BRATISLAVA. Päť miliárd korún by malo stáť zabezpečenie toho, aby bratislavské letisko bolo schopné prepraviť viac cestujúcich.
Od štátu chce letisko viac než dve miliardy korún. Keby sa pred takmer dvoma rokmi nezrušila privatizácia, mohlo letisko už teraz prijímať viac cestujúcich. Zaplatili by to súkromní investori a niekoľko miliárd korún hotovosti by získal priamo aj štát, ktorý by však prišiel o vlastníctvo letiska.
Letisko z daní
Prvé dve miliardy sa rozhodlo letisko vykryť z toho, čo zarobí, na ďalších 800 miliónov si zoberie úver. Štát má zaplatiť predpokladaný zvyšok – 2,1 miliardy korún.
Pritom investori, ktorí sa snažili odkúpiť letisko počas zrušenej privatizácie, ponúkali investície o niekoľko miliárd vyššie a niekoľkými by prispeli aj do štátneho rozpočtu. Samotný víťaz súťaže o bratislavské letisko, spoločnosť Two one, chcela do letiska do roku 2015 investovať 15 miliárd korún.
„Už tento rok mohlo mať Slovensko dostatočne rozšírený terminál a ešte by malo v kešeni 9 miliárd,“ hovorí Radovan Ďurana z inštitútu Iness.
Peniaze na investície bude miesto toho hľadať štát. „Vzhľadom na to, že ide o značnú sumu, je pravdepodobné, že bude predmetom rokovaní aj v súvislosti so štátnym rozpočtom,“ uviedol hovorca ministerstva financií Miroslav Šmál.
Ministri dopravy a financií podľa ich hovorcov zatiaľ o financovaní letiska rokujú už približne rok. „Ako sa letisko bude financovať, uvidíme aj podľa vývoja ekonomiky. Bude to však najskôr na jeseň, keď sa začnú rokovania o štátnom rozpočte,“ vysvetľuje Šmál. Letisko s prostriedkami ráta už v decembri tohto roka, nie až v rozpočte na rok 2009.
Stavať začnú v decembri
„V júli požiadame o stavebné povolenie, ktoré by v septembri už malo byť udelené. Hneď vyhlásime aj súťaž na dodávateľa, aby sme v decembri mohli začať stavať,“ plánuje Karol Biermann, riaditeľ bratislavského letiska.
Letisko sa zvyšovaním kapacity snaží prilákať aj nové letecké spoločnosti. Tie prídu, len ak bude letisko schopné ich klientov obslúžiť.
Pravidelnú nákladnú linku Bratislava – Lipsko oznámila nedávno kuriérska spoločnosť DHL. Ak sa jej tu podľa letiska bude dariť, môže byť signálom aj pre ostatné letecké spoločnosti.
Letisko tlačia aj udalosti z minulého roka, keď nebolo schopné odbaviť všetkých pasažierov. Túto sezónu chce ešte vyriešiť prepojením príletového a odletového terminálu, kde by tak vznikol nový priestor.
Ako to bolos letiskom
júl 2005– vláda vyhlásila súťaž o bratislavské a košické letisko
február 2006 – vláda schválila predaj konzorciu Two one
august 2006 – Protimonopolný úrad nerozhodol o kúpe bratislavského letiska a tým dal vláde možnosť zrušiť jeho privatizáciu. Košické letisko získali Penta a Schwechat.