Čo chceme? Talent, ale aj nadšenie

Na Slovensko prišli v posledných rokoch mnohé veľké zahraničné spoločnosti. Zlé jazyky hovoria, že si vybrali našu krajinu najmä preto, že tu našli dostatok lacneja kvalifikovanej pracovnej sily.

Veľké zahraničné firmy u nás otvorili call centrá aj biznis centrá. Treba sa obávať, že sa presunú na východ?Veľké zahraničné firmy u nás otvorili call centrá aj biznis centrá. Treba sa obávať, že sa presunú na východ? (Zdroj: SITA)

Výrobca automobilových súčiastok, spoločnosť Johnson Controls k nám prišla v roku 1993. Dnes má výrobné závody v piatich slovenských mestách, technologické centrum v Trenčíne a administratívne centrum v Bratislave. Zamestnáva približne tri a pol tisícky ľudí.

Podobne, i keď o desať rokov neskôr, sa písala na Slovensku aj história DELL-u, ktorý podniká v navrhovaní a výrobe počítačových systémov. Aj Dell sa rozšíril – z pôvodného call centra sa dnes transformuje na biznis centrum a dáva prácu 1500 ľuďom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vzdelanie, vernosť a chuť pracovať

Keď sa opýtate ich top manažérov, čo bolo hlavným dôvodom ich príchodu, zhodnú sa: vzdelanie a vernosť.

„To bol skutočne jeden z vážnych dôvodov,“ tvrdí riaditeľ bratislavského obchodného cen­­ tra DELL Veit Dengler. „Nechceme ľudí, ktorých zaujíma len to, či sa im pravidelne zvyšuje plat. Potrebujeme stálych zamestnancov, ktorí sa chcú ďalej rozvíjať. Dôležitý je, samozrejme, aj talent, ale ten nestačí. Musíme vidieť aj nadšenie, drajv a chuť zapojiť sa. Slovensko nie je najlacnejšie a nikdy ani nebude. Ale má dosť ľudí v dobrej vzdelanostnej štruktúre a to je dôležité.“

Slovensko má pre prichádzajúce firmy aj ďalšie prednosti – napríklad rozvinutú infraštruktúru a strategickú polohu vzhľadom na stredoeurópske a východoeurópske trhy.

SkryťVypnúť reklamu

Strategická poloha je výhodou, ale má aj jeden háčik. Pracovníci call centier a biznis centier spoločností ako Dell alebo Johnson musia ovládať cudzie jazyky.

Dva jazyky sú málo

„Angličtina je dobrá, aj nem­čina je na takej úrovni, ako sme predpokladali, ale to je málo. Potrebujeme ľudí, ktorí by vedeli francúzsky, kórejsky, španielsky, možno rusky,“ vyratúva viceprezident pre informačné technológie a generálny riaditeľ Automotive biznis centra spoločnosti Johnson Controls Richard Johnson.

„Dva jazyky sú málo,“ pridáva sa aj Veit Dengler. „Slovensko je malá krajina, ktorá nemá veľa zdrojov – jedným zo zaujímavých by mohli byť vedomosti.“

Spoločnosti, ktoré od svojich zamestnancov očakávajú veľa, sú ochotné aj veľa do nich investovať.

SkryťVypnúť reklamu

„Slováci stoja o prácu v medzinárodnom prostredí a my im skutočne ponúkame nielen toto, ale aj progres v jazykoch, v technických zručnostiach. Potrebujeme len vedieť, čo ľudí zaujíma,“ hovorí Richard Johnson.

Rátajú aj s tými, ktorí dosiaľ pracujú v zahraničí

Na našich ľuďoch im prekáža iba akási uzavretosť. „Keď sa chcete so zamestnancami pozhovárať, môže sa vám stať, že nedostanete žiadne otázky. Na tom má asi vinu váš systém vzdelávania,“ sťažuje sa Veit Dengler. „Ale už sa to trochu zlepšuje,“ usmieva sa vzápätí.

¶Dell aj Johnson Controls chcú zaujať taktiež študentov a pritiahnuť späť na Slovensko ľudí, ktorí pracujú v zahraničí a uvažujú o návrate.

„Myslíme si, že aj doma majú dosť príležitostí na budovanie kariéry. Aj Slováci onedlho môžu byť riaditeľmi európskych centrál,“ zhodujú sa Dengler a Johnson.

SkryťVypnúť reklamu

Priorita: spokojný zákazník

Vyhľadávanie vhodných pracovných síl sa často kombinuje s premiestňovaním celých stredísk do krajín, kde sú ekonomické podmienky výhodnejšie.

Presuny call centier do vzdialenejších teritórií priniesli aj sklamania.

Experti varujú, že môžu znamenať zníženie spokojnosti zákazníkov a pošramotenie reputácie firmy. Podľa Compass Management Consulting sa s rastúcimi mzdovými nákladmi znižuje aj ich ekonomická výhodnosť.

Presuny prevádzok sú spojené často aj s nižšou produktivitou práce – príčinou sú napríklad jazykové bariéry. Tie predlžujú čas hovoru, tým prispievajú k frustrácii zákazníkov a znamenajú navyše aj značné náklady – hovor môžu totiž predĺžiť až o 39 alebo dokonca 105 percent.

Podľa Simona Scarotta z Compass Management Consulting nie je možné jednoducho premiestniť problémové operácie a neefektívne prevádzky do iných krajín v nádeji, že sa zlepšia.

SkryťVypnúť reklamu

„Otázka znie: aké úspory sú reálne, aby sa zároveň udržala a rozšírila spokojnosť zákazníkov,“ upozornil Scarott. „V mnohých prípadoch je totiž kvalita služieb kompromisom, ktorý sa zrodil z rozhodnutia premiestniť prevádzku.“

(gal) Zdroj: Management-issues.com

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 267
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 4 955
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 681
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 960
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 539
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 818
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 620
  8. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 1 520
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu