Kofola kúpila starú slávu značky Vinea

Koncern Kofola sa na slovenskom a českom trhu posilní. Investoval do kúpy značky Vinea, ktorej sláva sa na Slovensko pred dvoma rokmi vrátila. Marketing Kofoly ju teraz musí pripomenúť aj českým konzumentom.

BRATISLAVA. Stredoeurópsky limonádový koncern Kofola kúpil od slovenskej firmy Vitis Pezinok značku Vinea. Dve najsilnejšie nápojové značky z obdobia socializmu tak budú na stredoeurópskom trhu pôsobiť spoločne.

Generálny riaditeľ slovenskej pobočky Kofoly Marián Šefčovič včera povedal, že obchod sa dohodol koncom minulého roka, zmluvy boli uzavreté na konci januára. Kofola nepreberá z Pezinku výrobu, od polovice tohto roka by sa mala Vinea vyrábať v jej slovenskej fľaškárni v Rajeckej Lesnej. Tam sa v súčasnosti plní okrem Kofoly aj Rajec, ktorý ťahá minerálkovú vetvu koncernu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Šefčovič hovorí, že o možnosti kúpiť Vineu vedeli už približne rok, a keďže poznali potenciál tejto značky, od jesene s Vitisom rokovali.

Keď sa SME v apríli minulého roka majiteľa Vitisu Zoroslava Kollára pýtalo, či rokuje s Coca­Colou o predaji značky Vinea, odpovedal, že ho s takým návrhom nikto neoslovil. Nevylúčil, že sa tak raz stane. „Všetko je na predaj, záleží na ponúkanej cene,“ vysvetlil.

Vinea je na Slovensku živšia

Obraty, ktoré v súčasnosti produkuje Vinea, takisto ako cenu transakcie, firmy taja. Isté je, že Kofola s Vineou získavajú slovenskú jednotku v segmente hroznových nealkoholických nápojov.

Na českom trhu už však Vinea ako nápoj nie je zďaleka taká silná ako u nás. Šéfredaktor pražského týždenníka Marketing & Media Daniel Köppl v tom však nevidí zásadný problém. „Vinea je typická retro značka, na ktorej možno ľahko budovať, tak ako to bolo v prípade Kofoly,“ vysvetľuje.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasný dizajn značky Vinea vytvorila pred dvoma rokmi bratislavská agentúra Vaculik Advertising už na objednávku Zoroslava Kollára. Vinea pred týmto posilnením značky nemala na slovenskom trhu problém s predajom, nová tvár však zvýšila cenu pre potenciálnych kupcov.

V Česku kampaň na obnovenie značky Vinea doteraz vôbec neprebehla. Tamojší spotrebiteľ tak môže mať so značkou Vinea spojenú napríklad reklamu, ktorá využíva hit skupiny Elán Mám chuť na niečo chladené. Či si vedia v Kofole predstaviť, žeby trvajúcu federálnu popularitu Elánu využili v prospech obnovenia známosti značky Vinea na českom trhu? Z odpovede Kofoly na túto otázku sa to dozvedieť nemožno: „V súčasnosti neplánujeme žiadne radikálne zmeny doterajšieho smerovania značky a produktov Vinea.“

SkryťVypnúť reklamu

Na Márku nemá

Na českom aj slovenskom trhu bude Vinea priamo súťažiť nielen s lacnejšími hroznovými nápojmi iných výrobcov, ale zrejme naďalej aj so značkou Top Topic, čo je jeden z prvých nápojov koncernu Kofola.

Oficiálne vyjadrenie koncernu predpokladá, že pre nástup brandu Vinea svoju staršiu značku nestiahnu. „Ak by Top Topic predali alebo stiahli z trhu, prišli by o časť trhového podielu, a to expandujúca firma, akou je Kofola, nerobí,“ povedal analytik agentúry Terno Ľubomír Drahovský.

Vinea je navyše podľa Drahovského cenná aj tým, že má naozaj osobitú chuť, nie je len marketingovým produktom či spomienkou na socializmus. „Je to niečo podobné ako chuť maďarskej Márky, s trochu silnejšou hroznovou chuťou,“ hovorí Drahovský. Myslí si však, že práve sila, ktorú má Márka na jej domácom trhu, nedovolí Kofole, aby aj tam expandovala s novozískanou značkou.

SkryťVypnúť reklamu

Silnejší v distribúcii

Okrem ziskov, ktoré Kofole môže priniesť samotný predaj Viney, je pre koncern nová značka dôležitá aj ako posilnenie v koncernovej vojne s Coca­Colou a jej produktmi. Napríklad majitelia kaviarní či reštaurácií výmenou za nízku cenu a reklamné predmety ako napríklad popolníky, markízy, chladničky odoberajú nápoje len od jedného z konkurenč­ných dodávateľov.

Dôležitým argumentom pri takomto výbere býva aj šírka ponuky nápojového koncernu. A kým napríklad Kofola a Coca­cola hrajú na Slovensku v kolových nápojoch rovnakú ligu, Vinea nemá medzi hroznovými nápojmi vážneho konkurenta.

Coca­Cola si však z novej akvizície Kofoly nemusí robiť ťažkú hlavu. Vysvetľuje, že pre tento koncern bude na Slovensku najbližší rok rásť tak či tak. Znova sa totiž dostal aj do najväčšej maloobchodnej distribúcie na trhu, ktorou je sieť Tesco.

SkryťVypnúť reklamu

Nielen z tradície

Značku Kofola oživili Gréci, ktorí začali podnikať v Česku.

Vineu advokát, ktorý je v tomto biznise nováčik.

Značky Kofola a Vinea sú si v mnohom podobné. Obe boli po páde socializmu na ústupe, obe mali jedinečnú chuť a receptúru. Obe v súčasnosti využívajú zdedenú znalosť, ale marketing im dal novú tvár.

Kofola je aj príbeh rodiny pôvodom gréckeho malopodnikateľa Kostasa Samarasa, ktorý pred takmer pätnástimi rokmi sprivatizoval sódovkáreň štátneho podniku Nealko Olomouc.

Prelom prišiel v roku 2002, keď firma Samarasovcov kúpila od americkej firmy Ivax receptúru a ochrannú známku Kofola. Nasledovali spory, v ktorých sa Kofole podarilo potlačiť iných používateľov tejto značky.

Medzi finančníkmi je transakcia z roku 2002 známa najmä tým, že prvýkrát v novodobej českej histórii ¶financovali banky úspešne podnik, ktorého aktívom bola najmä značka.

SkryťVypnúť reklamu

Vinea sa na Slovensku vyrábala od roku 1974, v deväťdesiatych rokoch po ťahaniciach majiteľov podniku bola výroba stopnutá. Prvý pokus o jej oživenie predpokladal expanziu na americký trh, bol však neúspešný. Úspešnejšie bolo až znovuuvedenie na trh spred dvoch rokov. Viedol ho nový majiteľ Viney – advokát a podnikateľ Zoroslav Kollár.

(kc)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 283
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 260
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 682
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 672
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 157
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 1 848
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 794
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 596
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu