Džezmeni sa vybrali za stredoškolákmi

Šesť neobvyklých koncertov v Bratislave, Košiciach a Banskej Bystrici odohrala speváčka Lucia Lužinská so skupinou All Time Jazz. Išlo o prvý ročník projektu, ktorý mal stredoškolákom ukázať, čo je to vlastne džez.

Skupina All Time Jazz na poslednom „výchovnom“ koncerte v Bratislave.Skupina All Time Jazz na poslednom „výchovnom“ koncerte v Bratislave. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Šesť neobvyklých koncertov v Bratislave, Košiciach a Banskej Bystrici odohrala speváčka Lucia Lužinská so skupinou All Time Jazz. Išlo o prvý ročník projektu Jazz goes to school, ktorý mal stredoškolákom ukázať, čo je to vlastne džez.

Výchovné koncerty sú dodnes pre mnohých traumou. Za éry socialistického školstva to vyzeralo tak, že hudobníci dorazili na základnú školu a najväčší úspech mali, keď sa žiaci nudili (a smiali) čo najmenej. Speváčka Lucia Lužinská so skupinou All Time Jazz na to išli inak. Namiesto klasiky zvolili džez a stredo­školákov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Neboli to tradičné koncerty. Začínali sa o jedenástej dopoludnia a okrem hrania sa predvádzali základné džezové pravidlá. Posledná „hodina“ sa konala v jeden februárový deň v sále Domu kultúry Zrkadlový háj v Bratislave. Boli sme pri tom.

Od džezu k hip­hopu

„Užívaj si ako nikdy,“ presviedča nápis z plagátu tradičného džezového sponzora stredoškolákov, ktorí slušne zaplnili veľkú sálu. Príchod speváčky v červených šatách vyvoláva po­tlesk. Sadá si za bicie, no po pár úderoch usúdi, že bude lepšie prizvať si odborníka. S Petrom Solárikom prehodí pár slov o význame jeho nástroja a postupne takto vytiahne na pódium zvyšok kapely – kontrabasistu Juraja Kalásza, pianistu Tomáša Gajlíka a gitaristu Borisa Čellára.

Prvé pobavenie vzbudí poznámka „basa sú spodky“, ktorú jeden zo žiakov komentuje slovami „tak nech ich ukáže“. Inak však netypické publikum v netypickú hodinu počúva netypickú hudbu dosť pozorne.

SkryťVypnúť reklamu

„Viete, že hip­hopový beatbox sa robí už dávno a začali s ním džezmeni?“ pýta sa speváčka a vytiahne techniku scatu. O pár minút prichádza prekvapenie – rapper Čistychov a zo štandardu Summertime je nečakané dueto.

Lepšie ako v škole

Druhá najsilnejšia reakcia nastáva, keď si hudobníci sadnú a Lucia Lužinská demonštruje možnosti improvizovania s hlasom pomocou elektroniky. V skladbe Duka Ellingtona Caravan si sama urobí rytmiku aj harmóniu a potom odspieva melódiu. Vyzerá a znie to takto:

„To bolo dosť dobré,“ ozve sa o pár sedadiel vedľa. Ten chlapec možno na májový koncert Bobbyho McFerrina príde. Ukážky práce s harmóniou pomocou kytíc kvetov však už stredo­školákov nudia a pri záverečnej ankete ironizujú otázky typu Musí byť každá džezová speváčka stará a moletná? Ale pri východe sa väčšia sku­pinka zhodne, že to bolo lepšie, ako sedieť v škole.

SkryťVypnúť reklamu

Veľa informácií a skladieb, ktoré práve počuli, asi zabudnú, ale o džeze už niečo vedia.

Lucia Lužinská: Chceli sme, aby pochopili džez

Hrali ste stredoškolákom džez. Aké boli ich reakcie?

„Je ťažké priniesť tejto vekovej kategórii iný názor, než sama má. Ale reakcie sme mali pozitívne a každý koncert iný. Zistili sme, že je veľmi vhodné, keď sa pomiešajú rôzne školy.“

Prečo ste hrávali v domoch kultúry?

„Dobre ozvučené a nasvietené pódium je magické miesto. Inde sa to vníma skôr ako beseda. Tiež sme chceli, aby koncert mohlo vidieť čo najviac záujemcov.“

Zneli najmä staré štandardy, nebolo by lepšie ukázať nové podoby džezu?

„Na Slovensku som zažila veľa skreslených názorov na to, čo je vlastne džez. Decká potrebujú vedieť, že dejiny sa nezačali moderným džezom. Chceli sme im ukázať korene, na nich všetko stojí. Tradičný džez aj ľahšie pochopia. A o to nám išlo – aby džez pochopili. Nemusia sa doň hneď zamilovať.“

SkryťVypnúť reklamu

Predstavenie malo hodinu. To bol zámer?

„Boli sme limitovaní školským rozvrhom. A pozornosť sa po hodine začína lámať.“

Išlo o prvý ročník projektu, aké bude pokračovanie?

„Chceli by sme zapojiť viac miest aj hudobníkov.“

(her)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 320
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 855
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 687
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 201
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 651
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 412
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 733
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 569
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu