Rozdelenie nemecko-americkej automobilky DaimlerChrysler prinútilo Američanov, ktorí hrali v spoločnom podniku druhé husle, hľadať cesty k udržaniu životaschopnosti podniku. Jednou z nich má byť rozbehnutie výroby vojenskej verzie Jeepu Wrangler. Armádne objednávky by mali byť jedným z pilierov ozdravného procesu celej korporácie.
Skupina Chrysler Group sa snaží zbaviť imidžu „loosera“, ktorého Daimler odhodil ako neduživého výrobcu áut, vytláčaného z amerického trhu domácou a zahraničnou konkurenciou. Len slabou náplasťou môže byť konštatovanie, že vlaňajší trinásťpercentný podiel na americkom trhu si Chrysler tento rok udržiava. Vďačí za to do istej miery novej modelovej palete Jeep Wrangler.
Ropa a otepľovanie
Spoliehať sa na segment terénnych vozidiel nesie riziká. Nemalá časť zákazníckej základne, ktorá ich používala takmer výlučne na pevných povrchoch, je tlačená z dvoch strán k tomu, aby prešla k výrobcom ponúkajúcim hybridné pohony.
Nútia ju k tomu ceny pohonných látok a dvíhajúce sa ekologické povedomie minimalizovania globálneho otepľovania. Chrysler síce zakladá divíziu ENVI na vývoj hybridných a elektrických pohonov, ale súperi nadobudli náskok.
Koncernu hrozí pokles predajnosti terénnych vozidiel vybavených klasickým pohonom. Dokáže ho kompenzovať zvýšeným predajom úsporných osobných áut? Čoskoro.
V kategórii osobných vozidiel v tom majú Američanom pomôcť dohody s čínskym producentom Chery. Pre Chrysler má od roku 2009 masovo produkovať subkompakty, ktoré vraj splnia všetky náročné americké požiadavky na emisie, spoľahlivosť a kvalitu vyhotovenia.
Späť k armáde
A džípy? Európskych a japonských súperov bude Chrysler dobiehať pri vývoji hybridných pohonov ešte dosť dlho. Medzitým príde asi o časť zákazníkov.
Nových chce získať v transformujúcich sa ekonomikách a najmä v ázijských krajinách, kde stúpa počet príslušníkov stredných tried. Kupovanie mohutných SUV a džípov býva u mnohých otázkou prestíže. Chrysler však objavil jednu kategóriu odberateľov aj v USA, ku ktorej by mohol mať ľahší prístup ako zahraničná konkurencia. Ide, samozrejme, o modely pre americké ozbrojené a bezpečnostné sily.
Uplatniteľnosť J8
A nemusia byť iba americké. Medzinárodnú univerzálnosť rozbiehaného vojenského modelu J8 uľahčí skutočnosť, že ho na budúci rok začnú vyrábať v egyptskej metropole Káhira v koprodukcii s miestnym výrobcom. „Využitý môže byť vo vojenskom i v civilnom sektore: u požiarnikov, polície, záchrannej služby,“ vymenúva Jack Robinson.
Primárnym odberateľom by však mali byť americké ozbrojené sily a s nimi spolupracujúce súkromné bezpečnostné služby pôsobiace po celom svete. Všetkým spoľahlivo slúži robustné vozidlo Hummer, ktoré má však enormnú spotrebu a v niektorých situáciách je príliš ťažkopádne. J8 bude ľahší, obratnejší, úspornejší, široko modifikovateľný a celkovo lacnejší.
Aj do púšte
Viacúčelový model Jeep J8 sa má dodávať s dvoj- a štvordverovou karosériou.
Východiskovým civilným modelom bude Jeep Wrangler 2007, ktorý dostane posilnené brzdy, nápravu a podvozok.
Jeep J8 môže byť opancierovaný a núdzovo nasadzovaný do boja, ale optimálne sa uplatní mimo frontovej línie.
Bude vybavený dieselovým motorom s objemom 2,8 litra a automatickou prevodovkou s pohonom všetkých kolies.
Prachový filter mu umožní prevádzku i v púštnych búrkach.
Kliknite - obrázok zväčšíte.