torých sa dá víťaz určiť pomerne jednoducho a jednoznačne.
Úspešnosť každého - v pravom slova zmysle - marketingového programu je vyjadriteľná číslami. Počtom predaných výrobkov, počtom zákazníkov, tržbami za dané obdobie, percentuálnym nárastom predaja ... a tak ďalej. Všetko sú to exaktne veličiny, na základe ktorých sa dá víťaz určiť pomerne jednoducho a jednoznačne.
Na stupne marketingových víťazov spravidla vystupujú tí, ktorí neustále inovujú, sú šikovní, talentovaní, majú schopnosť nápady realizovať a zároveň vedia vystihnúť ten správny okamih na uskutočnenie svojho projektu. Úspešnosť marketingového programu totiž v mnohom závisí aj od pripravenosti ľudí akceptovať nový výrobok, značku, či službu.
V istom zmysle tak marketingové úspechy firiem veľa prezrádzajúo tom, akí sme my zákazníci.
Najúspešnejšie produkty
Napríklad najpredávanejšou značkou osobných automobilov na Slovensku je Škoda. Každý druhý používateľ mobilných telefónov má Nokiu. Takmer 200tisíc ľudí si kúpi denne Nový Čas. Najvyhľadávanejšími slovami na slovenských web stránkach sú: „porno“, „pokec“ a „horoskopy“.
Róbertovi Ficovi na konci roka 2007 dôverovalo 36percent voličov. Najpredávanejšou knihou – hoci sa ešte ani nezačala predávať - je Harry Potter a dary smrti, najnavštevovanejším filmom roka Vratné lahve. Na Štedrý deň obyvatelia Slovenska poslali rekordných 30 miliónov SMS správ. Na Silvestra sledovalo v televízii Susedov jeden a pol milióna divákov... a tak ďalej.
O čom svedčia tieto slovenské marketingové úspechy? O tom, že škodovka, Nokia, Nový čas, porno, Fico, Harry Potter, Susedia a Svěrákove filmy sú fakt „dobré“ projekty? Hádamáno. Ale určite aj o tom, že značná časť populácie je konformná; podlieha vkusu väčšiny, nechce sa od ostatných líšiť či nebodaj vytŕčať.
20 percent masovosť odmieta
Na Slovensku ale žijú aj ľudia, ktorí nekupujú značky, ktoré používajú všetci navôkol, nevyberajú si filmy z ponuky najpožičiavanejších filmov, Susedov nemusia a nad takzvanými „top zvoneniami“ mobilného operátora sa iba pousmejú. Skrátka, všetko, čo im firmy „odporúčajú“ v rámci masového marketingu, ignorujú.
Žiaľ, zatiaľ je nás málo, priatelia. Iba necelých 20 percent.
Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca United Consultants