Ceny odevov sa určujú centrálne

Pýtať sa predavačky v obchode s odevmi, prečo ten istý tovar stojí napríklad v eurách menej ako v korunách, je strata času.

BRATISLAVA. Keby si ľudia mohli v obchodoch s oblečením vyberať, akou menou budú platiť, často by výrazne ušetrili. Na visačkách sú totiž veľmi často ceny v rôznych menách, pričom prepočet na koruny ukazuje, že nakupovať konkrétny tovar v eure, zlotých, českých koru­nách či forintoch je lacnejšie ako v korunách.

Tohtotýždňová návšteva bratislavských obchodov napríklad ukázala, že pri kúpe vetrovky v tej istej obchodnej sieti v Rakúsku možno ušetriť niekoľko stoviek korún. Svetre sa zase oplatí kupovať v českých korunách. Po tričko sa oplatí zájsť do Poľska alebo Maďarska.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Aký je dôvod? Majú zahraničné reťazce na Slovensku väčšie marže, alebo tu majú vyššie náklady? Nie. Ceny odevov sa stanovujú väčšinou centrálne, píšu sa na jednu spoločnú visačku a pohyb národnej meny sa už väčšinou na cene neprejaví. A navyše, slovenské ceny nie sú vždy tie vyššie. Niekedy je naopak výhodnejšie nakupovať v korunách.

Krajiny majú rôzne dane

Napríklad pre slovenské obchody značky New Yorker sa ceny stanovujú v Nemecku centrálne pre všetky krajiny, ktoré sú na štítku. Ceny tvorí centrálne aj anglická spoločnosť Mark & Spencer (M&S). Rozdiely vysvetľuje riaditeľ nákupu M&S Zbyněk Mrozek aj obdobím, keď sa ceny stanovujú. Napríklad pre sezónnu jar 2008 sa ceny na visačkách určovali a kalkulovali na začiatku decembra.

SkryťVypnúť reklamu

Nákupcovia pri kalkuláciách cien vychádzajú z dvoch údajov. „Zo znalosti predajnej ceny vo Veľkej Británii v librách a z kurzu, za ktorý sme tovar nakúpili,“ povedal Mrozek. Zohľadnené sú aj ďalšie náklady či dane.

Visačky sa v obchodoch jednotlivých štátoch nelíšia. Tovar sa štítkuje v centrálnom sklade, kde nie je vopred známe, v ktorej krajine sa oblečenie bude predávať. „Toto všetko urýchli prípravu tovaru a v konečnom dôsledku šetrí firme náklady,“ povedal Mrozek. Aj New Yorker centrálne určovanie cien a štítkovanie zdôvodňuje znižovaním nákladov.

Nielen cena

Marketingový analytik firmy United Consultants Marian Timoracký vysvetľuje, že zákazníkom väčšinou neprekáža, ak sú na štítku ceny v rôznych menách a cena v korunách nie je tá najvýhodnejšia. Príčina je jednoduchá – obyvatelia Slovenska nie sú zvyknutí prepočítavať ceny v rôznych menách.

SkryťVypnúť reklamu

Zdôrazňuje, že neplatí ani mýtus o tom, že na Slovensku je zvlášť dôležité, koľko tovar stojí. Timoracký hovorí, že prvým kritériom je cena pre približne štvrtinu obyvateľov, čo zodpovedá európskemu priemeru. Do tejto skupiny patria hlavne ženy, starší ľudia alebo vydaté ženy. „Pri nákupoch si okrem ceny totiž zákazníci všímajú aj šírku sortimentu, personál alebo dostupnosť predajne.“

Aj obchodníci hovoria, že ľudia ceny v rôznych menách neporovnávajú. Ak tak urobia, vidia rozdiely, ktoré vznikajú aj v dôsledku kurzu, ktorý si na prepočet zvolia. „Zákazníci väčšinou porovnávajú tovar aktuálnym kurzom, pričom nerozlišujú kurz nákup alebo predaj. Vždy si vyberú pre nich výhodnejší kurz,“ povedal Mrozek.

Ak však dôjde k výraznému pohybu kurzu, ceny sa menia aj lokálne. Tak to musela nedávno urobiť napríklad aj spoločnosť New Yorker.

SkryťVypnúť reklamu

Zákazníci si okrem ceny pri nákupoch všímajú aj šírku sortimentu alebo dostupnosť predajne.

Marian Timoracký, marketingový analytik

Kliknite - obrázok zväčšíte.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 311
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 715
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 685
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 298
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 810
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 305
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 755
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 538
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu