BRATISLAVA. Stále viac firiem, ktoré majú veľa zákazníkov a pravidelne im posielajú faktúry či reklamné letáky, sa snaží vyhýbať službám Slovenskej pošty. Najmä trojica Prvá doručovacia, TNT Post a Kolos dokážu časť jej služieb nahradiť bez toho, aby porušovali zákon, ktorý pošte zaručuje monopol v doručovaní listov ľahších ako 50 gramov.
„Pružnosť, cena, komplexnosť služieb, prispôsobivosť a tradícia nadnárodnej firmy hovoria jednoznačne v prospech alternatívneho doručovateľa,“ vysvetľuje výhody súkromných doručovateľov Lenka Rybanská z vydavateľstva Verlag Dashofer.
Vymenia jedno slovo
Poslanci Slovenskej národnej strany, ktorá súčasné vedenie štátnej pošty nominovala, tomu chcú zabrániť. Navrhujú zákon, ktorý by pošte dovolil nedvíhať ceny a napriek tomu nebyť v strate aj pri vyšších nákladoch. Proti sú práve súkromní konkurenti pošty. Pošta by totiž mala získať tržby, o ktoré by zákonom prišli oni.
Napohľad ide o drobnú kozmetickú úpravu zákona o poštových službách. V terajšom zákone by sa malo slovo „a“ vymeniť za slovo „alebo“. Teraz majú súkromní poštári zakázané „vyberanie a distribúciu“ listov do 50 gramov, po novom to má byť „vyberanie alebo distribúcia“. Preložené do praxe: Ak napríklad telekomunikačný operátor vytlačí faktúry, e-mailom pošle súkromnej pošte zoznam klientov a tá dá faktúry do obálok, na ktoré vytlačí adresátov, je to v súčasnosti legálne.
„Keďže pri tom nevyberieme zásielky, neporušíme monopol pošty ani pri zásielkach pod 50 gramov,“ povedal Ján Faltys z Prvej doručovacej. „Doteraz platilo – čo si kto vyrobí, môže si aj doručiť,“ povedal.
Ak poslanci SNS presadia jednoslovnú zmenu zákona, bude môcť túto službu robiť a dostávať za to peniaze len Slovenská pošta. Tá sa podľa Faltysa pokúša zbaviť silnejúcej konkurencie.
Alternatívni doručovatelia už medzi sebou komunikujú na tému, či by po prijatí zákona pýtali od štátu ušlý zisk, respektíve zamrznuté investície. Žalobou, tak ako o nej hovoria majitelia zdravotných poisťovní.
Majú aj iné možnosti. Môžu dúfať, že novelu zastaví tlak Európskej komisie. Príkladom môže byť Česká pošta, ktorá pre hroziace sankcie od Európskej únie nezískala monopol na doručovanie adresných reklamných zásielok. Poslanecká snemovňa tam prehodnotila svoj pôvodný postoj, po tom čo im smernica od Európskej komisie nariadila „neznižovať už dosiahnutý stupeň liberalizácie“.
Pre alternatívnych doručovateľov je otvorená aj možnosť podnikať ďalej aj s novým slovenským zákonom, no nájsť spôsob, ako sa jeho paragrafom vyhnúť. Po ruke majú tak ako napríklad obchodné reťazce možnosť zazmluvňovať svoje služby formálne v zahraničí, kde slovenské zákony neplatia.
Potrebujú peniaze
Člen predstavenstva Slovenskej pošty Karol Achimský sa žalôb od alternatívnych doručovateľov neobáva. Podľa neho novela bude len presne definovať poštovú výhradu, tak ako to chystá aj európske zákonodarstvo.
„Nič sme nezmenili, len sme spresnili to, čo si niekto zle vysvetlil,“ povedal.
Achimský pripúšťa, že možno niektoré služby, ktoré poskytujú alternatívni doručovatelia, Slovenská pošta neposkytuje.
Vysvetľuje, že ak by proti doručovateľom nezasiahli, pošta by sa dostala do straty. „Ide o podstatnú sumu, ktorá zaručuje poskytovanie služieb za rovnaké ceny aj v odľahlých krajoch Slovenska,“ povedal Achimský. Podľa neho je ľahké vybrať si lukratívne oblasti a zvyšok nechať na poštu.