Úsek diaľnice D2 Lamačská cesta - Staré Grunty, na ktorom stojí aj tunel Sitina, vyplní poslednú chýbajúcu časť tejto diaľnice na ťahu z Českej republiky do Maďarska. Tieto dôležité kilometre sú súčasťou paneurópskeho dopravného koridoru č. IV, ktorý siaha od Drážďan až po Istanbul.
Projektová príprava sa začala už v roku 1995 štúdiou trasy a výberom najoptimálnejšieho variantu. V roku 2002 prebehlo výberové konanie na zhotoviteľa stavby. Vyhralo česko-japonské konzorcium Taisei corporation - SKANSKA D.S. Bolo to prvý raz v histórii Slovenska, keď sa stavba zadala zahraničnému staviteľovi. Táto skutočnosť sa prejavila aj v dodržaní termínu dobudovania tunela 2. 12. 2005, keď boli ukončené všetky stavebné práce a začalo sa s inštaláciou techniky. Každých 150 metrov je SOS výklenok a každých 90 metrov je požiarny výklenok. Vetranie je zabezpečené prúdovými ventilátormi, ktoré sú za bežnej prevádzky vypnuté. Automaticky sa zapnú, keď snímače v tuneli zaznamenajú zvýšené množstvo splodín.
Cena celého projektu predstavovala približne 3,5 miliardy korún. Konečná suma sa však pravdepodobne zvýši, keďže oproti pôvodným predpokladom sa ukázalo, že geologické podmienky stavby boli podstatne horšie, ako sa predpokladalo po prieskume pred začatím stavby. Sumu zvýšili protesty obyvateľov, ktorí bývajú v priľahlých panelákoch, a presťahovanie ZOO, ktorej hlavný vchod ležal na mieste, kde je teraz diaľnica.
Sitina je prvý dvojrúrový diaľničný tunel na Slovensku. Iné riešenie nepripadalo do úvahy, keďže sa predpokladá, že po otvorení ním bude denne prechádzať približne 20 000 vozidiel a v roku 2013 už 30 000. Pre mestskú premávku je najdôležitejšie, že sa zníži dopravné zaťaženie križovatky Patrónka asi o 40 percent.
Daniel Stupavský, Nikola Petrášová, Simona Lukášková,
Michala Ševčíková