jej intenzita tu stále narastá,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy si dalo vypracovať štúdiu v štyroch variantoch, z ktorých „bude vybraný ten najefektívnejší na ďalšie stupne projektovej prí­pravy“, povedal Jánošík z ministerstva dopravy.

Rezort v auguste vypracuje technickú štúdiu rozšírenia diaľnice na šesť pruhov. Podľa ministerstva bude celá stavba stáť približne osem miliárd korún. NDS poskytla denníku SME informáciu, že náklady na rekonštrukciu sa vyšplhajú na 6,5 miliardy.

V dôsledku obťažnosti výstavby počas prevádzky diaľnice môže rekonštrukcia podľa ministerstva trvať až štyri roky.

„Okrem úprav križovatiek dôjde aj k úprave šestnástich mostov na diaľnici a jedenás­tich mostov nad diaľnicou, zároveň k vybudovaniu dvoch nových mostov,“ povedal Jánošík z ministerstva dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

„Jediným technickým problémom, ktorý však nie je neriešiteľný, je otázka rozšírenia diaľnice na miestach, kde sú mosty,“ potvrdil hovorca NDS Jánošík. Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák predpokladá, že ministestvo si vyberie menej technicky i finančne náročný projekt. Rozširovanie o tretí jazdný pruh pôjde podľa neho na úkor stredového pruhu a krajníc. Alternatíva, ktorá počíta s náročnou rekonštrukciou mostov, prípadne s ich zbúraním a nanovo postavením, je podľa Palčáka nepravdepodobná.

Na zabezpečenie plynulosti, rýchlosti a včasnosti dodávok pre podniky na západnom Slovensku „sa javí ako nevyhnutnosť vybudovať v okolí výrobných a logistických centier zodpovedajúcu infraštruktúru“, povedal manažér spoločnosti DHL Express Slovakia Patrik Hajko. Šesťpruhová komunikácia je teda rýchle a účinné riešenie plynulosti dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Rozhodla intenzita dopravy

Úsekom diaľnice D1 medzi hlavným mestom a Trnavou prešlo podľa posledného sčítania áut Slovenskou správou ciest (SSC) za rok 2005 priemerne 47 644 áut denne.

Najviac to podľa hovorcu ministerstva dopravy Mariána Jánošíka bolo na úseku medzi Bratislavou a Sencom. „Intenzita dopravy je tam 51 307 áut denne,“ povedal.

„Počas špičky môžu byť tieto čísla aj vyššie,“ dodal riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák. A to sú už čísla na zamyslenie. Jánošík predpokladá, že tento úsek diaľnice nebude už o tri roky vyhovovať nárokom dopravy.

„Aj laikovi je jasné, že tento úsek je už teraz na hranici kapacity počtu vozidiel počas rannej a popoludňajšej špičky,“ povedala manažér spoločnosti DHL Express Slovakia Patrik Hajko.

SkryťVypnúť reklamu

Palčák si myslí, že premávka sa zhustila príchodom investorov, ktorí prišli napríklad do Trnavy, alebo pre logistické parky, ktoré vyrastajú pozdĺž diaľnice.

V budúcnosti sa očakáva, že intenzita dopravy bude naďalej narastať. Podľa prognóz SSC narastie počet osobných áut na diaľnici medzi hlavným mestom a Sencom na 67-tisíc, medzi Sencom a Trnavou na 62-tisíc áut denne.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 123
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 9 573
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 276
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 150
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 031
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 908
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 431
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 301
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu