
S cieľom dosiahnuť takúto víziu sú schopní urobiť čokoľvek. Niečo podobné sa v súčasnosti odohráva aj vo vrcholovom manažmente. Celá stratégia sa odvíja od toho, či sa jednotlivec podujal na funkciu vrcholového manažéra s cieľom podnikať, alebo s cieľom dosiahnuť len zárobok a prestíž. Každý vrcholový manažér musí vždy myslieť na cieľ. Nesmie to však byť sebecký cieľ. Prax ukazuje, že ak je cieľom dosiahnuť dôležitejšie postavenie a súčasné miesto využiť len ako jednu z priečok rebríka, zamestnanci si takúto osobnú víziu všimnú a takýto jedinec nikdy nemôže vybudovať efektívne pracujúci tím. Napokon, prečo by mali ostatní zamestnanci napomáhať druhému k jeho osobnej kariére? Nemôžu predsa podporovať sebecké snaženie svojho šéfa. Svojho šéfa si budú vážiť vtedy, keď im poskytne vyšší spoločný cieľ, t j. serióznu prácu a komunikáciu na úrovni. Vrcholový manažment a zamestnanci sú predsa od seba závislí. Ak chce firma prosperovať, musí manažér seriózne pracovať, to znamená nesľubovať veľa, ale o to viac urobiť. Čo je teda v kocke náplňou práce vrcholového manažéra? Ponúknuť na trh atraktívny tovar alebo službu, ktorú si ľudia môžu dovoliť zaplatiť, ohlásiť primeranú dividendu, vyplácať slušné mzdy svojim zamestnancom, uspokojiť dodávateľov, odberateľov, akcionárov a pod. Ako vidieť, ide o pomerne veľkú časť verejnosti. Z jeho firmy musí byť uspokojených veľa ľudí. Taktiež je potrebné vytvoriť vhodnú sociálno–psychologickú klímu na pracovisku. Stupeň identifikácie pracovníka s vykonávanou prácou a s podnikom úzko súvisí s produktivitou práce, kvalitou výrobkov, mierou fluktuácie, ako aj výskytu rozporov a konfliktov medzi zamestnávateľom a zamestnancom. Koľkokrát sa ešte stáva, že zamestnanci čakajú na mzdy, ale šéf si zaparkuje na dvore firmy svoje nové auto. Bohužiaľ, túžba po bohatstve a moci ešte stále nepozná hraníc.
Manažérsky štýl práce: Podľa odborníkov z personálneho manažmentu predstavuje štýl práce manažéra osobitný spôsob uplatňovania metód a nástrojov riadenia. Je podmienený napr. typom pracoviska, zložením pracovného kolektívu, osobnosťou manažéra a pod. Optimálny je taký štýl, ktorý vyhovuje daným podmienkam.
Je treba uvedomiť si, že naša ekonomika sa bez dobrých manažérov nezaobíde. od nich bude závisieť odpoveď na otázky typu - Ako sa presadzuje transformácia podniku v praxi? Budú sprivatizované podniky plniť svoje funkcie (uspokojovať potreby zákazníkov, prinášať zisk a pod.)? Základom úspechu v manažovaní ľudí bude musieť byť osobný príklad. Žiaden šéf si nemôže od svojho zamestnanca kúpiť jeho nadšenie, jeho iniciatívu, lojalitu. To si môže jedine získať. Firma bez seriózneho vedenia a správneho cieľa nemá nádej na prežitie.
Autor: PhDr. Dušan Piršel