Poplatky v bankách išli hore

Finančné domy nedávne zvýšenie poplatkov za vedenie účtu vysvetľujú vyššími nákladmi na jeho správu, ale aj zlacnením iných služieb.

Viaceré banky zvýšili poplatky za vedenie bežného účtu a za balíky služieb. Vysvetľujú to rastom nákladov na ich správu aj rozšírením iných služieb.Viaceré banky zvýšili poplatky za vedenie bežného účtu a za balíky služieb. Vysvetľujú to rastom nákladov na ich správu aj rozšírením iných služieb. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – MIRKA CIBULKOVÁ)

BRATISLAVA. Klientov niektorých bánk prekvapil vyšší poplatok za vedenie bežného účtu alebo za balík služieb. Mesačný poplatok za účet sa spravidla zvýšil o 5 až 20 korún. V ročnom vyjadrení ide o 60 až 240 korún. Zdraželi však aj niektoré úverové účty či účty pre podnikateľov.

Na zmenu poplatkov nás upozornili niektorí čitatelia po tom, čo si ju len nedávno všimli vo výpise z účtu, alebo ju zistili v pobočke, keď sa pýtali na novú výšku splátky úveru. Banky však k zmenám poplatkov za vedenie účtu pristúpili už pred koncom minulého roka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

O zmene cenníkov informujú vo výpisoch aj na internete

„Zistil som to až z výpisu z účtu, teda až po tom, čo služba zdražela a poplatok mi stiahli z účtu,“ tvrdí jeden z čitateľov. Banky však oponujú, že je zvykom informovať klientov o nových poplatkoch v mesačných výpisoch z účtov ešte pred platnosťou nového cenníka. Problém majú tí klienti, ktorým banka posiela výpis z účtu raz ročne, alebo obálku s výpisom zahodia ešte neotvorenú.

Banky o nových poplatkoch informujú aj na svojej internetovej stránke. Zo zákona vyplýva, že by tak mali urobiť najneskôr 15 dní pred ich zmenou. O nových cenníkoch sa môžu dozvedieť aj v poboč­kách bánk.

No ako poznamenal marketingový analytik firmy United Consultants Marian Timoracký, banky zverejnia informáciu o zmenách v cenníkoch len na nástenke, čo si málokto všimne. „Je to určite nekorektné,“ myslí si.

SkryťVypnúť reklamu

Argumentujú aj rozšírením služieb

Banky zmeny vysvetľujú vyššími nákladmi na ľudskú prácu, ale aj zlacnením iných služieb. VÚB zvýšila od decembra poplatok za flexiúčet o desať korún. „Ceny sme nemenili od jeho zavedenia, pričom náklady stúpali,“ povedala hovorkyňa VÚB Alena Walterová. Dodala, že k produktu postupne pridávali rôzne zlepšenia.

ČSOB zvýšenie poplatku za bežný účet vysvetlila tým, že klienti ho v porovnaní s balíkmi služieb až tak nepreferujú, preto sa ho snaží postupne utlmiť. Tatra banka argumentuje najmä zvýšenými nákladmi na bezpečnosť produktov a služieb.

Podľa analytika Symsite Research Vladimíra Dohnala banky musia tak či tak neustále aktualizovať ponuku, aby uspeli v rámci konkurenčného boja. „Aj keď sa banky snažia stále viac vysvetľovať, priemerný klient nemá šancu si zmysluplne porovnať poplatky bánk,“ dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Klienti na Slovensku platili vlani najnižšie poplatky za vedenie účtu v porovnaní s okolitými krajinami. Výnosy z poplatkov bánk tvoria minimálne desať percent ich celkových príjmov.

Nové poplatky za účet (v Sk)

Názov služby Mesačný poplatok: pred zmenou / nový
Tatra banka (zmena od 31.10.2007)
TatraClassicTB 49 / 55
TatraDynamicTB 69 / 79
VÚB banka (zmena od decembra 2007)
Flexiúčet 77 / 87
ČSOB (zmena od októbra 2007)
Bežný účet 33 / 45
Bežný účet 43 / 55
Bežný účet 82 / 103
UniCredit Bank (zmena k 17.10.2007)
UniBalík Smart 49 / 59
UniBalík Silver 129 / 139
Dexia banka (zmena od decembra 2007)
Bežný účet 40 / 45
Výhoda 49 / 59
Výhoda 75 129 / 149
OTP Banka (zmena od januára 2008)
OTP Konto 39 / 59
Balík PLUS 59 / 79
Balík EXTRA 99 / 119
Istrobanka (zmena od októbra 2007)
Standard 38 / 48
Electronic 68 / 74
Top 106 / 154

Pozn.: SLSP ani Ľudová banka v posledných mesiacoch poplatky za vedenie účtu, resp. balíky služieb nemenili. Zdroj: Banky

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 442
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 080
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 622
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 048
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 877
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 714
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 581
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu