Charlie Porten, Weston, Connecticut, USA
Nie, ak len nepociťujú tú čudnú a spaľujúcu túžbu nechať sa znevažovať a kritizovať do 4. novembra tohto roku. Akokoľvek je teraz táto nenávistná antifiremná rétorika vystupňovaná a pokrytecká, stavíme sa, že utíchne v deň volieb, keď víťazi, bez ohľadu na politickú príslušnosť, prijmú skutočnosť, ktorú dokonale poznajú. Obchod nie je nepriateľom ľudí. Obchod sú ľudia. A obchod neničí nádej. Obchod ju vytvára.
No práve teraz rozhodne nie je príhodná chvíľa hovoriť niečo také. Je čas na rozdúchavanie nadšenia znevažovaním bubákov a niet vhodnejšieho bubáka než korporácie.
Už samo to slovo je také neosobné. Vyvoláva predstavu hladkých mrakodrapov, ktoré dávajú politikom voľnú ruku robiť vyhlásenia ako nedávno: „Posledných sedem rokov máme prezidenta, ktorý podporoval korporácie. Je načase mať prezidenta, ktorý podporí vás!“
Kto sú títo vy, ktorí nie sú tak či onak súčasťou obchodu a podnikania? Iste, jedna časť populácie sa skladá zo študentov, vládnych zamestnancov a pracovníkov v neziskovom sektore. No buďme realisti. Väčšina Američanov si zarába na živobytie obchodom – a nie všetko sú to horibilné sumy zarábajúci riaditelia bez tvárí z Wall Street. Sú to aj terénni zamestnanci ropných trustov, vŕtajúci v najdrsnejších podmienkach sveta, sú to imunológovia a onkológovia farmaceutických spoločností, ktorí sa v laboratóriách snažia nájsť liek na AIDS a rakovinu. Sú to prisťahovalci z Ekvádoru či Vietnamu, prevádzkujúci reštauráciu za rohom alebo rozbiehajúci podnik špičkových technológií vo svojej garáži.
Korporácie nie sú zhlukom budov, sú to ľudské bytosti. A väčšinou sa snažia zmeniť svet k lepšiemu, aj pre svoje rodiny a zamestnancov.
Tým nechceme povedať, že chamtivosť korporácií neexistuje, ani že kapitalizmus je dokonalý. Tento systém má svoje chyby, ale nie je lepšia ekonomická štruktúra na vytváranie skutočných pracovných miest.
Dobre, nežiadali ste nás o obhajobu kapitalizmu. Pýtali ste sa, či by mal obchod povstať a obhajovať ho. A tu je naša odpoveď: v tomto bláznivom predvolebnom období je to nevďačná úloha. Keď sa neskôr vráti normálny život, politici, ktorí chcú skutočne vybudovať lepšiu spoločnosť, budú musieť uznať, že obchod nie sú nejakí oni. Že to sú všetci.
Akých problémov by sa mal obávať nový manažér s neskúseným tímom?
Irina Bandraburová, Bukurešť, Rumunsko
Mladé tímy, hlavne s novými manažérmi, musia byť najnadšenejšie skupiny vo svete obchodu. Zvyčajne tu necítiť ten truhlíkovský postoj všade som bol, všetko viem, ktorý postihuje toľko skúsených tímov; zriedka považujú výzvy za nemožné a zmenu vítajú s radosťou. Keby sa tak dali tieto vlastnosti konzervovať!
No majú iné problémy. Prvým je, že nepoznajú mieru rizika, ktorú môže organizácia zvládnuť. Preto sa nový manažér musí presvedčiť, že jeho ľudia chápu rovnováhu medzi strategickou odvahou, ktorá je veľmi dobrá, a rešpektovaním hraníc prijateľného rizika, ktoré je vždy absolútne nevyhnutné.
Druhý problém sa týka hlavy tímu. Až pričasto najímajú neskúsení manažéri priateľov alebo prinajmenšom ľudí, s ktorými sa cítia bezpečne. Potlačte toto nutkanie. Vyhľadajte ľudí, ktorí sú lepší, múdrejší a v každom ohľade talentovanejší než vy sami. Budú ťahať organizáciu k novým zenitom výkonov.
A zaručujeme vám, že sa tam pohne aj vaša kariéra.
New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes.com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.