BRATISLAVA. Ako skúsený mediálny stratég sa v čase najväčšej vládnej krízy správa premiér Robert Fico.
S novinármi nemá dobré vzťahy, za mediálnu politiku schytával kritiku. Aj časovaním mediálnych výstupov, ktoré prišli po dňoch mlčania, teraz v kauze prebral iniciatívu. V stredu večer poskytol exkluzívny rozhovor televízii TA 3, hoci niekoľko hodín pred tým novinárom, ktorí ho čakali v Čiernom Balogu, vynadal.
Reportérka Beáta Skyvová hovorí, že nič nebolo vopred dohodnuté. „Bola to náhoda. Markíza odišla, ja som zostala. Keď išiel premiér okolo, začala som klásť otázky.“
Podľa odborníčky na PR Sone Pötheovej postupuje Fico premyslene. „Keď poskytne nečakane exkluzívny rozhovor, vie, že televízia ho aj celý odvysiela. Sila obrazu je neporovnateľne väčšia ako tlačených médií. Premiér pôsobí bezprostredne, ovláda gestá, ľudia mu uveria.“
Mečiarovi na rozdiel od Fica podľa Pötheovej vôbec nejde o verejnú mienku. „Mečiar hrá len na seba. Fico zobral vietor z plachiet aj opozícii, keď povedal, že sa nebude pozerať, ako sa mu Dzurinda s Miklošom škeria do tváre.“
Fico ako Columbo
Sociológ Pavel Haulík hovorí, že Fico hrá s médiami hru, pričom mu niekedy pripomína inšpektora Columba. „Aj Fico sa tvári oveľa menej inteligentne, ako v skutočnosti je, a médiá mu to zhtli, pretože robia to, čo chce, hoci ani jedno mu nie je naklonené.“
Podľa sociológa oslovuje premiér publikum zrozumiteľným jazykom, pričom médiám vnucuje témy, ktoré nemôžu ignorovať. Na rozdiel od Mečiara, ktorého požiadavka, aby odstúpilo celé vedenie pozemkového fondu, úplne zanikla. „Všetko ide podľa Ficovho scenára, pričom má v rukách aj dobré karty,“ tvrdí Haulík.
Zapracoval na sebe
„Vidieť, že na sebe pracuje. Premiér sa nemusí vyjadrovať ku všetkému, ale v čase kríz je lepšie, keď neposiela za novinármi hovorkyňu,“ hovorí Oľga Škvareninová z Katedry žurnalistiky Filozofickej fakulty UK v Bratislave. Podľa nej má Fico na rozdiel od Mečiara okolo seba aj lepší tím, ktorý mu radí, ako a kedy vystupovať. „Z jazykového aj psychologického hľadiska však robí chybu, keď používa zámeno ja. Príliš poukazuje na seba, čo nepôsobí dobre.“
Posun v komunikačnej stratégii premiéra postrehla aj Ľubica Mižičková, ktorá mu krátko robila mediálnu poradkyňu: „Už to nie je také vyhrotené a nepriateľské. Nemôžete byť permanentne nahnevaný a v konflikte so všetkými.“ Podľa odborníka na marketing Mariána Timorackého je mediálny súboj Fica s Mečiarom aj otázkou preferencií. „Premiér si uvedomuje, že na tomto spore môže len získať.“
Sociológ Haulík hovorí, že Mečiarov problém spočíva aj v tom, že v poslednom čase akoby strácal záujem o svojho voliča. Dodnes napríklad nevysvetlil, aká bola jeho úloha v pozemkovej kauze.
„Nerobí nič, aby si ho naklonil a pripútal, prezentuje sa cez technokratické témy. Ani v tejto kauze neposlal voličom žiadne posolstvo.“ Pre Fica je to podľa Haulíka šanca, ako získať Mečiarových voličov. „Ideologicky sú voliči HZDS oveľa ľavicovejší ako voliči Smeru.“
Záchranca
Premiér má z hľadiska komunikácie jednoznačne navrch, hovorí sociologička Oľga Gyarfášová. „Pozemkový škandál prezentuje spôsobom, že on je záchranca a jediný spravodlivý, hoci ho na problémy upozorňovali niekoľko mesiacov. Táto taktika mu vychádza aj preto, že ide o priamy útok na Mečiara, takže má veľkú časť verejnosti na svojej strane,“ myslí si Gyarfášová.
Kliknite - obrázok zväčšíte.
Mediálny roľník sa lúči
Miroslav Jureňa mal byť mediálnou tvárou HZDS. Skončí ako poslanec.
Minister pôdohospodárstva Miroslav Jureňa patrí medzi pár vyvolených, ktorí spravili v HZDS raketovú kariéru. Dlhoročný člen strany sa z okresného predsedu stal ministrom a podpredsedom strany v jedinom roku. Ešte pred pár rokmi nepatril medzi Mečiarových „skalných“ a stranícki kolegovia ho skôr radili k ľuďom, ktorí pomery v strane kritizovali.
Poľnohospodársky inžinier Jureňa začal podnikať už od roku 1990 so skúsenosťami hlavného ekonóma v JRD Gbely. Až do roku 2006 pôsobil v orgánoch asi 20 spoločností, ktoré sa špecializovali nielen na poľnohospodárstvo a nie vždy sa im darilo. Bol spoločníkom firmy, ktorá skrachovala napriek dotáciám za niekoľko desiatok miliónov a zanechala dlhy.
Firma Ressprint dostala od ministra kultúry Ivana Hudeca dotáciu 4,5 milióna na „mimoriadne kultúrne aktivity“. Na čo peniaze použili, si neskôr nevedel spomenúť.
Ministrom pôdohospodárstva sa stal na Mečiarov návrh. Jureňa mal byť podľa plánov strany iba pri dvoch vládnych kreslách mediálne viditeľným ministrom, ktorý by na značku strany upozorňoval predovšetkým ľudí z vidieka, kde sa Mečiar ešte cíti silný.
Miroslav Jureňa sa o to snažil. Okrem výjazdov za roľníkmi sa pokúšal pútať médiá. Pri každej mediálnej príležitosti na to využíval ľudový humor, v zábavnom programe pretekal v jazde na traktore, pre bulvár hral úlohu „paparazziho“ a bol ochotný pre neho fotiť.
Vrcholom jeho kariéry bolo tohtoročné zvolenie za podpredsedu strany namiesto Viliama Vetešku.
Miroslav Kern