BRATISLAVA. Diaľnice na Slovensku sa budú stavať aj zo súkromných zdrojov. Vláda včera schválila návrh urýchlenia výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Pôvodne tento materiál počítal s tým, že súkromní investori vybudujú 165 kilometrov ciest a štát v najbližších 25 rokoch za ne zaplatí od 175 do 250 miliárd korún. Teraz musí ministerstvo dopravy čakať na štúdiu zrealizovateľnosti a až potom povie konečné slovo.
Odvážny projekt
Ministerstvo dopravy nakoniec presadilo materiál o kombinácii verejných a súkromných zdrojov (PPP projekty) pri výstavbe. Podľa ministra financií Jána Počiatka bol po diskusii pôvodný návrh ministra dopravy rozdelený na viaceré časti.
„Na každom úseku sa bude vyberať najvhodnejšia alternatíva výstavby,“ povedal Počiatek. Zároveň ale nechcel konkretizovať, koľko štát zaplatí súkromnej firme zo štátneho rozpočtu a čo to bude znamenať pre verejné financie.
Vláda sa prvýkrát púšťa do projektu, ktorý sa u nás zatiaľ nerealizoval. Premiér Robert Fico opakovane povedal, že vláda aj zapojením súkromného kapitálu chce urýchliť dostavbu diaľnice do Košíc v roku 2010. Preto idú do výstavby diaľnic zapojiť aj súkromný kapitál.
Drahé, ale nevyhnutné
Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák o výhodnosti PPP projektov povedal, že „slovo výhodnosť nie je to správne. Potrebujeme rýchlo dobudovať infraštruktúru“.
Zároveň existujú riziká, ktoré musí ministerstvo dopravy presne špecifikovať. Ide najmä o výber vhodného typu zmluvy a rozdelenie rizika medzi koncesionára a štát.
Podľa Palčáka sú projekty PPP vzhľadom na nedostatok vlastných finančných zdrojov riešenie, ktoré je „rýchlejšie, efektívnejšie, lepšie, aj keď je z hľadiska ekonomiky drahšie“. Palčák pripúšťa, že ak budú infraštruktúru stavať súkromní investori, môže sa takáto investícia predražiť asi o 40 percent.
Stavať budú aj tunely
Ministerstvo navrhuje, aby sa zároveň s výstavbou troch tunelov medzi Žilinou a Martin rozšírila existujúca cesta pod Strečnom na štyri pruhy. Túto informáciu potvrdil ešte v pondelok minister dopravy Ľubomír Vážny.
Na otázku novinárov, či nepôjde o zbytočne vyhodené peniaze, ak sa zároveň bude stavať diaľnica, reagoval, že rozšírenie cesty je nutné.
„Denne tade prejde 27-tisíc áut, v najbližších piatich rokoch ich počet stúpne o 60 až 70 percent,“ povedal Palčák. Upozornil, že „prioritou musí byť tunelový variant. Rozšírenie cesty za plnej prevádzky je však veľmi komplikované a môžu vzniknúť problémy“.
„Tunely za Žilinou sa budú naďalej stavať,“ povedal premiér Robert Fico po rokovaní vlády. Aj keď to odmietol, skorigoval svoje slová spred mesiaca, keď hovoril o oddialení výstavby tunelov.
„Jednoznačne je to posun. Pred mesiacom sa hovorilo o zakonzervovaní, teraz o súbežnom stavaní tunelov a existujúcej cesty,“ povedal Palčák.