Ktorá vlastnosť je podľa vás najdôležitejšia pre voľbu generálneho riaditeľa firmy alebo hlavy štátu?
Simplicio D. Victoria,
Los Angeles, USA
Bodaj by ste nám boli položili len prvú časť otázky – odpovedalo bysa nám ľahšie. Podnikové vedenie je čosi, o čom už v tejto rubrike diskutujeme dva roky. No prezidentské vedenie – to je čosi iné. Alebo?
Keď sme dostali váš e-mail, naša prvá myšlienka bola, že riaditelia firiem a hlavy štátov fungujú vo svetoch, kde sú ciele, pravidlá a hodnoty celkom odlišné. No keď sme sa lepšie pozreli na naše hlavné charakteristiky lídra, zmenili sme názor. A hoci by sme nikdy netvrdili, že sme mimoriadnymi znalcami politických vodcov, dospeli sme k záveru, že viesť krajinu a viesť firmu je skôr podobné ako odlišné.
Najdôležitejšou vlastnosťou lídra vo svete obchode je autenticita. Je rovnako dôležitá pre hlavu štátu ako pre šéfa firmy – a to z podobného dôvodu: kvôli dôvere. Keď sa prezident alebo premiér snaží presadiť dôležitú iniciatívu alebo viesť štát v kríze, nemožno zatiahnuť národ do diskusie o jeho poctivosti.
Keď Hillary Clintonovej zvlhli oči pred primárkami v New Hampshire, voliči a učenci v celej krajine sa celé dni zaoberali tým, či boli jej slzy pravé. Niet pochýb, že podobnému skúmaniu bude podrobená „pravosť“ každého kandidáta pred prezidentskými voľbami USA 4. novembra. No úradujúci prezident by mal už byť na hony vzdialený takýmto pochybnostiam. Ľudia môžu mať odlišné názory na prezidentove zásluhy, ale nikdy nie na jeho motívy.
Ďalšou charakteristikou lídra je „mať víziu“. Obchodní vodcovia môžu improvizovať v smerovaní na rýchlo sa meniacich trhoch. No v konečnom dôsledku je jasne koncipovaná, inšpiratívna misia kritická v otázke skutočného pokroku, a to isté platí v politike.
Okrem toho – tak ako v obchode – mať celoštátnu víziu neznamená vyhlásiť: „Sem smerujeme.“ Znamená to stále dokola obhajovať svoju vec, až kým vám nekrvácajú hlasivky, a verklíkovať: „Náš cieľ zlepší život celej krajiny, aj ten váš.“
Vrodená schopnosť získať do tímu skvelých ľudí je treťou vlastnosťou, bez ktorej sa nezaobídu ani generálni riaditelia, ani politickí vodcovia. A nielen získať, ale primerane ich zužitkovať, angažovať ich pre nové myšlienky. Táto schopnosť je dosť zrejmá v sfére obchodu, kde šéfovia prijímajú svojich priamych podriadených, a vďaka tomu môžu odstrániť neschopných a odporcov.
No politickí vodcovia sú v komplikovanejšej situácii. Menujú priamych podriadených, ktorí zdedia zamestnancov, ktorí môžu, ale nemusia, podporovať program aktuálnej administratívy. Prezidenti a premiéri by teda mali byť mimoriadne schopnými zamestnávateľmi. Musia byť schopní vybrať kandidátov, ktorí sú schopní angažovať a motivovať neochotné tímy. A potrebujú aj odvahu a disciplínu, aby boli schopní rýchlo sa zbaviť menovaných ľudí, ktorí toho nie sú schopní.
Štvrtou vlastnosťou je pružnosť. Je to schopnosť postaviť sa na nohy po porážke, a to bez pocitu porážky. Viete, riaditeľom stále niečo vyráža dych; o to viac to platí o hlavách krajín. Známa historička Doris Kearnsová Goodwinová píše, že najlepší americkí prezidenti boli a sú schopní poučiť sa z vlastných chýb. Podľa nás to je esencia pružnosti. Zakaždým, keď zlyháte, vrátite sa do sedla ako iný, múdrejší človek.
Po piate, generálni riaditelia majú záhadnú schopnosť vidieť za roh. Dokážu predvídať zmeny na trhu vďaka intuícii; takáto schopnosť je ešte dôležitejšia pre politického vodcu. No nemáme na mysli len vnútroštátnu bezpečnosť. Mnohé domáce problémy sa za dlhší čas rozvinú do celoštátnych kríz.
Riaditelia, ktorí majú schopnosť vidieť za roh majú zaručene výhodu: dokážu konať rýchlo. Pre politikov znamená vidieť za roh ešte čosi viac.
A napokon, ako každý obchodný riaditeľ, aj politický vodca musí byť schopný konať – zariadiť, aby veci boli urobené. Nezáleží na tom, či vodca vec uskutoční sám alebo prostredníctvom druhých. Záleží len na tom, aby sľuby boli splnené a plány uskutočnené, či ide o schválenie legislatívy alebo zvládnutie krízy: vojny, vzbury alebo hurikánu.
Keď idú voliči k urnám, väčšina z nich volí podľa straníckej príslušnosti. No do hry veľmi často vstupujú aj osobnosť a štýl – takzvaný faktor sympatií.
K zoznamu by sme pridali ešte aj schopnosť viesť. Jej charakteristiky sú univerzálne – a zrejmé.
Najlepší americkí prezidenti vždy boli a sú schopní poučiť sa z vlastných chýb. Podľa nás to je esencia pružnosti.
New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes.com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.