Ivan Bútora (25) je rodený Bratislavčan, a od malička ho fascinovali trolejbusy. V posledných rokoch žil prevažne v Spojených štátoch, no keďže to nie je krajina jeho snov, rád sa vrátil na Slovensko. V USA však veľmi pozorne vnímal život vo veľkých aglomeráciách (Washington, DC a okolie, Princeton v New Jersey, New York City).
Skúsenosť každodenného života v USA ho presvedčila, že absolútna závislosť od automobilu pri napĺňaní bežných potrieb je chorá. Ako členovi občianskeho združenia mhd.sk sme mu položili niekoľko otázok na našu tému.
Ste zapáleným zástancom ekologického riešenia dopravy?
"Áno, som. K môjmu postoju prispel aj niekoľkoročný pobyt v Amerike. Pochopil som tam, aké dôležité je využívať hromadnú dopravu v maximálnej možnej miere, lebo som vidiel, kam to vedie, keď sa MHD ignoruje."
Chcete tým naznačiť, že v Amerike nevyužívajú MHD v tak ako v Európe?
"Podľa štatistík Američania využívajú autá takmer denne na všetky aktivity. MHD je potrebná len pre nižšie vrstvy. Zaujímavé je, že v 90% prípadoch sedí v aute len jeden človek."
Vzhľadom na vaše skúsenosti môžete kvalifikovane porovnávať. Ako teda vidíte situáciu v slovenskej MHD?
"Myslím si, že Slovensko je na tom podstatne lepšie ako Amerika. Aj čo sa týka ekologickej stránky slovenskej dopravy. Aj keď máme ešte problémy s dopravnými uzlami, riešenia sa nám už ponúkajú."
Takým riešením môže byť aj tunel Sitina?
"Presne tak. Myslím si, že tento dopravný obchvat bol veľmi dobrý nápad. Samozrejme, s tými obchvatmi by sme to nemali preháňať."
Odkiaľ získava dopravný podnik finančné prostriedky?
"Všetko financuje mesto, ktoré je, žiaľ, od štátu nezávislé. Musíme čerpať z vlastných zdrojov, ktoré nie sú dostatočne veľké."
V súčasnosti sa zdanlivo samy ponúkajú zdroje z fondov Európskej únie - je reálna šanca využiť ich aj pre naše hlavné mesto?
"Bratislava sa často uchádza o európske fondy, avšak tým, že je nad priemerom EÚ, je veľa ráz neúspešná."
Čo v súčasnosti patrí medzi hlavné zámery dopravného podniku?
"Plánujeme získať peniaze na signalizáciu a lepšie vybavenie električiek a, samozrejme, na kúpu nových vozňov."
Michaela Ševčíková,
Nikola Petrášová