S ďalším géniom ďalšia strata historického vedomia

Primeraný český dabing trojdielnej nemeckej dokumentárnej drámy Speer a Hitler (ČT 2, január 2008) bol vítanou príležitosťou zaujímať sa o nedávnu históriu.

Na priestore 270 minút vysielacieho času televízny divák právom očakával, že sa dozvie niečo nové o cene ľudských obetí, zaplatených v minulosti za súčasnú relatívnu, krehkú stabilitu nášho kontinentu.


Nie je celkom jednoznačné, čo si má dnes povedzme žiačik základnej školy predstaviť pod slovami „porážka nemeckého fašizmu“. Sám pôvodný názov drámy Speer und Er má príchuť faustovsko-mefistofelského spojenia dvoch vojnových zločincov. Už nebudeme svedkmi obvyklého naučenia o zločine a treste, ale účastníkmi drámy veľkých osobností, ktoré sa síce tragicky mýlili, ale ich omyl je hoden stále nového rozjímania, novej umeleckej intrepretácie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Scenár tvorcov tejto drámy vychádza z prác Gitty Serenyovej, anglickej novinárky maďarského pôvodu, známej faktom, že Franz Stangl, bývalý veliteľ nacistických koncentračných táborov v Sobibore a Treblinke, jej ako jedinej (tiež ako jediný spomedzi pohlavárov) porozprával vo väzení o sebe. Serenyová si neústupnou snahou o objektivitu získala rešpekt u nacistov aj ich oponentov. Proti jej serióznej, objektívnej tendencii dopátrať sa, prečo a ako sa zo „slušného“ otca rodiny stáva vojnový zločinec, sa však jej dielo vo filme Hitler a Speer používa ako inšpirácia pre tých, ktorým sa už holá historická pravda zdá byť málo atraktívna.

Tak alebo inak

Mystifikácia a mysticizmus okolo vzťahu Hitlera a jeho geniálneho architekta Alberta Speera sa rozvíja cez obraz, ktorý dominuje a miestami víťazí nad autenticitou. Je vyrátaná na fascináciu diváka, prostredníctvom ktorej sa realita skláňa pred vizuálnym zážitkom. Posun od historickej pravdy k fikcii sa deje pre dokumentárnu drámu nekorektným narábaním s obrazom a časom.

SkryťVypnúť reklamu

Lineárny čas sa tu ruší aj v najcennejších historických materiáloch: norimberský proces, ktorý sme poznali z amerických filmov v autentickej obrazovej podobe, aj keď s rôznym komentárom, sa strihá s hereckým vystúpením. Zábery z vystúpenia vojnového zločinca Göringa, neústupného obhajcu nacizmu na norimberskom procese, sa striedajú s Göringom v podaní herca, čím sa nám podsúva, že to, čo tento muž hovorí, mohlo byť tak, ako dokazujú historické svedectvá, alebo aj ako postave predkladá scenár.

V predstavách Speera vidíme oboch mužov na idylickej prechádzke tichou, zasneženou krajinou, ako dvoch ľudí, čo sa majú svojím osobitným spôsobom radi (na snímke ČT 2). Keby sa tak boli stretli za iných okolností...! Je to fikcia, presahujúca znesiteľné medze dokumentu. Podobne ako profesor Porsche, ktorý pre Hitlera vyvíjal čoraz dokonalejšie stroje na zabíjanie, využil Speer Hitlerovu megalomániu na rozvíjanie svojich snov premeniť Berlín na nový div sveta. Okrem toho bol však aj ministrom vojnového priemyslu, hrdým na to, že predĺžil utrpenie druhej svetovej vojny.

SkryťVypnúť reklamu

Dokudráma či dokusoap

Iba v závere, v skromnučkom komentári, sa akoby mimochodom dozvedáme, aký bol Speer v skutočnosti: priateľa, ktorý zabezpečil zbierku pre jeho rodinu so šiestimi deťmi, aby dobre vyžila počas 20 rokov jeho väznenia, zabudol slávny architekt vo svojich dobre speňažených Pamätiach spomenúť.

Dejiny v tejto dokudráme, podobajúcej sa na dokusoap, sú vydané napospas nefunkčným obrazom, ktoré zrkadlia iba ak ďalšiu stratu historického vedomia. Zločin sa banalizuje obrazom, divák je svedkom zrady na histórii. Tvorcom umelec­kých príbehov však ľahšie zabezpečí sledovanosť. Čím väčší zločin, tým väčšie pochopenie.

Speer a Hitler (Speer und Er, 2005)

Scenár a réžia: Heinrich Breloer (spolupráca na scenári Horst Koenigstein)

SkryťVypnúť reklamu

Kamera: Gernot Roll

Premiéra: rok 2005

Autor: Miloslava Kodoňová (Autorka je publicistka)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 496
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 173
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 699
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 786
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 992
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 529
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 772
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 505
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu