Kurčatá obchod dotoval
Vládna analýza vyvracia predstavu, že pri jesennom zdražovaní potravín zvýšili svoje marže výraznenajmä obchodníci.
Ministerstvo hospodárstva sa minulý rok v novembri rozhodlo podrobnejšie sledovať spotrebiteľské ceny vybraných potravín a zistiť zároveň, ktoré zdražujú a kto za to môže. Použilo na to údaje o cenách 14 druhov potravín, ktoré malo od Výskumného ústavu ekonomiky poľnohospodárstva a potravinárstva.
Tie hovoria o tom, za aké ceny medzi sebou obchodujú poľnohospodárski prvovýrobcovia, spracovatelia potravín a obchodníci. Tieto údaje hovoria o hrubej marži, ktorú majú jednotlivé články na konečnom produkte, nie o reálnom zisku. Štát totiž nevie, aké náklady majú jednotlivé články.
Len pri jednom výrobku (jogurt smotanový ovocný) mali obchodníci najvyšší podiel na cene, a to necelých 40 percent. V štyroch zo 14 prípadov bol ich podiel druhý najvyšší. Pri ôsmich tovaroch boli marže obchodníkov najnižšie. Pri kurčati dokonca podľa analýzy ministerestva hospodárstva a výskumného ústavu predávali obchodníci v priemere pod cenu.
Hrubá marža obchodníkov sa pritom medzi augustom a októbrom výrazne nemenila. Podiel obchodu na celkovej cene pri šiestich zo 14 druhov potravín klesal, stúpol pri siedmich, v jednom prípade obchodníkom len klesli straty.
Dôvody zvyšovania cien na Slovensku pracovníci ministerstva presne nedefinujú. V materiáli sa však nachádza správa z Európskej centrálnej banky, ktorá zvyšovanie cien odôvodňuje vyššími cenami energií a hnojív, nízkym stavom zásob, nedostatkom niektorých plodín a výrazným nárastom dopytu po plodinách. Vo všetkých prípadoch ide o faktory, ktoré sa netýkajú obchodu.
(vf)