Najväčší marketingový omyl 20. storočia

Pred vyše dvadsiatimi rokmi došlo k jednému z najväčších marketingových omylov v histórii. Spoločnosť Coca­Cola pod tlakom úspechov konkurenčnej Pepsi v chuťových testoch uviedla na trh s veľkou pompou novú kolu.

Po necelých troch mesiacoch však bola nútená vrátiť sa k pôvodnej receptúre svojej koly a neúspešný výrobok postupne stiahnuť z trhu. Na celej záležitosti je zaujímavé to, že kľúčovú úlohu v celej tejto záležitosti zohrával marketingový prieskum.

Pepsi chutí viac

Začalo to začiatkom 80. rokov, keď Pepsi rozpútala reklamnú kampaň, v ktorej použila takzvaný slepý chuťový test. Dobrovoľní účastníci testov dostali v papierových téglikoch ochutnať dva kola nápoje, pričom nevedeli, v ktorom z nich je Coca­cola a v ktorom Pepsi. Následne mali povedať, ktorý im viac chutil. Výsledok bol jednoznačný - až 57 percent ochutnávačov uprednostnilo Pepsi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Coca­Cola, samozrejme, výsledky prieskumu spochybnila a - urobila si vlastné porovnávacie testy. Na jej veľké prekvapenie dospela k rovnakému výsledku. Manažéri tak dospeli k záveru, že Coca­Cola zaspala dobu a že s jej chuťou treba niečo urobiť.

A tak na ich pokyn vedci v laboratóriách začali vyvíjať rôzne modifikácie pôvodnej receptúry. Tie sa testovali, upravovali a znova testovali, až kým sa koncom roka 1984 nedopracovali k prototypu koly, ktorý respondentom chutil viac než Pepsi.

Celkovo pri vývoji novej koly Coca­Cola uskutočnila takmer dvestotisíc slepých testov. Ako na tlačovej besede pri príležitosti uvedenia novej koly na trh uviedol vtedajší generálny riaditeľ spoločnosti Riberto Goizueta: „Toto je ten najistejší krok, aký kedy spoločnosť urobila.“

SkryťVypnúť reklamu

Vzbura spotrebiteľov

Čo sa udialo po uvedení novej koly na trh? Milovníci Coca­coly sa proti novinke doslova vzbúrili. Napísali spolu takmer 40-tisíc sťažností, denne do spoločnosti telefonovalo v priemere šesťtisíc nahnevaných zákazníkov, ktorí sa dožadovali koly s pôvodnou receptúrou. Išlo o vôbec najväčšie kolektívne odmietnutie výrobku v histórii konzumerizmu.

Prieskumy neklamú,

ale treba sa vedieť pýtať

Ponaučenie z tohto príbehu nespočíva - ako by sa mnohí mohli nazdávať - v tom, že na výsledky prieskumu sa nemožno spoliehať. Takéto zúženie problému je rovnakou chybou, akú urobilo vtedajšie vedenie Coca­Coly.

Jeho predstavitelia sa zamerali iba na samotný produkt, zo svojich úvah vynechali emocionálnu hodnotu značky, použili nevhodnú metodiku prieskumu, ktorá priniesla irelevantné informácie.

SkryťVypnúť reklamu

V reálnom svete predsa nikto nepije kolu naslepo.

Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca, United Consultants ILUSTRAČNÉ FOTO – coca cola, pepsi

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 988
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 313
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 152
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 526
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 597
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 288
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 257
  8. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 1 995
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu