BRATISLAVA. Firma Slov-Energia sa chystá podať na štát žalobu na slovenské pomery nevídaného rozsahu. Rozhodla sa zastupovať domácnosti s tvrdením, že tie platili za plyn a elektrinu od roku 2003 do mája 2006 ceny, ktoré sa zvyšovali v rozpore so zákonom.
Firma bude žiadať o náhradu vzniknutej škody pre domácnosti, ktoré počas tohto obdobia platili vyššiu sumu, akú mali podľa zákona platiť. Podľa jej prepočtov ide pri bežnej domácnosti kúriacej plynom o sumu až 50tisíc korún. Celková suma sa tak môže vyšplhať až k miliardám korún.
Platili, lebo nevedeli
Pôvod celej kauzy treba hľadať v januári 2003, keď právomoc rozhodovať o konečných cenách za plyn a elektrinu prešla na Úrad pre reguláciu sieťových odvetví. Ten podľa právneho poradcu Slov-Energie Mareka Benedika pri rozhodnutí o cene urobil chybu a nedodržal správny postup. „Aby rozhodnutie o cene nadobudlo účinnosť, muselo byť uverejnené v Zbierke zákonov v plnom znení, alebo v Zbierke musel byť uverejnený oznam o vydaní rozhodnutia,“ povedal advokát. Podľa neho to regulačný úrad neurobil, a tak rozhodnutie nikdy nenadobudlo účinnosť. „Ľudia o tom nevedeli a platili,“ povedal.
Procesná chyba zo strany regulačného úradu spôsobila, že si Slovenský plynárenský priemysel a energetické distribučné podniky nárokovali zaplatiť neoprávnene vyššie ceny. Ak štátny orgán spôsobí škodu nesprávnym postupom, štát ju podľa zákona musí nahradiť. „Ku škode došlo, lebo náklady domácností narástli bez zákonného podkladu, na základe neúčinnej regulácie,“ povedal Benedik.
O zlej práci regulačného úradu svedčí aj to, že už prvé jeho cenové rozhodnutie na rok 2003 bolo ústavným súdom zrušené. Predtým, ako začal ceny schvaľovať regulačný úrad, regulovalo ceny ministerstvo financií. Posledné takéto cenové opatrenie ministerstva bolo z roku 2001 a toto opatrenie bolo podľa Benedika zároveň posledné platné. „Jeho platnosť trvala až do prvej podľa zákona platnej regulácie,“ povedal. Škodu firma preto vyčísľuje ako rozdiel ceny z roku 2001 a cenou, ktorú občania platili za energie do polovice roka 2006 na základe nezákonného rozhodnutia regulačného úradu. Po tomto termíne už platil iný právny režim.
Podľa hovorcu regulačného úradu Miroslava Luptáka, ak spoločnosť Slov-Energia hovorí spôsobom, akoby už bolo rozhodnuté, že úrad pochybil, ide o jej pohľad na situáciu. „V súčasnosti je záležitosť v procese riešenia, a treba si počkať na rozhodnutie súdnych orgánov. Dovtedy sa úrad nebude k tomu vyjadrovať,“ povedal Lupták.
Firma teraz podľa jej konateľa Mareka Kainrátha oslovuje ľudí a hľadá konkrétne domácnosti, aby zistila, koľko preplatili. Vytvorila si vlastnú sieť, s pobočkami, kde pracuje od 300 do 2000 agentov. Tí teraz obchádzajú domácnosti a uzatvárajú s nimi „zmluvu o postúpení pohľadávok“. Za postúpenie podkladov podľa Kainrátha firma ponúka spotrebiteľom 60 percent z vymoženého odškodného alebo z akéhokoľvek budúceho výnosu z pohľadávky. „Už sme získali niekoľko tisíc domácností. Našou ambíciou je 70tisíc,“ povedal.
Firma sleduje zisk
Presvedčiť ľudí, aby postúpili pohľadávky, nie je jediný problém. Ďalší spočíva v tom, že nie každý si faktúry odkladá. „Tie sú nevyhnutné, aby sme vedeli vypočítať spotrebu plynu,“ povedal. Na programe, ktorý vypočíta výslednú cenu, spolupracovala Slov-Energia s Fakultou matematiky a fyziky.
Firma sa netají, že za žalobou vidí zisk. Z každej pohľadávky má 40 percent. „Budeme radi, keď nám z podielu ostane zisk 8 až 10 percent,“ povedal Kainráth. Zvyškom musí firma zaplatiť všetky výdavky. Konečný zisk súvisí s počtom domácností, ktoré získa.
Pochybenie regulačného úradu v inkriminovanom období sa podľa Slov–Energie týka aj cenových rozhodnutí ohľadom vodného a stočného a tepla. Firma sa však teraz sústreďuje na plyn.
Sporný paragraf
Zákon 276/2001 o regulácii sieťových odvetví v paragrafe 12 v odseku 3 hovorí:
„Rozsah regulácie cien ustanovuje úrad rozhodnutím o regulácii cien. Rozhodnutie o regulácii cien sa uverejňuje v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.“
Podľa firmy SlovEnergia regulačný úrad nesplnil práve túto povinnosť.