Sitina nás vyjde drahšie

Úsek diaľnice D2 Lamačská cesta - Staré Grunty, na ktorom stojí aj tunel Sitina, vyplní poslednú chýbajúcu časť tejto diaľnice na ťahu z Českej republiky do Maďarska. Tieto dôležité kilometre sú súčasťou paneurópskeho dopravného koridoru č. IV, ktorý ...

Sitina - prvý dvojrúrový tunel na Slovensku. FOTO SME - PETER ŽÁKOVIČSitina - prvý dvojrúrový tunel na Slovensku. FOTO SME - PETER ŽÁKOVIČ

Úsek diaľnice D2 Lamačská cesta - Staré Grunty, na ktorom stojí aj tunel Sitina, vyplní poslednú chýbajúcu časť tejto diaľnice na ťahu z Českej republiky do Maďarska. Tieto dôležité kilometre sú súčasťou paneurópskeho dopravného koridoru č. IV, ktorý siaha od Drážďan až po Istanbul.

Projektová príprava sa začala už v roku 1995 štúdiou trasy a výberom najoptimálnejšieho variantu. V roku 2002 prebehlo výberové konanie na zhotoviteľa stavby. Vyhralo česko-japonské konzorcium Taisei corporation - SKANSKA D.S. Bolo to prvý raz v histórii Slovenska, keď sa stavba zadala zahraničnému staviteľovi. Táto skutočnosť sa prejavila aj v dodržaní termínu dobudovania tunela 2. 12. 2005, keď boli ukončené všetky stavebné práce a začalo sa s inštaláciou techniky. Každých 150 metrov je SOS výklenok a každých 90 metrov je požiarny výklenok. Vetranie je zabezpečené prúdovými ventilátormi, ktoré sú za bežnej prevádzky vypnuté. Automaticky sa zapnú, keď snímače v tuneli zaznamenajú zvýšené množstvo splodín.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Cena celého projektu predstavovala približne 3,5 miliardy korún. Konečná suma sa však pravdepodobne zvýši, keďže oproti pôvodným predpokladom sa ukázalo, že geologické podmienky stavby boli podstatne horšie, ako sa predpokladalo po prieskume pred začatím stavby. Sumu zvýšili protesty obyvateľov, ktorí bývajú v priľahlých panelákoch, a presťahovanie ZOO, ktorej hlavný vchod ležal na mieste, kde je teraz diaľnica.

Sitina je prvý dvojrúrový diaľničný tunel na Slovensku. Iné riešenie nepripadalo do úvahy, keďže sa predpokladá, že po otvorení ním bude denne prechádzať približne 20 000 vozidiel a v roku 2013 už 30 000. Pre mestskú premávku je najdôležitejšie, že sa zníži dopravné zaťaženie križovatky Patrónka asi o 40 percent.

Daniel Stupavský, Nikola Petrášová, Simona Lukášková,

SkryťVypnúť reklamu

Michala Ševčíková

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 472
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 127
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 697
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 698
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 016
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 264
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 747
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 543
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu