Hymie Betesh, New York, USA
Asi nie toľko, koľko máte podľa nás v úmysle, vzhľadom na paniku, ktorá sa zmocní väčšiny manažérov, keď hrozí, že ich hviezda tresne za sebou dverami. No kým podrobne rozpíšeme túto odpoveď, radi by sme vám poďakovali za to, že ste jedným z prvých ľudí, čo sa nás pýtajú na „kŕmenie a opateru“ výkonnostne najlepších pracovníkov. To je totiž pre úspech spoločnosti dôležitejšie, než ktorýkoľvek iný faktor. Napokon, tím, ktorý postaví najlepších hráčov, zvyčajne vyhrá.
No prevažná väčšina otázok, ktoré dostávame v tejto rubrike aj na cestách, patrí manažmentu najneschopnejších zamestnancov. Počúvame: „Nie je to kruté a nemilosrdné každý rok nechať odísť ľudí s najhoršími výkonmi a najmenším potenciálom?“ Načo odpovedáme: „Presne naopak. Ľudia s chabými výkonmi musia zistiť, kde je ich miesto, aby si mohli začať hľadať takú prácu, v ktorej budú excelovať.“
Prepáčte, že sme sa odklonili od témy, toto zjavne nie je váš problém.
Aby hviezdy boli šťastné, stačí im dať za normálnych okolností to, čo chcú: prehnanú odmenu, prepiate uznanie, radostnú prácu plnú výziev a pocit, že nie sú mikro-riadení. No toto sa zmení v zlomku sekundy, keď sa hviezda chce s vami stretnúť, zatvorí za sebou dvere a povie: „Dostal/a som ponuku, ktorá sa asi neodmieta.“
Prirodzene, vašou prvou reakciou bude finančne sa vyrovnať tejto ponuke. No zvyčajne to nestačí; konkurent odhodlaný odlákať vám hviezdu je dosť bystrý, aby jeho/jej ponuka bola lákavejšia v iných smeroch; povedzme zodpovednejšia alebo s väčším titulom. Aj takéto tromfy však môžete prebiť. Tu sa však začínajú problémy.
Ak povýšite hviezdu do novej roly len preto, aby ste si ho/ju udržali, môže to vyprovokovať menšiu vzburu, hlavne ak povýšenie preskočilo ľudí, ktorí majú pocit, že si zaslúžia rovnaké zaobchádzanie, ale nevyhrážali sa odchodom. Než sa spamätáte, vaše ostatné hviezdy urazia vaše organizačné zmeny a dokonca aj niektorí zamestnanci s priemernými výkonmi pocítia rozhorčenie. A vo finále bude jedinou spokojnou osobou v podniku váš nadpriemerne výkonný/á, ktorý/á sa rozhodne ostať, lebo sa napokon bude cítiť takým nenahraditeľným ako nikdy predtým.
Znie to smrteľne nebezpečne? Veď aj je.
Odporúčame proaktívnejší prístup. Za normálneho behu vecí si stanovte manažovanie svojich hviezd za hlavnú prioritu. Nikdy ich neberte ako samozrejmosť a zabezpečte, aby všetci vaši manažéri chápali, že udržanie hviezd je kľúčovým opatrením pre výkon.
No zároveň pamätajte, že vysoko výkonní zamestnanci niekedy odchádzajú prosto preto, že prerástli príležitosti, aké im firma dokáže ponúknuť. Svojím výkonom si vyslúžili šancu siahnuť až na horizont – ďalej, ako im môžete umožniť vy.
A vzhľadom na túto skutočnosť musíte vždy byť pripravený zaplniť medzeru po akejkoľvek osobe, ktorá odchádza, bez ohľadu na veľkosť podniku.
To je krásne na úzkostlivo pripravovanom programe ľudských zdrojov, s častými previerkami výkonu, dôsledným školením a takým plánovaním rezerv pre každú kľúčovú pozíciu, ktoré pohotovo odpovie na otázku: „Kto nahradí Georgea alebo Carol, ak odídu?“ Takéto plánovanie náhradníkov sa – mimochodom – musí konať prinajmenšom každoročne a nikdy sa nemôže stať bezmyšlienkovitým cvičením na zaplnenie medzier, ktoré prosto treba mať za sebou.
Naopak, treba ho robiť rozhodne a s náruživosťou vojnovej hry. Iba vtedy bude vaša organizácia schopná nahradiť odchádzajúcu hviezdu do ôsmich hodín – áno, ôsmich. Iba vtedy bude vaša organizácia schopná vyslať dôležitý odkaz, že žiadna hviezda nie je väčšia než sama organizácia.
Uvedomujeme si, že je prirodzené bojovať o hviezdu, zvlášť ak je v hre konkurencia. No skúsenosť nám tiež hovorí, že len čo sa do mysle výkonného pracovníka vkradne nápad odísť z práce, hrdinské úsilie o záchranu má len obmedzený zmysel. Môžete zahodiť pôsobivý titul, pridať k existujúcim funkciám nezmyselne ďalšiu a nakrátko niekoho presvedčiť, aby ostal.
Ale keď odídu, a zvyčajne časom aj tak odídu, zostane vám len narýchlo zbúchaná schéma organizácie a niekoľko zmätených zamestnancov. Je lepšie udržať si doma poriadok a poslať hviezdu preč so želaním všetkého najlepšieho.
Ak ste dobre odviedli svoju prácu, zanedlho sa zrodí nová hviezda.
New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes.com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.