Lízingový trh v tomto roku by mal podľa odborníkov dosiahnuť rovnakú alebo o niečo vyššiu úroveň ako v minulom roku. Oproti predošlému roku by sa však mohla zmeniť štruktúra slovenského lízingu, kde dlhodobo výrazne prevláda lízing osobných, dodávkových a nákladných automobilov.
Postupne sa vytvárajú pred-poklady na to, aby významnejší podiel na slovenskom lízingovom trhu dosiahol aj lízing strojných zariadení, výrobných technológií, počítačov a kancelárskej techniky. Pre ilustráciu, v minulom roku lízing osobných aj nákladných vozidiel spolu predstavoval až 80 percent celého trhu. Lízingové spoločnosti však plánujú, že v tomto roku sa budú viac zameriavať aj na iné segmenty lízingu hnuteľných predmetov. „Lízing technológií a zariadení je síce rizikovejší segment, ale požiadavky, s ktorými prichádzajú podnikatelia, sú čoraz kvalitnejšie,“ tvrdí Daniel Kollár z OB Leasingu.
Zmenou však aj štruktúra lízingu automobilov. Pozornosť lízingových firiem sa postupne presúva na malých klientov, pre ktorých už v minulom roku bolo pripravených veľký množstvo akcií, napríklad nulový lízing alebo poistenie zadarmo. Okrem toho spoločnosti rozbiehajú lízing ojazdených automobilov, ktorý sa stáva pre klientov veľmi atraktívny.
Postupne rastie aj význam operatívneho lízingu, ktorý sa zatiaľ na Slovensku veľmi neuchytil. Na rozdiel od finančného lízingu, pri operatívnom sa nájomca po skončení splácania nestane vlastníkom lízovaného predmetu. Na druhej strane však táto forma lízingu poskytuje iné výhody, ktorými sú služby navyše.
Pri operatívnom lízingu spoločnosť preberá na seba starostlivosť o prenajímaný predmet a klient sa nemusí o nič starať (napr. výmena pneumatík, predaj ojazdeného auta po skončení lízingu). Predstavitelia slovenských lízingových spoločností si myslia, že príchodom zahraničného kapitálu bude rásť záujem aj tento druh služieb, keďže zahraničné spoločnosti už poznajú operatívny lízing a vedia oceniť jeho výhody. Okrem toho v dôsledku prechodu na európske štandardy zaniknú daňové výhody finančného lízingu.
V minulom roku sa predali na lízing osobné a dodávkové autá v cene (obstáravácia cena bez dane z pridanej hodnoty) 14,8 miliardy korún. Z toho 87 percent tvorili nové autá a necelých 9 percent ojazdené autá. Zvyšok tvorili autá predané na operatívny lízing. Z pohľadu, či tieto autá kupovali podnikatelia, alebo spotrebitelia, výrazne vedú podnikatelia. Ich podiel na nákupe vozi-diel na lízing dosiahol tri štvrtiny, spotrebitelia kúpili v minulom roku na lízing osobné a dodávkové vozy za necelé 4 miliardy korún.
LÍZING V MINULOM ROKU
Objem lízingových obchodov (v obstarávacích cenách bez dane z pridanej hodnoty) v minulom roku dosiahol 2,5 miliardy korún. To oproti roku 1999 predstavuje nárast o skoro 37 percent. Podľa predstaviteľov Asociácie lízingových spoločností nárast cien pri typických komoditách lízingu neprekročil 10 percent, čiže nárast v reálnych cenách bol viac ako 25 percent.
Slovenskému lízingovému trhu sa tak podarilo zastaviť po dvoch rokoch pokles, pričom dokonca boli prekonané aj tie najoptimistickejšie očakávania. Na začiatku roka 2000 totiž predstavitelia lízingových spoločností ešte predpovedali, že trh porastie len mierne alebo vôbec.
Lízingovému trhu sa darilo aj napriek tomu, že predaj automobilov bol za posledných päť rokov najslabší. Predaj automobilov na lízing pritom má najväčší vplyv na celkový obraz lízingového trhu. Podľa predsedu predstavenstva Asociácie lízingových spoločností je tento pozitívny vývoj dôsledok šikovnosti spoločností, ktoré sa dokázali prispôsobiť požiadavkám trhu. Nezanedbateľný vplyv však mala aj klesajúce cena peňazí a rastúci konkurenčný boj na trhu, ktorý tlačil ceny smerom nadol.
Aj keď predajcovia aút sú optimistickí, čo sa týka tohtoročných predajov, Randák si nemyslí, že by lízingový trh mohol zaznamenať opäť taký výrazný skok. Za minuloročný veľký nárast vďačí trh aj tomu, že predošlé dva roky objem klesal, čiže porovnávací základ bol nižší. V roku 1997 objem lízingu bol skoro 22 mi-liárd korún, čo je len o málo menej ako v minulom roku.
LÍZING NEHNUTEĽNOSTÍ NEFUNGUJE
V minulom roku len dve spoločnosti uzavreli zmluvy na lízing nehnuteľností. Ich objem bol veľmi nízky - necelých 30 miliónov korún - a tvorí iba okrajovú záležitosť lízingu. Okrem toho, podobne ako v predošlých rokoch, len málo spoločností má v ponuke produktov aj lízing nehnuteľností.
Predstavitelia ALS tvrdia, že lízing nehnuteľností nefunguje len kvôli nevyhovujúcej legislatíve. Týmito legislatívnymi bariérami sú dvojité zdanenie (prvýkrát pri obstaraní a prevode nehnuteľ-nosti do majetku prenajímateľa a druhýkrát pri prevode na nájomcu po skončení lízingu) a vysoká progresívna daň z prevodu až do výšky 20 percent. Vysoké zdanenie spôsobuje, že nákup nehnuteľnosti na lízing je veľmi drahý. Podľa asociácie ministerstvo financií však nechce zrušiť dvojité zdanenie, aby neklesli príjmy z tejto dane. Keďže lízing nehnuteľností skoro vôbec neexistuje, neexistujú ani príjmy, ktoré by mohli klesnúť. Druhým dôvodom je podľa aso-ciácie skrátenie nároku na odpočet dane z pridanej hodnoty.
Okrem toho však lízingové spoločnosti sa nerady púšťajú do lízingu finančne náročnejších projektov alebo do lízingu predmetov, ktoré sa nedajú odviezť alebo sa len ťažko predávajú. Dôvodom je ekonomická situácia, hlavne v podnikovom sektore, ktorá môže negatívne ovplyvniť finančnú disciplínu nájomcu, čiže klienta lízingovej spoločnosti.