Aj o hodinu skôr ako zvyčajne sa včera vybrali desaťtisíce Berlínčanov do práce. Cestu im skomplikoval štrajk dopravcov, ale aj nezvyčajná snehová búrka. Kedže nepremávalo metro, električky ani autobusy, mnoho ľudí sa rozhodlo ísť do práce na bicykli. Príjemnú rannú rozvičku im prekazilo mrazivé počasie a fujavica.
Štrajk šoférov však život mesta zásadne narušil. Načas premávali mestské vlaky S-Bahn, ktoré sú súčasťou nemeckých železníc. Za dvadsať minút sa dalo napríklad dostať z Postupimského na Alexandrovo námestie.
Kolaps dopravy
Vo vlakoch sa však tiesnili stovky ľudí a najhoršia situácia nastala pri prestupovaní, keď sa v úzkych koridoroch pasažieri zrážali z oboch smerov.
„Bývam v Kreuzbergu a ráno som išiel do školy pol hodinu pešo na najbližšiu vlakovú zastávku,“ posťažoval sa nórsky študent Markus. Vtipkoval, že štrajkmi sú v Európe preslávení Francúzi, nie puntičkárski Nemci.
Dvanásťpercentný rast platov a kratšie služby sú hlavné dôvody, pre ktoré zamestnanci mestskej hromadnej dopravy v Berlíne štrajk včera odštartovali. Mesto s poloprázdnou pokladnicou im však odmieta vyhovieť. Neprotestujú však len berlínski dopravcovia, ale aj dva milióny štátnych úradníkov vrátane zamestnancov nemocníc a divadiel. Ich odborárska organizácia Verdi požaduje osempercentný rast platov.
Na štrajk už včera doplatili letiská. Lufthansa zrušila takmer 300 vnútroštátnych letov, ale aj mnohé krátke destinácie vrátane spojov do Viedne. Doma zostalo takmer dvadsaťtisíc cestujúcich.
Najhoršia situácia bola na jednom z troch najrušnejších letísk Európy vo Frankfurte nad Mohanom, kde štrajkoval personál.
Nespokojní železničiari
Doprava sa pritom môže ešte viac skomplikovať, keďže o vyššie mzdy bojujú aj železničiari a nevylučujú, že sa od pondelka k štrajku pripoja a zastavia všetky vlaky na území Nemecka. To by krajinu čakal jeden z najväčších štrajkov v histórii.
Odborárski lídri poukazujú na to, že súčasný návrh na zvýšenie platov nepokrýva ani rast inflácie. Ekonómovia však varujú pred takým silným nárastom. Môže to totiž naštartovať inflačnú špirálu.
„Naším cieľom je mať zmysluplné rokovania, aby to ľudí zasiahlo čo najmenej,“ snažila sa upokojiť všetky strany kancelárka Angela Merkelová.
Tento rok už v Nemecku dostal prezývku „rok megaštrajkov a platov“. Robotníci v železiarňach si napríklad vybojovali vyše päťpercentný rast, čo je najvyššie číslo za posledné desaťročie.
Posledný štrajk železničiarov stál denne nemeckú ekonomiku 75 miliónov eur.