BRATISLAVA. Uvažujete o zhodnotení peňazí a premýšľate, či ich vložiť do podielových fondov, garantovaného vkladu, alebo cenných papierov? Riešenie hľadáte v banke alebo u finančných poradcov. Od novembra vám časť z nich poskytne rady inou formou, než na akú ste boli možno zvyknutí.
Nové pravidlá
Predpokladá sa, že banky, obchodníci s cennými papiermi či investičné spoločnosti sa aj dosiaľ klientom snažili ponúknuť najvhodnejšie riešenie zhodnotenia peňazí. Od novembra, v prípade že využijú možnosť prechodného obdobia tak najneskôr od mája 2008, to vďaka európskej smernici o finančných trhoch (MiFID) premietnutej do našej legislatívy budú musieť robiť zo zákona. Nové pravidlá sa nevzťahujú na termínované vklady, depozitné produkty, úvery či hypotéky.
Poznaj svojho klienta
Podľa projektového manažéra Slovenskej sporiteľne Kornela Kabeleho sa aj doteraz finančné inštitúcie riadili zásadou: poznaj svojho klienta. Robili tak však zväčša len ústnym rozhovorom v pobočke banky. Rovnakú podobu mali aj rady, ktorými sa ho snažili nasmerovať k investovaniu peňazí do istých finančných produktov. Po novom bude musieť byť každá poskytnutá informácia, na základe ktorej sa klient môže rozhodovať, riadne zdokumentovaná a musí sa dať spätne vyhľadať.
V niektorých bankách, napríklad v Dexia banke, Slovenskej sporiteľni či Ľudovej banke, by klienti mali získať viac predobchodných informácií o produktoch, ale aj možných rizikách a spôsobe ochrany už od novembra tohto roku.
Test primeranosti
Ak klient bude mať záujem o informácie, ako naložiť s peniazmi, mala by ho banka, poradca, ale aj obchodník s cennými papiermi požiadať o vyplnenie investičného dotazníka, nazvaného základný test či test primeranosti. Z odpovedí by mali spoznať, aké vedomosti i skúsenosti klient má. Vyhodnotia jeho rizikový profil a posúdia, ktorý produkt považujú preňho za primeraný. Taký by mu mali navrhnúť ako vhodný. „Povinnosťou banky je ponúknuť neprofesionálnemu klientovi len tie investičné produkty, na ktoré je pripravený. Tak získava najvyššiu mieru ochrany pri investovaní,“ vraví Jana Lukáčová z Ľudovej banky.
Aj po vyplnení dotazníka ostane konečné rozhodnutie na klientovi. „Subjektívna zodpovednosť klienta za vlastné rozhodnutia je nedotknuteľná, nemôže ju prelomiť ani nová smernica,“ tvrdí riaditeľ Asociácie obchodníkov s cennými papiermi Robert Kopál. Klient sám zodpovedá za kvalitu i úplnosť poskytovaných informácií. „Ak sa rozhodne, že obchodníkovi neposkytne dostatok informácií alebo ich uvedie nepravdivo, vystavuje sa na vlastnú zodpovednosť zvýšenému riziku,“ upozorňuje Kopál.
Nesúhlas na papieri
Podpisom klient potvrdí, že s navrhnutou formou investovania súhlasí. Jeho podpis bude poskytovateľ finančných služieb požadovať aj v prípade, že sa rozhodne pre riešenie, ktoré banka alebo poradca preňho nevyhodnotili ako vhodné.
Bez odporúčania
Hoci by sa mohlo zdať, že táto forma poradenstva umožní klientovi zažalovať banku či poradcu v prípade, ak nimi navrhnutým produktom peniaze nezhodnotí, ale naopak o ne príde, Kabele tvrdí, že by uspel asi len za predpokladu, že by sa obchodník dopustil procesnej chyby. Riešenie navrhnuté na základe testu primeranosti totiž nemá charakter osobného odporúčania. To poskytne až rozšírený test vhodnosti a špecifické služby, ktoré sú pripravené na základe analýz expertov a v súlade s rozsahom ich práce aj spoplatnené.
Základnéinformácie
Čo je MiFID
Skratka názvu európskej smernice o trhu s finančnými nástrojmi - Markets in Financial Instruments Directive (MiFID).
Znamená súbor pravidiel, ktoré musia finančné inštitúcie dodržiavať pri poskytovaníslužieb svojim klientom.
Odkedy sa uplatňuje
Od 1. novembra tohto roku.
Finančné inštitúcie môžu a aj plánujú využiť prechodné obdobie na prípravu.
To sa končí 1. mája 2008.
Na koho sa vzťahuje
na investičné banky a firmy,
na investičných poradcov a správcovské spoločnosti,
na alternatívne systémy obchodovania.
Ako zatrieďuje klientov
Neprofesionálni klienti – ľudia a menšie firmy bez odborných znalostí a skúseností v oblasti investovania.
Profesionálni klienti – fyzické i právnické osoby s odbornými znalosťami, skúsenosťami a schopnosťou rozhodovať o investíciách.
Oprávnená protistrana – banky, obchodníci s cennými papiermi, správcovské spoločnosti, poisťovne.
Čo prinesie klientom
viac predobchodných informácií podanýchvo forme, ktorá zodpovedá ich vzdelaniu i skúsenostiam,
vyšší stupeň ochrany pred nekvalifikovaným alebo zlým rozhodnutím.