Na lízing sa dajú kúpiť nielen autá

Lízingový trh v tomto roku by mal podľa odborníkov dosiahnuť rovnakú alebo o niečo vyššiu úroveň ako v minulom roku. Oproti predošlému roku by sa však mohla zmeniť štruktúra slovenského lízingu, kde dlhodobo výrazne prevláda lízing osobných, dodávkových .

Lízingový trh v tomto roku by mal podľa odborníkov dosiahnuť rovnakú alebo o niečo vyššiu úroveň ako v minulom roku. Oproti predošlému roku by sa však mohla zmeniť štruktúra slovenského lízingu, kde dlhodobo výrazne prevláda lízing osobných, dodávkových a nákladných automobilov.

Postupne sa vytvárajú pred-poklady na to, aby významnejší podiel na slovenskom lízingovom trhu dosiahol aj lízing strojných zariadení, výrobných technológií, počítačov a kancelárskej techniky. Pre ilustráciu, v minulom roku lízing osobných aj nákladných vozidiel spolu predstavoval až 80 percent celého trhu. Lízingové spoločnosti však plánujú, že v tomto roku sa budú viac zameriavať aj na iné segmenty lízingu hnuteľných predmetov. „Lízing technológií a zariadení je síce rizikovejší segment, ale požiadavky, s ktorými prichádzajú podnikatelia, sú čoraz kvalitnejšie,“ tvrdí Daniel Kollár z OB Leasingu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zmenou však aj štruktúra lízingu automobilov. Pozornosť lízingových firiem sa postupne presúva na malých klientov, pre ktorých už v minulom roku bolo pripravených veľký množstvo akcií, napríklad nulový lízing alebo poistenie zadarmo. Okrem toho spoločnosti rozbiehajú lízing ojazdených automobilov, ktorý sa stáva pre klientov veľmi atraktívny.

Postupne rastie aj význam operatívneho lízingu, ktorý sa zatiaľ na Slovensku veľmi neuchytil. Na rozdiel od finančného lízingu, pri operatívnom sa nájomca po skončení splácania nestane vlastníkom lízovaného predmetu. Na druhej strane však táto forma lízingu poskytuje iné výhody, ktorými sú služby navyše.

Pri operatívnom lízingu spoločnosť preberá na seba starostlivosť o prenajímaný predmet a klient sa nemusí o nič starať (napr. výmena pneumatík, predaj ojazdeného auta po skončení lízingu). Predstavitelia slovenských lízingových spoločností si myslia, že príchodom zahraničného kapitálu bude rásť záujem aj tento druh služieb, keďže zahraničné spoločnosti už poznajú operatívny lízing a vedia oceniť jeho výhody. Okrem toho v dôsledku prechodu na európske štandardy zaniknú daňové výhody finančného lízingu.

SkryťVypnúť reklamu

V minulom roku sa predali na lízing osobné a dodávkové autá v cene (obstáravácia cena bez dane z pridanej hodnoty) 14,8 miliardy korún. Z toho 87 percent tvorili nové autá a necelých 9 percent ojazdené autá. Zvyšok tvorili autá predané na operatívny lízing. Z pohľadu, či tieto autá kupovali podnikatelia, alebo spotrebitelia, výrazne vedú podnikatelia. Ich podiel na nákupe vozi-diel na lízing dosiahol tri štvrtiny, spotrebitelia kúpili v minulom roku na lízing osobné a dodávkové vozy za necelé 4 miliardy korún.

LÍZING V MINULOM ROKU

Objem lízingových obchodov (v obstarávacích cenách bez dane z pridanej hodnoty) v minulom roku dosiahol 2,5 miliardy korún. To oproti roku 1999 predstavuje nárast o skoro 37 percent. Podľa predstaviteľov Asociácie lízingových spoločností nárast cien pri typických komoditách lízingu neprekročil 10 percent, čiže nárast v reálnych cenách bol viac ako 25 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Slovenskému lízingovému trhu sa tak podarilo zastaviť po dvoch rokoch pokles, pričom dokonca boli prekonané aj tie najoptimistickejšie očakávania. Na začiatku roka 2000 totiž predstavitelia lízingových spoločností ešte predpovedali, že trh porastie len mierne alebo vôbec.

Lízingovému trhu sa darilo aj napriek tomu, že predaj automobilov bol za posledných päť rokov najslabší. Predaj automobilov na lízing pritom má najväčší vplyv na celkový obraz lízingového trhu. Podľa predsedu predstavenstva Asociácie lízingových spoločností je tento pozitívny vývoj dôsledok šikovnosti spoločností, ktoré sa dokázali prispôsobiť požiadavkám trhu. Nezanedbateľný vplyv však mala aj klesajúce cena peňazí a rastúci konkurenčný boj na trhu, ktorý tlačil ceny smerom nadol.

SkryťVypnúť reklamu

Aj keď predajcovia aút sú optimistickí, čo sa týka tohtoročných predajov, Randák si nemyslí, že by lízingový trh mohol zaznamenať opäť taký výrazný skok. Za minuloročný veľký nárast vďačí trh aj tomu, že predošlé dva roky objem klesal, čiže porovnávací základ bol nižší. V roku 1997 objem lízingu bol skoro 22 mi-liárd korún, čo je len o málo menej ako v minulom roku.

LÍZING NEHNUTEĽNOSTÍ NEFUNGUJE

V minulom roku len dve spoločnosti uzavreli zmluvy na lízing nehnuteľností. Ich objem bol veľmi nízky - necelých 30 miliónov korún - a tvorí iba okrajovú záležitosť lízingu. Okrem toho, podobne ako v predošlých rokoch, len málo spoločností má v ponuke produktov aj lízing nehnuteľností.

Predstavitelia ALS tvrdia, že lízing nehnuteľností nefunguje len kvôli nevyhovujúcej legislatíve. Týmito legislatívnymi bariérami sú dvojité zdanenie (prvýkrát pri obstaraní a prevode nehnuteľ-nosti do majetku prenajímateľa a druhýkrát pri prevode na nájomcu po skončení lízingu) a vysoká progresívna daň z prevodu až do výšky 20 percent. Vysoké zdanenie spôsobuje, že nákup nehnuteľnosti na lízing je veľmi drahý. Podľa asociácie ministerstvo financií však nechce zrušiť dvojité zdanenie, aby neklesli príjmy z tejto dane. Keďže lízing nehnuteľností skoro vôbec neexistuje, neexistujú ani príjmy, ktoré by mohli klesnúť. Druhým dôvodom je podľa aso-ciácie skrátenie nároku na odpočet dane z pridanej hodnoty.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem toho však lízingové spoločnosti sa nerady púšťajú do lízingu finančne náročnejších projektov alebo do lízingu predmetov, ktoré sa nedajú odviezť alebo sa len ťažko predávajú. Dôvodom je ekonomická situácia, hlavne v podnikovom sektore, ktorá môže negatívne ovplyvniť finančnú disciplínu nájomcu, čiže klienta lízingovej spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 598
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 7 301
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 017
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 394
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 772
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 3 091
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 864
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 335
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu