
Holandská saxofonistka Candy Dulferová vystúpi 30. mája v Bratislave. FOTO – INT
Vystúpenie Stinga bolo a dlho bude asi jedinou spomienkou na koncert aktuálnej populárnej megahviezdy na Slovensku. Tridsiateho mája 2001 vystúpi v bratislavskom PKO známa holandská saxofonistka Candy Dulferová so skupinou Funky Stuff, 10. júna príde do Bratislavy taliansky pop spevák Eros Ramazzotti.
V sobotu nás čaká vystúpenie islandskej formácie Gus Gus na festivale Wilsonic a leto je plné festivalov, na ktorých sľubujú účasť nemeckí Guano Apes či Uriah Heep na zraze motorkárov. Málo? Na Slovensku pri téme koncety zahraničných hviezd panuje stále jeden názor – sem aj tak nikto poriadny nepríde.
Najväčšie bomby nezaplatiteľné
S koncertmi bol u nás vždy problém. Aj keď v obchodoch bežne zoženiete nosiče zo všetkých žánrov, vidieť naživo svoj idol a necestovať pritom do zahraničia sa splní len málokedy. Po rozdelení Československa ostalo Slovensko malou krajinou, síce v srdci Európy, no manažéri hviezd reagujú na úplne iné údaje. „Celé je to o peniazoch,“ vysvetľuje hneď na úvod Andrea Čurná, PR manažérka, zastupujúca agentúry Rock Pop a Rock Production. „Tie najväčšie hviezdy, ktoré bežne robia turné po Európe, sú nezaplatiteľné. Jednoducho u nás nenájdete sponzora, ktorý by dal takú sumu peňazí.“ Napriek tomu je presvedčená, že Eros Ramazzotti aj Candy Dulferová sa do kategórie hviezd radia a svoje publikum si tu nájdu.
Najťažšie je trafiť sa výberom interpreta alebo kapely do najširšieho vkusu publika, ktoré by svojou účasťou na koncerte pokrylo všetky náklady na vystúpenie. „Nech organizujete koncert kohokoľvek, riskujete vždy,“ hovorí Andrea Čurná. „Prvým a najdôležitejším kritériom výberu interpreta je predaj jeho nosičov v krajine. Ak si niekto kúpi jeho nosič, je pravdepodobné, že príde aj na koncert. Samozrejme, berieme do úvahy aj prieskum hranosti jeho piesní v rádiách a obľúbenosť u poslucháčov, to však nie je rozhodujúce kritérium.“
U2, Madonna a Rolling Stones
Ponuky do agentúry Rock Pop alebo Rock Production prichádzajú z celej Európy, aj z materskej firmy v Rakúsku, ktorá podľa rastúceho záujmu o koncert vie určiť, nakoľko klesnú náklady v jednotlivých krajinách. Táto rakúska agentúra pripravuje v najbližšom čase vystúpenia kapiel U2 alebo Bon Jovi. Samozrejme, vo Viedni.
Šéf malej šikovnej agentúry Vresk Miro Lánik vysvetľuje, prečo U2 asi nikdy neuvidíme na Slovensku: „Sme malý trh. Viedeň leží 60 kilometrov od Bratislavy a agent U2 preto neuvažuje, prečo prísť aj sem. Napokon – koncerty sa robia kvôli podpore predaja nosičov a u nás je predajnosť hudobných nosičov zanedbateľná.“ Je dosť nepravdepodobné, že priaznivci tejto írskej kapely ešte nevlastnia ich posledný album All That You Can‘t Leave Behind a práve títo ľudia by si kúpili aj lístok na vystúpenie.
Napriek tomu Miro Lánik hovorí: „Sme schopní doviezť sem v podstate akúkoľvek hviezdu. Problémom je, že predstava sponzorov o koncertoch na Slovensku je asi takáto: niekto si povie, že v tejto chvíli má peniaze, a hviezdu chce mať na pódiu okamžite teraz. Obstarávanie interpretov je však o komunikácii, kapely majú totiž svoj diár a ten je zaplnený aj rok dopredu a na prípravu koncertu treba trpezlivosť a predvídanie dopredu.“
Kto tu bol a kto príde
Agentúra Vresk sa zameriava na subkultúrne žánre. Organizuje tanečné párty, pozýva DJ-ov, rapové formácie a kapely, ktoré sú medzi znalcami naozaj pojmom. Spomeňme DJ-a Howieho B, Transglobal Underground, Russian Percussion alebo Apocalypticu – síce mimo priorít agentúry, no aj tak to bol úspešný koncert. V máji nás čaká rocková legenda Uriah Heep, nórska formácia Origami, v júni Cool And The Gang, festival v Banskej Štiavnici a na jeseň banskobystrický festival Barbakan.
Stratu jedného podujatia často vykrývajú agentúry finančne úspešnejšou akciou. „Pri koncertoch na Slovensku je dôležité to, aby sa podujatie skončilo aspoň na nule,“ hovorí Andrea Čurná. O zisku sa teda nedá hovoriť. Ale zatiaľ ani o strate. „Candy Dulferová je veľká hviezda a som presvedčená, že džezové publikum bude mať o jej vystúpenie záujem,“ hovorí o saxofonistke, ktorú v osemdesiatych rokoch preslávil hit Lilly Was Here.
A Eros Ramazzotti, ktorý sa pre českú tlač po účinkovaní na tamojšej Grammy vyjadril, že požiada o presun koncertu z Bratislavy do Prahy, si to predsa len rozmyslel.
DENISA VOLOŠČUKOVÁ