Potreby firiem sú skutočne rôzne; tam, kde ide len o základné činnosti, spravidla nepožadujú prax, ani vysokú školu, ale podmienkou býva odborné vzdelanie – obchodná akadémia alebo ekonomická škola.
Strojopis stále nie je prežitok
Od takýchto kandidátov sa očakáva práve znalosť strojopisu a hospodárskej korešpondencie, prípadne znalosť práce s pokladňou. A nie je to len formalita. „Strojopis je dôležitý preto, že ten kto ho ovláda rýchlejšie pracuje s dokumentami, dokáže bez problémov vyhotoviť napríklad zápisy z porád a podobne. Klasický typ práce, že riaditeľ diktuje a sekretárka píše, to hádam ani neexistuje,“ vysvetľuje Rastislav Klempa zo spoločnosti Appel Counselling.
Faktúra, objednávka,
dodací list
Heslo „hospodárska korešpondencia“ zas znamená, že firma očakáva človeka, ktorý sa dokáže orientovať v oblasti ekonomických činností firmy. Napríklad príjem a archivácia pošty, zabezpečenie odpovedí, schopnosť spracovať faktúry, dodacie listy a podobne. Dôležitá je aj formálna úprava a správna formulácia obchodných listov, aj keď pravidlá v tejto oblasti sa veľmi rýchlo menia; dokazujú to napríklad skúsenosti účastníkov internetovej diskusie na www.porada.sk.
“Formálnosť obchodnej komunikácie je už dnes niekde inde ako bola povedzme pred pätnástimi rokmi, ale na slušnú úpravu a formuláciu listov si firmy potrpia, je to ich vizitka,“ hovorí Rastislav Klempa. „Kandidátovi na takúto pozíciu tiež musia niečo hovoriť pojmy ako objednávka, dodací list, faktúra a musí vedieť, ako ich skontrolovať a spracovať.“
Túto problematiku ovládajú absovlenti stredných odborných škôl, ale gymnazisti spravidla nie. dajú sa však doučiť na krátkom kurze, podľa príručky a množstvo informácií sa dá nájsť samozrejme aj na internete.
Šikovný gymnazista môže mať šancu
I keď každá firma môže mať vlastné zvyklosti pri spracovávaní hospodárskej korešpondencie (a tie sa treba naučiť), na pozície asistentov spravidla preferujú absolventov odbnorných škôl pred gymnazistami.
„Ak firma chce prijať absolventa bez praxe, má na prvý pohľad väčšie šance dievčina z obchodnej akadémie, ktorá odborné pojmy pozná ako gymnazistka, ale na vzdelaní to nestojí. Dôležité je aj to, ako je napísané CV a či prejavuje kandidát aktívny záujem,“ vysvetľuje Rastislav Klempa. „Napokon je to vždy najviac o tom, ako skončí osobné stretnutie. Gymnazisti sú poväčšine šikovní a naučiť sa tieto veci je pre bystrého človeka povedzme otázka mesiaca, takže sa môže stať, že mu dá firma možnosť učiť sa v praxi.
Dobré miesto si nenájdete na prvýkrát
A keď sa prvý pohovor nevydarí netreba mať ťažkú hlavu; je to bežná situácia.
„Viem, že na človeka pôsobí i ťažko, ak odpovie na 50 inzerátov a nič. Ale nikto si na prvý krát nenašiel dobrú prácu. TÚplne normálne je odpovedať na niekoľko desiatok inzerátov a ísť na niekoľko desiatok pohovorov, ak si človek chce nájsť prácu, ktorá ho bude zaujímať. Je dobre aj starostlivo vyberať inzeráty na ktoré budem odpovedať. Treba si vybrať tak, aby sa splnili vaše očakávania aj očakávania zamestnávateľa. Keď nie sú v súlade, nedopadne to dobre,“ dodáva Klempa.
Autor: gal