BRATISLAVA. Od decembra vzrastie cena viacerých druhov piva, ktoré na náš trh dodáva Heineken. K rovnakému kroku sa chystá aj ďalší veľký výrobca SabMiller. V dôsledku vzrastajúcich cien vstupov sa zvýši cena piva do desať percent. Rovnaká situácia je v celej Európe.
Ceny vstupov rastú
„V poslednom období sme vyhodnocovali nevyhnutnosť zvyšovania cien piva v dôsledku výrazného nárastu cien vstupov,“ povedal hovorca Heineken Slovensko Roman Krajniak.
V porovnaní s minulým rokom vzrástli náklady na sladovnícky jačmeň o viac ako 60 percent, náklady na chmeľ o viac ako 40 percent. „Zároveň zaznamenávame aj významný nárast nákladov na obalový materiál,“ doplnil Krajniak. Heineken preto zvýši od decembra veľkoobchodnú cenu piva o šesť až osem percent.
Podobná situácia je v slovenskej dvojke, koncerne SabMiller. Prednedávnom už zvyšovanie cien avizovali. „Konkrétne čísla budú známe až po zanalyzovaní situácie,“ povedala manažérka pre vzťahy s verejnosťou pivovaru Topvar Drahomíra Mandíková. Podľa nej by SabMiller, ktorý vlastní aj topoľčiansky Topvar, mal zdražieť na Slovensku vyrábané značky asi o päť až desať percent. Kedy to presne bude, zatiaľ povedať nevedela.
Problémy majú aj iné krajiny
Rovnaká situácia je v celej Európe. V Čechách ohlásili zdražovanie piva začiatkom septembra, zvyšovanie cien sa dalo teda predpokladať aj u nás. „Iba sme sa prispôsobili situácii na trhu,“ povedal Krajniak.
Situácia na slovenskom trhu nie je ekonomicky únosná ani podľa Mandíkovej. Podľa nej sa úroda sladovníckeho jačmeňa tento rok nevydarila. Na Slovensko prišli nakupovať aj producenti, ktorí zvyčajne suroviny vyvážali.
„Jačmeň u nás nakupujú napríklad Ukrajinci či Rakúšania a oni sú ochotní zaplatiť aj vyššie sumy,“ povedala Mandíková.
Zvyšovanie cien nezávisí len od cien surovín na trhu, ale aj od vzťahov medzi výrobcami piva a predajcami surovín. Dlhodobé obchodné vzťahy môžu zaručiť nižšie ceny.
„Na trhu sú však aj sprostredkovatelia, ktorí predávajú tonu jačmeňa za osemtisíc korún,“ povedala Mandíková. Pritom v septembri sa tona jačmeňa predávala po 5600 korún.
Dosahy nevedia vyčísliť
Konkrétne dosahy zvyšovania cien piva sa určiť nedajú. Zvyšovať sa totiž budú veľkoobchodné ceny pre odberateľov. Ako sa ceny zvýšia v maloobchodoch, výrobcovia piva povedať zatiaľ nevedia.
„Bola by to čistá špekulácia, počkajme si, ako sa situácia reálne vyvinie na konci roka,“ povedal Krajniak. Potom bude jasné aj to, či sa spotreba piva zníži, alebo ostane rovnaká. Rovnaký názor má aj Mandíková.
Heineken bude zvyšovať ceny značiek Zlatý Bažant, Corgoň, Kelt, Martiner a Starobno. SabMiller zvýši ceny značiek Topvar, Šariš, Smädný Mních, Velkopopovický Kozel a Gambrinus.
V minulom roku mal na Slovensku Heineken 46–percentný podiel na výrobe piva, jeho konkurent SabMiller 39percentný podiel.
Stĺpček Ivana Štulajtera
Koniec pivnej legendy
Vtedy na Východe, v reálnom socializme, si robotníci hovorili, že vláda, ktorá zdraží pivo, padne. Pivo zdraželo a vláda nepadla. Zato padla ďalšia ilúzia. Ale nebol to najhorší výsledok.
Predstava, že ľud sedí nečinne pri pive a za oblokom krčmy sa mu samy od seba striedajú vlády a epochy, je naozaj hlúpa.
Ale faktom je aj to, že niektorým pivárom to práve takto v živote vypáli.
Ohlásený rast cien piva je v tejto dnešnej epoche mimo akýchkoľvek politických súvislostí či asociácií.
Úroda obilnín a chmeľu bola objektívne zlá, nedá sa svietiť.
Za prečistenie ladvín a pôvab pivných rečí zaplatíme viac. Aj takúto podobu má modernizácia Slovenska: okolo rastu ceny piva sa nevytvorí nijaká legenda, žiadna nádej na lepší svet.
Je to len suchá ekonomika – náklady, výnosy a vrtochy prírody. Až je to človeku ľúto. Na legendy nám zostáva už iba pár historických osobností. Napríklad Hlinka. Ale z tejto legendy lepší svet nepresvitne.
Iba konflikt.
Aj ten bude treba niečím zapiť. Pivo sa hodí. Aj keď bude o máličko drahšie.