BRUSEL, BRATISLAVA. Európska komisia zisťuje, či Ryanairu k lacnejším letenkám či vyšším ziskom nepomohlo aj štátom vlastnené bratislavské letisko. Ak sa preukáže, že írsky prepravca platil za služby bratislavského letiska výrazne menej ako napríklad SkyEurope či Austrian Airlines, môžu ho bruselskí úradníci prinútiť vrátiť profit, čo získal neprávom.
Nejde o prvý spor, ktorý má svetová nízkotarifná jednotka s Európskou komisiou. V jednom prípade už komisia prinútila Ryanair vrátiť, čo zarobil na dohode s verejným letiskom.
Dohody so štátom
Ak chce letecká spoločnosť ponúkať služby lacnejšie ako konkurencia, musí ušetriť buď na palive, personále, lietadle, alebo letiskových službách. Jednotkové náklady na personál a lietadlo do veľkej miery súvisia so schopnosťou spoločnosti vyťažiť ich počas dňa na maximum letov. Preto nízkotarifné spoločnosti nerady garantujú presnosť odletov a príletov.
Palivo je komodita, ktorú len ťažko nakupovať s výraznou zľavou. Priestor na získanie náskoku tak ostáva ešte v rokovaniach s letiskami, ktoré sú často vo verejných rukách. Z pohľadu Bruselu, ktorý sa stavia do úlohy strážcu súťaže v ekonomike, sú výrazné zľavy poskytnuté napríklad Ryanairu z jeho pohľadu konkurentom neférové, a to sa hodnotí ako nepovolená štátna pomoc.
Komisia chce preto vidieť zmluvu Letiska s Ryanairom. Podnet na vyšetrovanie prišiel od anonyma. Tvrdí sa v ňom, že v zmluve z roku 2005 medzi Ryanairom a Letiskom je dohodnutá nadštandardná zľava vyše 30 percent na existujúce lety a viac než 40 percent na nové lety. Sporná zmluva bude platiť ešte osem rokov.
Riziko vrátenia zisku
Ak by Komisia preukázala, že Ryanair dostal neoprávnenú štátnu pomoc, museli by Íri vrátiť letisku naspäť všetky nelegálne získané peniaze. „Aby Ryanair nemusel vrátiť štátnu podporu, muselo by letisko dokázať, že postupovalo tak, ako by postupoval akýkoľvek iný súkromný vlastník letiska. To znamená, že dal zľavy preto, že očakáva, že mu to v budúcnosti prinesie zisk,“ vysvetlil Roman Schöenwiesner, hovorca Komisie pre Slovensko.
„Je to len ďalší príklad toho, ako únia používa jedny pravidlá pre hlavných leteckých prepravcov a iné pravidlá pre Ryanair,“ reagoval prepravca. Ryanair za vyšetrovaním vidí komplot Komisie a veľkých aerolínií.
Sťažnosť podľa mienky Ryanairu podali Austrian Airlines alebo Viedenské letisko, ktoré sa majú báť írskej konkurencie. „Odmietame akékoľvek obvinenia v tomto smere,“ zareagovala hovorkyňa viedenského letiska Elisabeth Kernová.
Íri idú v sprisahaneckej teórii ďalej, tvrdia, že bratislavské vyšetrovanie súvisí s obdobným prípadom, ktorý sa stal v belgickom Charleroi. „Vyšetrovanie prichádza v čase odvolania Ryanairu proti protizákonnému rozhodnutiu komisie vo veci Charleroi Európskeho súdu prvej inštancie, a preto je smiešnym pokusom zatlačiť na súd,“ hovorí stanovisko prepravcu.
Ryanair platil za zľavy v Charleroi spätne vyše štyri milióny eur. Tohto rozhodnutia sa chytili napríklad Lufthansa a Alitalia, ktoré vďaka nemu útočili na podmienky, čo majú iní nízkotarifní prepravcovia v Európe.
Spory aeroliniek
Proti Ryanairu. Letiská, ktoré mali Ryanair zvýhodniť: Alghero (Taliansko), Aarhus (Dánsko) , Tampere (Fínsko), Lubeck (Nemecko), Pau (Francúzsko)
Ryanair proti aerolíniám
Ryanair zo štátnych dotácií obviňuje spočnosti Volare, Lufthansa, Alitalia, Cyprus Awys., Air France a Olympic
Zdroj: Ryanair