Výrobca automobilových súčiastok, spoločnosť Johnson Controls k nám prišla v roku 1993. Dnes má výrobné závody v piatich slovenských mestách, technologické centrum v Trenčíne a administratívne centrum v Bratislave. Zamestnáva približne tri a pol tisícky ľudí.
Podobne, i keď o desať rokov neskôr, sa písala na Slovensku aj história DELL-u, ktorý podniká v navrhovaní a výrobe počítačových systémov. Aj Dell sa rozšíril – z pôvodného call centra sa dnes transformuje na biznis centrum a dáva prácu 1500 ľuďom.
Vzdelanie, vernosť a chuť pracovať
Keď sa opýtate ich top manažérov, čo bolo hlavným dôvodom ich príchodu, zhodnú sa: vzdelanie a vernosť.
„To bol skutočne jeden z vážnych dôvodov,“ tvrdí riaditeľ bratislavského obchodného cen tra DELL Veit Dengler. „Nechceme ľudí, ktorých zaujíma len to, či sa im pravidelne zvyšuje plat. Potrebujeme stálych zamestnancov, ktorí sa chcú ďalej rozvíjať. Dôležitý je, samozrejme, aj talent, ale ten nestačí. Musíme vidieť aj nadšenie, drajv a chuť zapojiť sa. Slovensko nie je najlacnejšie a nikdy ani nebude. Ale má dosť ľudí v dobrej vzdelanostnej štruktúre a to je dôležité.“
Slovensko má pre prichádzajúce firmy aj ďalšie prednosti – napríklad rozvinutú infraštruktúru a strategickú polohu vzhľadom na stredoeurópske a východoeurópske trhy.
Strategická poloha je výhodou, ale má aj jeden háčik. Pracovníci call centier a biznis centier spoločností ako Dell alebo Johnson musia ovládať cudzie jazyky.
Dva jazyky sú málo
„Angličtina je dobrá, aj nemčina je na takej úrovni, ako sme predpokladali, ale to je málo. Potrebujeme ľudí, ktorí by vedeli francúzsky, kórejsky, španielsky, možno rusky,“ vyratúva viceprezident pre informačné technológie a generálny riaditeľ Automotive biznis centra spoločnosti Johnson Controls Richard Johnson.
„Dva jazyky sú málo,“ pridáva sa aj Veit Dengler. „Slovensko je malá krajina, ktorá nemá veľa zdrojov – jedným zo zaujímavých by mohli byť vedomosti.“
Spoločnosti, ktoré od svojich zamestnancov očakávajú veľa, sú ochotné aj veľa do nich investovať.
„Slováci stoja o prácu v medzinárodnom prostredí a my im skutočne ponúkame nielen toto, ale aj progres v jazykoch, v technických zručnostiach. Potrebujeme len vedieť, čo ľudí zaujíma,“ hovorí Richard Johnson.
Rátajú aj s tými, ktorí dosiaľ pracujú v zahraničí
Na našich ľuďoch im prekáža iba akási uzavretosť. „Keď sa chcete so zamestnancami pozhovárať, môže sa vám stať, že nedostanete žiadne otázky. Na tom má asi vinu váš systém vzdelávania,“ sťažuje sa Veit Dengler. „Ale už sa to trochu zlepšuje,“ usmieva sa vzápätí.
¶Dell aj Johnson Controls chcú zaujať taktiež študentov a pritiahnuť späť na Slovensko ľudí, ktorí pracujú v zahraničí a uvažujú o návrate.
„Myslíme si, že aj doma majú dosť príležitostí na budovanie kariéry. Aj Slováci onedlho môžu byť riaditeľmi európskych centrál,“ zhodujú sa Dengler a Johnson.
Priorita: spokojný zákazník
Vyhľadávanie vhodných pracovných síl sa často kombinuje s premiestňovaním celých stredísk do krajín, kde sú ekonomické podmienky výhodnejšie.
Presuny call centier do vzdialenejších teritórií priniesli aj sklamania.
Experti varujú, že môžu znamenať zníženie spokojnosti zákazníkov a pošramotenie reputácie firmy. Podľa Compass Management Consulting sa s rastúcimi mzdovými nákladmi znižuje aj ich ekonomická výhodnosť.
Presuny prevádzok sú spojené často aj s nižšou produktivitou práce – príčinou sú napríklad jazykové bariéry. Tie predlžujú čas hovoru, tým prispievajú k frustrácii zákazníkov a znamenajú navyše aj značné náklady – hovor môžu totiž predĺžiť až o 39 alebo dokonca 105 percent.
Podľa Simona Scarotta z Compass Management Consulting nie je možné jednoducho premiestniť problémové operácie a neefektívne prevádzky do iných krajín v nádeji, že sa zlepšia.
„Otázka znie: aké úspory sú reálne, aby sa zároveň udržala a rozšírila spokojnosť zákazníkov,“ upozornil Scarott. „V mnohých prípadoch je totiž kvalita služieb kompromisom, ktorý sa zrodil z rozhodnutia premiestniť prevádzku.“
(gal) Zdroj: Management-issues.com