BRATISLAVA. Bezmocnosť, zlosť, nervozita. Vodiči na slovenských diaľniciach najprv postupne spomaľujú, až napokon skončia v zápche v starých známych „lievikoch“ na niekoľko desiatok minút až hodín.
To, čo platí každý víkend, platilo na Veľkonočné sviatky v zlom počasí dvojnásobne: pred Ružomberkom, medzi Žiarom nad Hronom a Žarnovicou, či Nitrou a Zlatými Moravcami. Dlhé kolóny áu, v ktorých vodiči môžu radiť prvý či nanajvýš druhý stupeň,sú predpoveďou pre slovenské cesty nasledujúcich rokov. Na cestách bude plno.
Bude horšie
Ľudia u nás majú čorazc áut, čoraz častejšie cestujú, stáva sa čoraz viac nehôd, cesty nestačia. Prognózy hovoria, že stačiť nemusia ani po dobudovaní základnej siete diaľnic, ktoré vláda sľúbila medzi Bratislavou a Košicami dobudovať do roku 2010.
Niekoľko desiatok kilometrov dlhý úsek, ktorý sa pri predpísanej 90 kilometrovej rýchlosti dá urobiť za pár minút sa na veľkonočný pondelok počítal na hodiny. Desiatky dopravných policajtov sa na najdôležitejších dopravných uzloch márne snažili regulovať situáciu. Ich úlohou malo byť najmä povzbudzovanie zbytočne pomalých vodičov k rýchlejšej jazde a odkláňať podľa potreby dopravu. Dostali sa skôr k tomu druhému.
Sviatky nehôd
Počas sviatkov sa na cestách stalo 418 dopravných nehôd, pri ktorých prišli o život piati ľudia, 15 sa zranilo ťažko a 88 ľahko. Škoda na majetku sa vyšplhala na viac ako 30 miliónov korún.
Potrebujeme inteligentné systémy
Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravy (VÚD) Ľubomír Palčák tvrdí, že na Slovensku zvyčajne riešime len vzniknutú situáciu a potom už často nie je možné dopravu odkloniť.
V Česku na niektorých úsekoch diaľnic už používajú inteligentný dopravný systém, teda veľkorozmerné tabule, ktoré na základe monitorovania a prognózovania dopravy, premávky vodičov v predstihu informujú o situácii na nasledujúcich kilometroch a môžu odkláňať vodičov na obchádzkové trasy. S ich vybudovaním Národná diaľničná spoločnosť (NDS) počíta, momentálne ale na niekoľkomiliónové tabule nemajú.
Kritické spojnice
Kritické úseky sú miesta, kde sa napájajú diaľnice, alebo rýchlostné cesty s cestou prvej triedy. Zo štvorprúdky vodiči prechádzajú do dvojprúdovky, čím sa vytvára lievik, ktorý spomaľuje a niekedy zastavuje dopravu.
Spúšťačom zápch sú aj dopravné nehody, ktoré blokujú cestu a podľa Palčáka ich odstránenie stále trvá neprimerane dlho.
Najhoršie je na tom západ
Tieto problémy sú zjavné najmä na západnom Slovensku, kde je intenzita dopravy niekoľkonásobne vyššia, ako na východe. Úplne najkritickejšia situácia je na Prístavnom moste v Bratislave. Za 24 hodín tadiaľ prejde okolo 100 tisíc áut.
Aj na východe však môže mať v krátkom čase problémy. Hovorí sa najmä o dopravných zápchach na vstupe do Prešova po dobudovaní diaľnice od Popradu.
Cesty budú upchaté čoraz častejšie
Budú sa dopravné zápchy, ktoré vodiči zažívali počas veľkonočných sviatkov, opakovať aj v budúcnosti?
„S takýmito dopravnými situáciami sa budeme v budúcnosti stretávať čoraz častejšie. Ukazujú to aj prognózy zvýšenej mobility osôb a tovarov. Zápchy sú negatívnou stránkou ekonomického napredovania Slovenska.“
Bude po kompletnom dobudovaní diaľnic situácia lepšia?
„Z krátkodobého alebo strednodobého pohľadu vybudovanie kompletnej siete určite pomôže znížiť preťaženosť ciest. Z dlhodobého hľadiska je potrebné rozmýšľať aj o ďalších krokoch.“
O akých?
„Nestačí len infraštruktúru vybudovať, treba ju aj riadiť. Ide predovšetkým o väčšie využívanie inteligentných dopravných systémov. Tie monitorujú aktuálnu dopravnú situáciu a s predstihom odkláňajú premávku na obchádzkové trasy.“
Nepomohlo by cestám, keby sa viac využívali železnice?
„To je veľká výzva nielen pre Slovensko, ale aj pre celú Európsku úniu: dostať čo najviac ľudí a tovarov k iným druhom dopravy. Predovšetkým na železnicu. V priebehu 15 až 20 rokov sa intenzita dopravy na cestách zdvojnásobí.“
Ako je na tom Slovensko s dopravnými zápachami, keď sa porovnáme s vyspelejšou Európou ?
„V tomto sa už pomaly približujeme dopravným pomerom v iných krajinách EÚ. Tento trend je zrejmý predovšetkým počas sviatkov a víkendov na hlavných európskych ťahoch a pri veľkých mestách.
(jkr)
Rakúsko: hromadná zrážka vo fujavici
Po štvrtkovej rekordnej diaľničnej havárii v Česku viac než sto aút na Vysočine, zažili veľkú hromadnú zrážku po náhlom zhoršení počasia aj včera v Rakúsku. Pri havárii asi 60 áut bola zablokovaná diaľnica A1 medzi Viedňou a Salzburgom od rána až do večera. Zahynul najmenej jeden človek a zranených bolo okolo 30 osôb.
„Je priskoro hovoriť, čo hromadnú zrážku spôsobilo, ale ráno husto snežilo a diaľnica bola pokrytá snehom,“ povedal o možnej príčine havárie hovorca hornorakúskej polície.
V hustom snežení sa na miesto nevedeli dostať záchranári.
(čtk)
Vodič v dlhej kolóne: stres, frustrácia až fóbia
Napätie najlepšie zvládajú ľudia, ktorí si v dennom programe nájdu čas na relax.
Vodiči vo veľkých mestách to poznajú už roky. Zápchy, v ktorých sa človek cíti bezmocný, uväznený. Klinická psychologička Miroslava Heráková potvrdzuje, že tieto situácie sú pre psychiku človeka veľkou záťažou.
Film Voľný pád s Michaelom Douglasom, v ktorom sa v nekonečnej zápche zmení slušný človek na vraždiace monštrum, nie je vzdialený realite. Len nedávno sa v centre Bratislavy strieľalo preto, že agresívnemu vodičovi prekážala pomalá jazda auta pred ním.
Mešťania sú zvyknutí
To, ako zvládnete desiatky minút či hodiny v nekonečnom rade aút, závisí najmä od osobnostných predpokladov človeka a situácie, v akej sa nachádza. Kto sa ponáhľa do práce, zvláda čakanie horšie ako ten, kto má voľno.
„Ľuďom, ktorí v aute počúvajú hudbu, alebo sa učia jazyk, môže zápcha dokonca padnúť vhod,“ hovorí psychologička. Rozdiel je aj medzi vodičmi, ktorí bývajú vo veľkých mestách a tými, čo sú z vidieka. Ľudia z mesta sú odolnejší, pretože ich častejšie zažívajú. Vodiči z menších miest alebo dedín nemajú so zápchami skúsenosti a keď sa v nich ocitnú, zvládajú to ťažšie. Vtedy prichádzajú šoférske chyby.
Úzkosti až fóbie
„Človek, ktorý sa dostane do zápchy, môže pociťovať úzkosť, napätie, stres a frustráciu,“ hovorí Heráková. Niektorí môžu pociťovať až príznaky fóbie. Skľučujúce pocity spôsobuje to, že nemôžu uniknúť z danej situácie. Napríklad vtedy, keď sa človek niekam ponáhľa.
Aby človek zvládal stres lepšie, mal by si nájsť v dennom programe čas na seba a na relax.
Okrem psychických dôsledkov sa zápcha prejavuje aj na fyzickej stránke vodiča a nasprávaní. Má zvýšený tlak, je nervózny, podlieha negatívnym emóciám a je roztržitý.
Kliknite - obrázok zväčšíte.