VANCOUVER, BRATISLAVA. Figúrky za pár centov, v skutočnosti však za 46 miliónov dolárov. Kanadských, ale vzhľadom na pád meny silnejšieho suseda aj amerických.
Minimálne taký výnos očakávajú organizátori zimnej olympiády 2010 v kanadskom Vancouveri z predaja najrôznejších podôb maskotov, ktorých minulý týždeň predstavili.
Koľko ich je? Tri a pol, spola žartom a spola vážne konštatujú zámorské médiá.
Maskot má jubileum

Fenomén talizmanov sprevádza olympiády už štyri desaťročia. S myšlienkou oživiť Hry a zatraktívniť ich najmä pre deti ako potenciálnych prívržencov myšlienok baróna Coubertina vyšli ako prví jeho krajania: Francúzi v predvečer ZOH 1968 v Grenobli.
Prvý maskot bol obrazne i doslova predjazdec: lyžiarik s glóbusom namiesto hlavy sa „šúsom“ spustil dolu svahom a podľa toho ho aj pomenovali. Shuss ešte nemal plyšovú podobu - len látkovú, kovovú, plastovú a odznakovú.
Okrem toho mu chýbalo oficiálne požehnanie Medzinárodného olympijského výboru, na čele ktorého stál vtedy konzervatívny Američan Avery Brundage. Aj preto Japonci ešte aj o štyri roky usporiadali v Nagane olympiádu bez maskota.
Ako vôbec poslední. Mať maskota sa počnúc mníchovskými OH 1972 stalo „dobrým mravom“. Aj výnosným.
Pestrý zverinec
Zoznam olympijských maskotov je celkom pestrý zverinec. Väčšina organizátorov Hier sa totiž pri výbere inšpirovala lokálnou faunou.
Aj Moskovčania, ktorí si za maskota OH 1980 na základe čitateľského referenda medzi deťmi vybrali medvedíka Míšu. Paradoxne práve hostitelia prvej olympiády vo východnom bloku ukázali svetu nové možnosti príťažlivej prezentácie talizmanu a jeho zapojenia dokonca do ceremoniálov. Mohutný Míša v zobrazení „spartakiádnikov“ na jednej z tribún Lužník vítal hostí úsmevom a keď sa s nimi lúčil, aj zaslzil.
Jednou z mála výnimiek bola zimná olympiáda v Lillehammeri 1984. Nóri uprednostnili deti: súrodencov Haakona a Kristin odetých do tradičných severských hábov.
What is it?
Priestor pre výtvarníkov na vymyslenie čohosi, čo ešte nebolo a čo zároveň nielen pritiahne, ale bude symbolizovať aj hostiteľské teritórium, sa ustavične zužuje.
Atlantská letná olympiáda 1996 udala smer komputerová animácia. Nebolo to najšťastnejšie vykročenie. Autor čudesnej figúrky John Ryan ako keby rátal s nástrahami a pomenoval ju najskôr celou otázkou What is it? (Čo to je?) a potom odvodenou skratkou Izzy.
Kanaďania tvrdia, že podobným prepadákom bol montrealský bobor, maskot letnej olympiády 1976. Viac sympatií prejavovali k súrodeneckému páru bielych medveďov Howdy a Hidy, talizmanom zimnej olympiády 1988 v Calgary.
Vancouverských tri a pol

Vancouverčania vyhlásili na maskoty absolútne embargo až do prezentácie. Ukázalo sa, že zvolili miš-maš. „Nehľadeli sme na predchodcov. Hľadali sme niečo, čo by prezentovalo Kanaďanov,“ tvrdí výtvarníčka Vicki Wongová, jedna z dvojice hlavných autorov.
Najmohutnejším maskotom je Quatchi, snežný muž s bradou a ušiankami, mystérium kanadského pralesa, populárna postavička legiend západného pobrežia Pacifiku. „Veľký, trochu neohrabaný. Je plachý, no rád objavuje nové miesta a nových priateľov,“ predstavuje ho Vancouver Sun. „Má rád zimné športy, zvlášť hokej.“
Miga, na bieleho medveďa prevtelená veľryba, strážiaca oceán, ktorá zatúžila po súši, vraj zasa zbožňuje šport nášho medailistu Žideka - snoubord.
Sumi je čosi medzi človekom, zvieraťom a duchom: táto mýtická postava bude patrónom paralympiády.
„Poškrabkom“ výberu je večne hladný svištík Mukmuk, „čestný člen tímu“. Bol vraj taký zlatý, že sa nedal odmietnuť.
Vancouver: skromný odhad
Budúcoročná olympiáda v Pekingu má až päť maskotov. Číňania trpia na čísla: olympiáda sa začne ôsmeho ôsmy roku nula osem a ich talizmany sú pre zmenu v znamení päťky. Do piatich olympijských farieb koncipovaný tím „Fuwa“ pozostávajúci z modrej ryby, čiernej pandy, žltej antilopy, zelenej lastovičky a červeného ohňa má vygenerovať rekordný zisk takmer 500 miliónov dolárov.
Kanaďanov je však v porovnaní s Číňanmi podstatne menej, preto sú podstatne skromnejší aj v odhadoch výnosov z predaja maskotov. Možno až príliš. Rátajú len so 46 miliónmi, hoci niektorí minulí organizátori ZOH z tohto typu marketingu získali dvojnásobok.
Ale aj za to pánboh zaplať. Zisky ambasádorov z ríše rozprávok síce zďaleka nedosahujú výšku príjmov z televíznych práv, ale aj to „málo“, čo vynesú vancouverské maskoty, pokryje štvrtinu nákladov na bezpečnosť účastníkov olympiády.