Parkovanie v centre slovenských miest je náročná vec. Na čas, priestor, financie. Samospráva rieši tento problém rozumným spôsobom. Pri výstavbe polyfunkčného domu je investor povinný riešiť adekvátny počet parkovacích miest podľa veľkosti obchodnej plochy. Lenže rovnako rýchlo, ako, rastú autá, nerastú rozmery garáží napríklad v obchodných centrách.
Problémy začnú vo chvíli, keď sa dostaneme do "úzkych" v garáži s mnohými stĺpmi, stočenými nájazdmi a výjazdmi, do umývacej linky alebo do jednosmernej ulice s autami parkujúcimi po obidvoch stranách.
Podľa predsedu sekcie dopravných stavieb Slovenskej komory stavebných inžinierov Ing. Jána Tomku "do budúcnosti treba jednoznačne preferovať výstavbu podzemného parkovania, autá patria pod zem, pretože vyasfaltovaná plocha vedľa obchodného centra môže slúžiť príjemnejším aktivitám, nehovoriac o zachovanom životnom prostredí. Nadzemné parkovanie prináša problémy s odvádzaním dažďovej vody, povinnosťou budovania ostrovčekov s predpísanou zeleňou, čo zmenšuje plochu, s ktorou investor počíta pre parkovanie a tak sa zmenší veľkosť parkovacích boxov.
Príliš drahé, príliš malé...
Problém po príchode do podzemných garáží nastane, keď napriek tomu, že nie sú plne obsadené zistíte, že niet kde zaparkovať. Dôvod: auto sa do vyznačeného boxu jednoducho nevojde, prípadne je voľné miesto iba tesne pri stĺpe alebo pri stene a s tým má majiteľ vozidla strednej a vyššej triedy problém. Malý polomer zatočenia, malá šírka pruhov pri jazde medzi dvoma radmi zaparkovaných vozidiel. Vodiči off-roadov riešia parkovanie s rozmernejšími autami obsadením dvoch boxov. Pre motoristov nie je problém v garážach zaparkovať so Škodou Fabia, lenže v súčasnosti je populárne jazdiť mamutími autami typu SUV, alebo dokonca pre mestskú premávku nie príliš praktickými terénnymi vozidlami. Zdá sa, že autá rastú rýchlejšie ako stavebné normy stanovujúce minimálne rozmery parkovacích boxov. Podľa Jána Tomku "pre projektovanie hromadných garáží platí v súčasnosti norma z roku 1987, STN 73 6058 a má iba odporúčací charakter. Jej záväznosť bola zrušená, čo je podľa mňa hlavná príčina ťažkostí pri prevádzkovaní niektorých podzemných garáží."
Ak si s novým bytom kupujete garážové státie v podzemnej garáži, jeho minimálne rozmery sú v súčasnosti podľa platnej normy 2,25 x 4,5m. Ak si ale bude chcieť nový obyvateľ do garáže
zaparkovať súčasný model Mercedesu triedy GL s dĺžkou 5,1 metra a šírkou cez 2 metre, dostane sa zrejme do problémov. Tento kolos zaberá plochu presahujúcu 10 m2 a to je už slušný kus miesta nielen v garáži, ale aj na ceste.
Podzemné garáže - neobľúbené miesto medzi vodičmi?
Hovorí Ing.Tomko: "Problém s výstavbou podzemných garáží je v spolupráci investora s dopravným inžinierom. Investor má svoju predstavu vytvorenia určitého počtu parkovacích miest a úlohou projektanta je vybaviť ich presne toľko, koľko sa od neho požaduje. Zdá sa mi, že mnohých architektov a projektantov nezaujíma, ako bude skutočne garáž fungovať, v honbe za peniazmi nakreslia a postavia garáže síce podľa normy, ale na minimálne odporúčané rozmery. Inak sa parkuje na boxe, ktorý má šírku 2,25 a inak na 2,5 metroch. Ale tých 25 centimetrov ušetrených na každom boxe pri 10 znamená jedno miesto navyše."
Ako sa kontroluje dodržiavanie noriem? "Tu zohráva dôležitú úlohu stavebný úrad, ktorý má rozhodujúce slovo pri schvaľovaní projektu garáže. Čiže tu majú odborníci posúdiť správne rozmery parkovacích boxov, vzdialenosti automobilu od nosných stĺpov, od pevných stien, polomery oblúkov pri jazde v garáži. Inak sa parkuje na krajnom mieste ponad obrubník, inak vedľa betónovej steny. Medzi autami by mali byť naplánované správne
vzdialenosti - inak sa vystupuje, ak je vzdialenosť medzi vozidlami 70 cm (norma pre vozidlá s dĺžkou od 4,25 až 5 metrov), inak, keď je to 40 cm. Komu by nepokazilo náladu, keď pred návštevou
divadla zotriete svojou róbou špinu zo susedného automobilu".
Podľa Tomku častým problémom je aj správna vzdialenosť medzi dvoma radmi zaparkovaných áut. Tu sa šetrí na šírke vozovky. Oprotiidúce vozidlá sa potom nedokážu pre nedostatok priestoru vyhnúť, nieto ešte zatočiť do zákruty, pri výjazde dokonca hore brehom. Výsledkom sú zodraté steny, obité stĺpiky a nárazníky áut.
(bp)