Pestrý trh práce prináša firmám výhody, ale aj nevýhody. Už nie sú v dominantnom postavení voči uchádzačom o prácu. Niekedy dokonca šikovní uchádzači vedia zo zmeneného postavenia vyťažiť veľa. To však môže znechutiť styrých verných zamestnancov.
„Je nad slnko jasnejšie, že jobhopping znamená výhodu pre zamestnancov a nie pre zamestnávateľov,“ píše na svojich stránkach Američanka Penelope Trunk. „Ale ak väčšina mladých ľudí prechádza z jednej firmy do druhej v pomerne rýchlom slede, musia sa recruiteri snažiť, aby práve pre svojho zamestnávateľa prilákali tie najzaujímavejšie talenty a nemôžu priveľmi dbať o to, koľkokrát počas kariéry títo ľudia zmenili miesto. Ak niekoho odpíšu, je to preto, že ho nepovažovali za dostatočný prínos.“
Všemocné referencie
Firmy sa prirodzene snažia minimalizovať straty, ktoré im vznikajú pri opakovanom hľadaní nových pracovníkov. Niektoré vsadili viac na prevenciu – snažia sa vytipovať tých, čo sú programovo nestáli. „Trik na overenie, či je uchádzač fluktuant, je jednoduchý,“ tvrdí Kristína Blusková zo spoločnosti Trenkwalder. „Sú ním referencie od bývalých zamestnávateľov, overovanie referemcií sa už dnes stalo bežnou súčasťou výberových konaní. A zapracovaných zamestnancov, ktorí prejavia záujem o odchod, sa firma určite pokúsi finančne motivovať. Dnes nie je problém urobiť si platový benchmarking prostredníctvom internetu.
Platový benchmarking
Ten si napokon môžu robiť nielen firmy, ale aj zamestnanci. Ľahko si tak zistia, ako sú na tom s platom v porovnaní s inými pracovníkmi na podobných pozíciách.
Seriózne firmy majú napokon pre všetky pozície určené platové rozpätia aj možnosti v oblasti benefitov. Ak ale nastúpi nový človek, fámy o jeho nadštandardnom ohodnotení môžu narobiť zlú krv medzi lojálnymi kmeňovými pracovníkmi. Niektoré spoločnosti priznávajú, že nedostatok vhodných kandidátov ich niekedy núti súhlasiť s vyyššími požiadavkami nádejných zamestnancov. „Nie je dobré, ak sa takéto požiadavky vyskytujú za únosnou hranicou. Vždy sa preto pozeráme detailne na požiadavky kandidátov, aby sme čo najlepšie vyvážili ich predstavy a našu ponuku,“hovorí vedúci oddelenia odmeňovania a benefitov v Tatra banke Martin Roman.
Autor: gal