Fico: Štát zväzujú reťazce

Po snahe ovplyvniť ceny benzínu chce premiér Robert Fico určovať aj ceny základných potravín.

Premiér chce zákon o obchodných reťazcoch.Premiér chce zákon o obchodných reťazcoch. (Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

BANSKÁ BYSTRICA, BRATIS­LAVA. Premiér Robert Fico je nespokojný s rastúcimi cenami základných potravín. Môžu za ne podľa neho najmä obchodné reťazce, o ktorých hovorí, že zneužívajú ekonomickú moc.

V sobotu ich obvinil aj z toho, že ohrozujú prijatie eura.

„Tu nejde len o ľudí, ale aj o strategické záujmy štátu. Ak niekto umelo zvyšuje ceny, ohrozuje zámer vlády a celej krajiny pristúpiť k zavedeniu eura v januári 2009,“ povedal Fico.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rast cien môže podľa neho zvýšiť infláciu nad povolenú hranicu. Chce v tom supermarketom zabrániť väčšou kontrolou, a preto je pripravený otvoriť zákon o obchodných reťaz­coch.

SkryťVypnúť reklamu
„Je predsa nenormálne, aby najväčšiu položku na cene tovaru mali obchodné reťazce,“ povedal Fico. „Aby sme neklamali, je tu celkový trend nárastu cien potravín, ale nebudeme rešpektovať, ak sa na tendencii zvyšovať ceny potravín, bude niekto nabaľovať.“

Premiér však hovorí, že nepôjde o obmedzenie voľného trhu. „Chceme len zabrániť zneužívaniu ekonomickej moci obchodných reťazcov.“

Reakciu ministerstva hospodárstva na zmenu zákona o obchodných reťazcoch sa nám nepodarilo včera získať. Hovorca Branislav Zvara SME odkázal, že na otázky odpovie, keď bude pracovný čas.

Za ceny môže svetový trend

Analytici o premiérových výrokoch pochybujú. Nemyslia si, že by ceny potravín mohli prijatie eura ohroziť. „Nemyslím si, že ceny potravín budú až takým rizikom pre splnenie inflačného kritéria,“ povedal hlavný ekonóm ING Bank Ján Tóth. V inflačnom kritériu sa totiž zohľadní aj rast cien potravín v iných európskych krajinách.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasný rast cien potravín nie je len problémom Slovenska, ale aj ostatných európ­skych krajín, tvrdí analytik UniCredit Bank Ľubomír Kor­šňák. Za rastúcimi cenami potravín stojí najmä zvyšovanie cien poľnohospodárskych komodít. Ich ceny tlačí nahor rastúci celosvetový dopyt po poľnohospodárskych produktoch, a to najmä pre výrazný rozmach biotechnológií. Podporujú ho nakoniec aj zákony, ktoré napríklad v európskych krajinách stanovujú minimálne zastúpenie biozložky v palivách.

Analytik agentúry Terno Ľubomír Drahovský nepovažuje premiérove slová za celkom uvážené. „Premiér obvinil obchodníkov, teda poslednú časť výrobno­predajného reťazca, kto­rú spotrebiteľ citlivo vníma, no nie je to objektívne.“ Za naj­slabší článok v tomto reťazci Drahovský označil prvovýrobu.

SkryťVypnúť reklamu

Ceny si nezvyšujú umelo

Reťazce sa bránia, že si nemôžu dovoliť umelo zvyšovať ceny. „Dôvodom rastu cien nie je nabaľovanie ani špekulácia. Ceny vstupov nám zvýšili dodávatelia bez toho, aby boli ochotní s nami o tom rokovať,“ povedal šéf Coop Jednoty Bratislava Adrián Ďurček.

Príčinou zvýšenia cien masla a pšenice môže byť podľa neho to, že sa vyvážajú do tretích krajín. Vzniká tak ich nedostatok, čo tlačí na rast cien. „Pýtam sa, prečo je nedostatok mlieka, syrov, ale aj oleja, hoci zdraželi? Dodávatelia ich kvótujú. Môžeme si objednať len toľko, koľko nám určia.“

Aj Martin Gärtner z Kauflandu Slovensko hovorí, že pri súčasnej silnej konkurencii a obsadenosti slovenského trhu by bolo neadekvátne zvyšovanie marže podnikateľskou samo­vraždou. Tvrdí, že ceny reťazcov sa často tvoria na medzinárodnej báze. Mnohé tovary stoja vraj rovnako vo viacerých krajinách, pretože boli dohadované nadnárodne. „Preto je otázne, či Smer dokáže iniciovať avizované rozhovory o tvorbe cien aj na globálnej úrovni.“

SkryťVypnúť reklamu

Už raz chcel Smer pritlačiť

Zákon, ktorý chcel obmedziť silu reťazcov pri vyjednávaní s potravinármi, prijali poslanci ešte pred štyrmi rokmi. Ini­cioval ho Smer. Po roku ho však museli novelizovať a odvtedy sú reťazce regulované menej.

Dôvodom zmien boli výhrady Európskej komisie, ktorá nesúhlasila s takmer všetkými jeho ustanoveniami. Komisia vyčítala zákonu, že diskriminuje veľké zahraničné reťazce.

Kritikou reťazcov sa dá zabodovať

Premiér podľa analytika vie, že ceny potravín neovplyvní. Svojimi výrokmi chce upútať.

Premiér nemá právomoci, ktorými by mohol dosiahnuť zníženie cien základných potravín, a preto by sa podľa analytika INEKO Eugena Jurzycu Robert Fico „nemal púšťať týmto smerom“.

Zvyšovanie cien totiž vôbec nesúvisí s reťazcami, ktoré naopak, skôr spôsobujú ich pokles. „Som presvedčený, že pán premiér vie dobre, že to tak je. Namiesto toho, aby robil to, čo je pre krajinu užitočné, robí to, čo chce väčšina.“

SkryťVypnúť reklamu

Jurzyca hovorí, že Fico zbytočne „odčerpáva spoločenskú a politickú energiu na takéto debaty“. Najnovšie Ficove výroky preto vníma „ako typický prejav populizmu“. Väčšina ľudí si totiž stále myslí, že ceny sa tvoria v obchodoch. Novelou zákona o obchodných reťazcoch podľa neho nič nevyrieši. Dopadne rovnako, ako ostatné zmeny. „Najskôr bude veľký krik, potom mu ľudia okolo vysvetlia, že to nefunguje a po polroku sa dostaneme do situácie, kde sme boli. Akurát sa pritom narobíme a zákon bude komplikovať život Slovensku.“

Sociológ Pavel Haulík z agentúry MVK pripúšťa, že Fico si môže ťažením proti obchodným reťazcom zvýšiť popularitu. Ceny základných potravín totiž ľudia vnímajú ako jednu z naj­problematickejších tém a sú na ňu citliví. Kupujú ich všetci, preto na diskusiu o ich cenách reaguje väčšina.

SkryťVypnúť reklamu

Fico však získa viac, ak reálne aj niečo dosiahne. „Sľúbiť len to, že niečo s tým urobíme, nestačí,“ tvrdí Haulík. Pre občana totiž platí až to, čo cíti v peňaženke.

Ak teda Fico nedosiahne žiadny výsledok, môže jeho snaha vyznieť kontraproduktívne. Len nakrátko upúta pozornosť.

(vev)

Stĺpček Ivana Štulajtera
Pästičky

Ak je zvyšovanie cien potravín celosvetový trend, čo uznáva aj premiér, potom zvyšovanie cien potravín na Slovensku nemôže ohroziť euro, lebo inflácia sa zvýši v celej Európskej únii.

Napriek tomu, že je zvyšovanie cien potravín celosvetový trend, premiér v ňom z bavoráka spozoroval aj umelé zvyšovanie zo strany obchodných reťazcov. Aká časť prírastku ceny je výsledkom trendu a aká umelého zvýšenia sa samozrejme nedozvieme. Takto totiž otázka nestojí. To by sme sa mohli denervovať nad každým tovarom a najlepšie nad tými, ktoré sú trebárs o polovicu zlacnené v akcii. Neboli ich pôvodné ceny umelo zveličené? Fakt na zbláznenie.

SkryťVypnúť reklamu

Preto je oveľa dôležitejšie to, či na Slovensku funguje konkurencia. A ona funguje. Sú to práve obchodné reťazce a okolo nich množstvá ma­lých obchodov a obchodíkov, ktoré tlačia ceny nadol. Aj tento predseda vlády to určite vie. Lenže jeho baví zdvíhať pästičky a hroziť smerom, odkiaľ mu žiadna rana nehrozí. Iba sympatie voličov alebo výsmech.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 828
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 627
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 524
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 181
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 140
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 836
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 755
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 732
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu