BRATISLAVA. Včera sa začal nový školský rok. Do prvých tried základných škôl zasadlo opäť menej žiakov.
Keďže školy už dostávajú peniaze podľa počtu žiakov, snažia sa deti, alebo skôr ich rodičov, prilákať ponukou rôznych záujmových krúžkov, rozšírenou výučbou jazykov, informatiky alebo inými výhodami.
Riaditeľ jednej z bratislavských škôl Karol Müller hovorí, že v Bratislave si už žiadna škola nemôže dovoliť nevyučovať angličtinu od prvého ročníka. „Pritom to nie je v súlade s učebnými plánmi ministerstva školstva. Keby si to však nejaká škola dovolila, hneď by prišla o prvákov.“
Ponuku cudzích jazykov pre deti prvých ročníkov považuje často za formálnu riaditeľ cirkevnej Základnej školy sv. Don Bosca v Topoľčanoch Peter Jamrich. „Cudzie jazyky vyučujeme až od tretieho ročníka, ale poriadne. Nevidím zmysel v tom, aby do školy chodila pani s magnetofónom a deti sa na hodinách hrali,“ hovorí. Škola sa podľa neho snaží deti skôr nalákať na záujmové krúžky. „Mnoho detí najmä z okolitých obcí k nám dochádza aj práve preto, že sme cirkevná škola.“
Na najmenšej škole v Piešťanoch na Vajanského ulici naopak stavajú práve na nízkom počte žiakov. „Sme škola rodinného typu, v triede máme priemerne iba 22 žiakov oproti 34 na iných školách, a to je pre niektorých rodičov rozhodujúce,“ hovorí riaditeľ Kamil Moravčík.
Šesť zvolenských škôl už tento rok až tak o žiakov bojovať nemusí. „V roku 2004 sme zrušili dve školy a stav detí na školách sa stabilizoval,“ hovorí vedúca odboru školstva Mária Sujová. Školy sa však podľa nej aj tak snažia navzájom odlíšiť. „Jedna, kde počet žiakov klesal, otvára tento rok prvý ročník športovej triedy, a počet zapísaných žiakov sa im zdvojnásobil.“
V škole v obci Kamenná Poruba neďaleko Vranova nad Topľou majú opačný problém. „Počet žiakov neklesá, práve naopak musíme učiť aj v nevyhovujúcich priestoroch,“ hovorí riaditeľka Helena Lazengová. V škole podľa nej postupne zostali len rómske deti.
Prváci
52-tisíc (minulý rok 54-tisíc, v roku 2000 61-tisíc, v roku 1989 91-tisíc)
4600 detí dostalo ročný odklad
24 škôl zrušia alebo spoja s inými školami
17 nových základných škôl (osem súkromných, jedna cirkevná)