Bratislava 13. januára (TASR) - Záujem nielen študentov, ale celkovo občanov SR o pobyty au-pair klesá v prospech dlhodobejšej práce v cudzine. Pracovno-študentské agentúry nielenže evidujú oveľa menší počet prihlášok na prácu au-pair ako v minulosti, ale mnohé z nich tento trend prinútil zmeniť si predmet činnosti s dôrazom na sprostredkovanie práce v zahraničí.
Hoci sú produkty pracovných agentúr približne rovnaké, ich klienti vyhľadávajú najmä osvedčené destinácie, akými sú Veľká Británia, Írsko, USA, Grécko a Cyprus. Hitom sú teraz kombinované zahraničné pobyty zamerané súbežne na poznávanie kultúry krajiny a práce vo firme na tri až štyri mesiace v lete. Slováci v zahraničí pracujú hlavne v gastronómii, hoteloch, baliarňach a skladoch. Záujemcov o prácu v zahraničí láka jednoznačne vysoké platové ohodnotenie oproti mzde na Slovensku a možnosť po dokončení univerzity zostať tam pracovať, potvrdili viaceré agentúry.
"Pobyty au-pair u nás využívali dievčatá, ktoré sa vybrali do cudziny prvý raz. Neskôr ich odradilo nízke vreckové. Nastal obrat klientely, hľadajú prácu vo firme. V roku 2006 sme sprostredkovali okolo 40 vycestovaní do USA," uviedla Barbora Jagerská zo spoločnosti Activ Agency v Nitre. Agentúra, dodala, je nakontaktovaná v USA na sponzorskú organizáciu. Nízky kurz amerického dolára znižuje náklady našich klientov pri poznávaco-pracovnom pobyte, najmä študentov univerzít. Activ Agency registruje viacerých študentov, ktorí každý rok počas štúdia vycestovali do cudziny, vyskúšali si prácu a život bez rodiny, podotkla Jagerská.
"Na pracovné pobyty máme partnerov v Anglicku, Írsku a Švajčiarsku. Pre pracovné pozície požadujú skúsenosti a základné jazykové schopnosti. V priemere máme ročne 500 vycestovaní za prácou," dodala Stanislava Zaujecová z nitrianskej agentúry Sica.
"Záleží od dopytu našich sponzorských partnerov v USA, na aké pozície potrebuje ľudí," poznamenal Vladimír Slámka z agentúry World Wide Students v Bratislave. Agentúra v roku 2006 sprostredkovala v rámci produktu Work & Travel 250 pobytov. Klienti mesiac spoznávali kultúru a tri mesiace pracovali. Kým napr. náklady na letenku a poplatky vyšli klienta do USA 50 000 Sk, v závode na spracovanie rýb na Aljaške si zarobil štvornásobok tejto sumy. "Vlani agentúra zmenila majiteľa, vybavili sme preto menej klientov, ale v roku 2008 očakávame do 300 klientov pre prácu napr. do USA," dodal.
Aj agentúra Študentské centrum v Banskej Bystrici zmenila portfólio produktov. Po výpadku pobytov au-pair už vybavuje len pracovné pobyty.