Mäso zrejme čaká zdražovanie

Ceny pečiva a mliekarenských výrobkov by nemali zdražieť tak výrazne ako vlani. Spotrebitelia si zrejme priplatia za bravčové a hovädzie mäso.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. Bravčové a hovädzie mäso v tomto roku zdražejú zrejme najviac. Ich cena je podľa Ivana Oravca z Poľnohospodárskej a potravinárskej komory pod výrobnými nákladmi. Platí to aj o cukrovej repe.

Z minuloročného vývoja cien potravín vyplýva, že zatiaľ čo cena mliečnych a pekárenských výrobkov vzrástla, cena bravčového klesala. „Keby to záviselo od Slovenska, ceny bravčového mäsa mali byť dávno hore,“ povedal Pavel Haváč z Poľnohospodárskeho družstva Ponitrie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kedy však mäso zdražie, Oravec nevedel odhadnúť. Ponuka na európskom trhu stále prevyšuje dopyt. Ak sa však ceny zvýšia, pôjde podľa neho o prudký nárast.

SkryťVypnúť reklamu

Vyššie ceny bravčového mäsa predpokladá aj ministerka pôdohospodárstva Zdenka Kramplová: „Iste sa čoskoro zvýši cena bravčového, len čo sa skončí súčasný cyklus veľkých prebytkov.“ Ceny hydiny by sa podľa Kramplovej nemali zvyšovať pre konkurenčné dovozy.

Vlani najviac zdraželi mliečne výrobky

Minulý rok rástli niekoľkonásobne na celom svete najmä ceny mlieka a mliečnych výrobkov. Tie zdraželi aj na Slovensku. Podľa údajov Štatistického úradu cena masla stúpla takmer o 20 percent. Liter polotučného trvanlivého mlieka zdražel o 13 percent.

Predajná cena surového mlieka bola podľa Pavla Haváča z Poľnohospodárskeho družstva Ponitrie na konci minulého roka o 20 percent vyššia oproti priemeru za rok 2006. „Myslím si, že nie je dôvod na ďalšie zvyšovanie cien mlieka a mliekarenských výrobkov.“

SkryťVypnúť reklamu


Ministerka Kramplová si myslí, že ceny mliečnych výrobkov možno ešte porastú, kým sa ceny mlieka nevyrovnajú s cenami platenými prvovýrobcami v susediacich krajinách. „Mliekarenské spoločnosti od nás nakupujú liter plnotučného mlieka za 11,18 koruny za liter,“ povedal samostatne hospodáriaci roľník z Veľkého Medera Zoltán Horváth. Nákupná cena v septembri bola 9,06 koruny za liter surového mlieka. No ani Horváth však v najbližšom období nepredpokladá ďalší nárast cien surového mlieka.

Obchodníci tvrdia, že rast cien tlmia

Ceny potravín budú podľa obchodníkov závisieť od zmlúv, ktoré podpíšu so svojimi dodávateľmi. Tvrdia, že sa snažia ceny na začiatku tohto roka tlmiť a rezervy hľadajú vo vlastných nákladoch. „V súčasnosti je tendencia nezvyšovať ceny potravín. Je to aj neustály tlak exekutívy alebo verejnej mienky,“ povedal predseda predstavenstva COOP Jednota Gabriel Csollár.

SkryťVypnúť reklamu

Ani spoločnosť Ahold, ktorá prevádzkuje Hypernovy a supermarkety Albert, v blízkej budúcnosti neočakáva radikálne zvyšovanie cien základných potravín.

Analytici sa zhodujú v tom, že hlavná vlna zdražovania potravín prebehla vlani na konci roka. Tento rok by nemali zdražieť o viac ako 8 percent. Najdynamickejší medziročný rast by si podľa analytika UniCredit Bank Ľubomíra Koršňáka mali uchovať ceny pečiva a mliečnych­ výrobkov.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Mlieko a mliečne výrobky

Vývoj cien mlieka a mliečnych výrobkov bude závisieť od prvovýrobcov, tvrdí generálna sekretárka Slovenského mliekarenského zväzu Zuzana Nouzovská. „V Európe však ceny idú pomaly dole.“ Samostatne hospodáriaci roľník z Veľkého Medera Zoltán Horváth zvýšenie nákupných cien mlieka do pol roka neočakáva. „Myslím si, že cena bude stagnovať, za marec nám možno klesne o 10 halierov.“ Ani Ivan Oravec z Poľnohospodárskej a potravinárskej komory výrazné zmeny v cenách mlieka neočakáva. Spoločnosť Ahold však predpokladá, že ceny mlieka a mliečnych výrobkov vzrastú približne o 10 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Mäso

Z minuloročných údajov Štatistického úradu vyplýva, že zatiaľ čo cena mliečnych a pekárenských výrobkov vzrástla, jedine cena bravčového mäsa klesala. Oravec očakáva, že ceny bravčového, ale aj hovädzieho mäsa sa zvýšia, no nevedel odhadnúť, kedy. Na európskom trhu totiž ponuka stále prevyšuje dopyt, no stavy dobytka sa znižujú. Aj Pavel Haváč z Poľnohospodárskeho družstva Ponitrie potvrdil, že celková produkcia bravčového mäsa klesá.

Pekárenské výrobky

Vývoj cien pekárenských výrobkov závisí od ustálenia cien múky. V prvom štvrťroku tohto roka Ahold očakáva len mierne zvýšenie cien ako dôsledok postupného zvyšovania ceny múky ešte koncom minulého roka. Podľa Oravca by už obilniny nemali zdražieť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 324
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 855
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 688
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 201
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 641
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 422
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 732
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 570
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu