BRATISLAVA. Získať vodičský preukaz bude ťažšie. Od 1. januára platí, že účastník vodičského kurzu musí absolvovať kurz aj skúšku z poskytovania prvej pomoci. Ako bude kurz vyzerať, sa však zatiaľ presne nevie.
Výučbu prvej pomoci opäť zaviedla novela zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, ktorú parlament prijal začiatkom decembra. Novelou sa doplnil aj zákon o autoškolách.
Ministerstvo zdravotníctva, ktoré ju navrhlo, sa odvoláva na národný program, cieľom ktorého je aj znížiť úmrtnosť na cestách.
Minister vnútra Robert Kaliňák chcel pôvodne výučbu zapracovať do nového zákona o premávke na pozemných komunikáciách, no napokon to „vzhľadom na stav príprav“ tohto zákona odporučil urobiť ministrovi zdravotníctva.
Vyššie náklady?
Zákon hovorí, že autoškola môže vykonávať aj kurzy prvej pomoci. Na to však bude potrebovať akreditáciu. Ak kurz nebude robiť, budúci vodič ho musí absolvovať u inej kompetentnej osoby, a musí si zaň zaplatiť. Len ak preukáže, že urobil skúšku z prvej pomoci, autoškola mu vydá osvedčenie o absolvovaní vodičského kurzu, a tak ho vlastne pustí na testy z predpisov o cestnej premávke.
Ministerstvo zdravotníctva na otázku, či sa pre to môžu zvýšiť náklady na vodičský kurz, neodpovedalo.
„Samozrejme, sú to ďalšie náklady pre občana,“ myslí si predseda Združenia autoškôl Slovenskej republiky Andrej Buday, majiteľ autoškoly SABIA. Zvýšenie nákladov odhaduje na 500 až tisíc korún.
Povinný nácvik na figuríne
„Príprava žiadateľov o vodičské oprávnenie v súčasnosti neobsahuje prípravu prvej pomoci, čo je na škodu,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík pre magazín autoviny.sk.
Do vodičských kurzov sa zavedie nácvik prvej pomoci vo forme „Gordonovho úderu“ a „Heimlichovho manévra“. Prvý výraz znamená uvoľnenie dýchacích ciest úderom do chrbta, druhý stlačením brucha, hovorí návrh vyhlášky o kurzoch a skúškach z prvej pomoci, ktorého pripomienkovanie sa včera malo skončiť.
Z návrhu ďalej vyplýva, že kurz by trval najmenej osem vyučovacích hodín po 45 minút. Skladal by sa z teoretickej a praktickej časti, pričom praktická by tvorila aspoň 60 percent výučby. Teoretickú časť by bolo možné absolvovať aj diaľkovo, praktickú časť iba osobne, a to by mala potvrdiť „prezenčka“.
Prvú pomoc málokto ovláda
Buday si myslí, že „vnútiť“ kurz prvej pomoci iba budúcim vodičom nestačí. „Keď šofér, s ktorým sa v aute vezie niekoľko ľudí, havaruje a rozbije si hlavu o volant, nikto mu nemusí vedieť pomôcť,“ hovorí. Školenie prvej pomoci podľa neho musí byť povinné pre väčší okruh ľudí.
Aj predstavitelia Slovenského Červeného kríža si myslia, že znalosť prvej pomoci by mala byť súčasťou všeobecnej vzdelanosti. Výsledky ich prieskumov svedčia skôr o všeobecnej neznalosti obyvateľstva Slovenska. Vraj zo 100 vodičov pri nehode zastaví len desať a z nich len jeden, najviac dvaja, vedia poskytnúť prvú pomoc.
„Vyhláška je v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Je predčasné hovoriť o jej definitívnom znení, vzhľadom na to, že jej text sa po pripomienkovaní môže zmeniť,“ povedala Eva Slováková z komunikačného odboru ministerstva.