BRATISLAVA. V súťaži na výstavbu a financovanie prvých úsekov diaľnice D1 môžu pokračovať dve skupiny firiem. Rozhodlo o tom ministerstvo dopravy. To zároveň z tendra o výstavbu 75 kilometrov ciest v Žilinskom a Prešovskom kraji vylúčilo zvyšných štyroch uchádzačov. Príčinou malo byť nesplnenie podmienok účasti vo verejnom obstarávaní.
Postúpiť mohli najviac štyria
Prvé konzorcium tvoria švédsky koncern Skanska a francúzska spoločnosť Vinci Concessions. Súperiť s ním bude zoskupenie slovenských firiem Doprastav a Váhostav spolu s francúzskymi firmami Bouygues Travaux Publics a Colas, maďarskou Intertoll-Europe a portugalskou Mota-Engil. Vo Váhostave je podpredsedom predstavenstava Juraj Široký, ktorého médiá označujú za mecenáša Smeru.
Súťaž na severné úseky diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc vypísalo ministerstvo vlani v novembri. Podľa skoršieho vyjadrenia ministra dopravy do ďalšej fázy súťaže mali zo šestice prihlásených uchádzačov postúpiť najviac štyria.
Podmienky na účasť v tendri podľa ministerstva nesplnilo konzorcium na čele s nemeckým koncernom Hochtief, ku ktorému sa pridali rakúske firmy Alpine Bau a Western Carpathians Motorway Investors Company.
Ďalšími neúspešnými rakúskymi uchádzačmi sú Strabag a Porr Solutions Immobillen, ktoré sa spojili s austrálskou spoločnosťou Macquarie Capital Group. Vyradená bola tiež španielska spoločnosť Obrascón Huarte Laín a francúzska Eiffage Travaux Publics, ktoré sa o výstavbu ciest uchádzali samostatne.
Dostavovať sa bude aj rýchlostná cesta R1
Vláda Roberta Fica chce urýchliť diaľničné prepojenie Bratislavy s východom krajiny. Diaľnica do Košíc by mala byť až na niektoré náročné úseky postavená do roku 2010.
Rýchlejšie tempo stavby ciest majú zabezpečiť práve takzvané projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty), pri ktorých stavby zaplatí súkromný investor a štát ich neskôr dlhodobo spláca. Takto chcú zabezpečiť postavenie asi 150 kilometrov diaľnic.
Štát v druhej polovici decembra vyhlásil súťaž aj na niektoré úseky rýchlostnej cesty R1 z Nitry do Banskej Bystrice. Tento rok by mali nasledovať ďalšie technicky náročnejšie časti diaľnice D1 v okolí Martina.
Vláda sa však ešte definitívne nerozhodla, či sa aj v tomto prípade pustí do výstavby prostredníctvom PPP projektov, prípadne v akom rozsahu.
Autor: R